تبیان، دستیار زندگی
همه ما با افرادی روبه‌رو شده‌ایم كه كنترل احساساتشان را سركار از دست می‌دهند، درها را می‌كوبند، سر همكاران یا مشتری‌ها فریاد می‌زنند و چیزهایی می‌‌گویند كه خیلی زود پشیمان می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمول موفقیت در محل کار

محل کار

همه ما با افرادی روبه‌رو شده‌ایم كه كنترل احساساتشان را سركار از دست می‌دهند، درها را می‌كوبند، سر همكاران یا مشتری‌ها فریاد می‌زنند و چیزهایی می‌‌گویند كه خیلی زود پشیمان می‌شوند. اشخاصی را دیده‌ایم كه در جلسات كاری، نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند؛ چون با عقاید و نظراتشان مخالفت شده است یا این كه فرد دیگری را به جای آنها نشانده‌اند.

از وقتی بچه بودیم به ما می‌گفتند: مثل یك مرد رفتار كن و جلوی فوران احساساتت را بگیر. حالا می‌بینیم بسیاری از همكارانمان سركار به خاطر نداشتن توانایی در فرونشاندن خشم و عصبانیت و احساساتشان اعتبارشان را از بین می‌برند.

در اینجا می‌خواهیم به نكاتی اشاره كنیم كه با كمك آنها می‌توانید جلوی احساسات منفی و عصبانیت خود را در محل كار بگیرید و موفق سر كار خود باقی بمانید.

كمی قدم بزنید تا عصبانیتتان فروكش كند: در طی یك جلسه كاری وقتی كسی از سبك مدیریت یا بخش تحت اداره شما ایراد می‌گیرد، عصبانی نشوید. وقتی می‌بینید خشمگین شده‌اید، خود را از آن محل دور كنید. بهانه‌ای بیاورید و از جلسه بیرون بروید تا عصبانیتتان فروكش كند.

اگر برای خاموش كردن خشمتان به خود فرصت دهید، می‌توانید كنترل احساساتتان را دوباره به دست آورید.

پیش از نشان دادن هر گونه واكنش ، توضیح بخواهید: با پرسش‌‌های مختلف وقت را بگذرانید. می‌توانید از صحبت‌های دیگران استفاده كنید و سوالاتی از آنها بپرسید. با این كار به فرد زمان می‌دهید اشتباه خود را تصحیح كند.

از قانون ده ثانیه‌ای استفاده كنید: هیچ عكس‌العملی نشان ندهید. اگر می‌بینید در یك جلسه كاری یا پشت تلفن می‌خواهید كنترل خشمتان را از دست دهید، با خود تا 10 بشمارید تا از عصبانی شدنتان جلوگیری كنید.

پیش از نشان دادن هر گونه واكنش واقعیات را بررسی كنید.

با كسی كه می‌تواند آرام‌تان كند، حرف بزنید: همیشه كسی را برای درددل و تكیه كردن داشته باشید، چه داخل و چه خارج از محل كار. در این مواقع سعی كنید با او بیرون بروید و كمی صحبت كنید. درست نیست همه ی احساساتتان را در خود نگاه دارید و بیرون نریزید. با این كار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی صمیمی درخصوص این مشكلات صحبت كنید تا او آرامتان كند و كنترل خود را دوباره بازیابید.

برای از بین بردن عصبانیت خود ورزش كنید: اجازه ندهید تصویر كاریتان با عصبانی شدن و از دست رفتن كنترلتان مخدوش شود. در این مواقع ورزش كمك بسیار خوبی است. به باشگاه بروید و كمی ورزش كنید. مطمئن باشید همه چیز را فراموش خواهید كرد.

ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان می‌شود:  آگاه باشید در چه موقعیت‌هایی كنترل خود را از دست می‌دهید و عصبانی می‌شوید. وقتی متوجه شدید چه چیز به عصبانیتتان منجر می‌شود، درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت‌هایی برآیید یا این كه یاد بگیرید چطور با  این موقعیت‌ها كنار بیایید تا موقعیت كاری‌تان خدشه‌دار نشود.

همكارانتان را بشناسید: ببینید رفتار هر كدام از همكارانتان چه علائمی دارد. ممكن است خیلی از حرف‌های آنها كه برای شما مثل انتقاد می‌ماند، در واقع حكم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همكارانتان بهتر می‌توانید با انتقادهای آنها كنار بیایید و خشم خود را كنترل كنید.

واكنش افراد دیگر را پیش‌بینی كنید: زمانی كه می‌خواهید كار جدیدی را در محل كارتان انجام دهید، واكنش و عكس‌العمل‌ همكارانتان را پیش‌بینی كنید. با این كار می‌توانید بهتر با انتقادها و ایرادهای آنها پس از انجام كار كنار بیایید.

خود را برای حفظ آرامش آماده كنید: زمانی كه می‌خواهید سخنرانی كنید، خود را برای هر نوع پرسش و انتقادی آماده كنید. با این كار می‌توانید حین ایراد انتقادهای دیگران، آرامش خود را حفظ كرده و به درستی پاسخ منتقدان را بدهید.

پیش از نوشتن هر نامه نامحترمانه كمی صبر كنید: هیچ گاه به دیگران بی‌احترامی نكنید، حتی اگر حق با شما باشد. آسان است كه اجازه بدهیم ابرهای تیره جلوی قضاوتمان را بگیرد.

پیش از ارسال هر نامه نامحترمانه در پاسخ به انتقادهای دیگران، یك روز صبر كنید. روز بعد دوباره آن را بخوانید و تجدیدنظر كنید.

در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید: یاد بگیرید با ترك محل كار، عصبانیت‌های خود را نیز دور بریزید. پس از كار به فعالیت‌هایی بپردازید كه به آن علاقه داشته و لذت می‌برید. با دوستانتان بیرون بروید یا تلویزیون تماشا كنید. با این كار هیجان و استرس را از میان خواهید برد.

برای طغیان‌های عصبی خود عذرخواهی كنید: با این كه قصد بدی نداشته‌اید، درست نیست كه جلسات كاری را با عصبانیت ترك كنید. اگر در حین جلسه، عصبانیت‌تان باعث شده كه به كسی بی‌احترامی كنید، از او معذرت بخواهید. لزومی ندارد كه برای عصبانیت خود توضیحی دهید. فقط گفتن «من رفتار بدی داشتم و عذر می‌خواهم» كافی است تا همه سوءرفتارها را از بین ببرد.

منبع :جام جم

مقالات مرتبط :

بااین قوانین جهانی شوید!!!

در پیچ و خم موفقیت

مهم ترین ملاقات

3 کلید دیگر در ارتباط با دیگران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.