تبیان، دستیار زندگی
چه می‌شد كه شكم انسان نیز مانند لباس باشد تا هرگاه كه پزشك اراده كرد، آن را بگشاید و درون آن را به درستى ببیند. دست در آن كند و به معالجه بپردازد و این‌گونه بسته و پوشیده از چشم و دست نباشد؟ ‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا شكم انسان زیپ ندارد؟

سیب

توحید مفضل 14

خدا شناسی در كلاس امام صادق علیه السلام

... پایان روز بود و مفضل در "روضه"، میان قبر و منبر رسول خدا نشسته بود. "ابن ابی العوجاء" و دوستش مشغول گفتگو بودند و مفضل حرفهای آنان را می‌شنید تا آنكه صحبت آنان به اینجا رسید كه ابن ابی العوجاء ‏گفت: هیچ پردازش، تدبیر و تقدیری نبوده و آفرینش، صانع و تدبیرگری ندارد، بلكه همه ‏چیز خود به خود و بدون تدبیرِ مدبری پدید آمده و دنیا همیشه چنین بوده و چنین خواهد ‏بود. مفضل سخت از این سخن برآشفت ولی توان مقابله‌ی علمی با آن را نداشت و همین باعث شد تا به سراغ امام صادق -كه سلام و درود خدا برو باد- برود...

در 13 شماره پیش شما كلام دلنشین امام را در عجایت خلقت و تدبیر آفریدگار آن، نوش كردید و اكنون ادامه بحث را پذیرا باشید

برای اطلاع از موضوع بحث و فرایند آن حتماً سری به مقالات پیشین این مجموعه بزنید!

راز رویش مو

اصحاب "مانى"1 و دیگران كه خواستند بر آفرینش و هدفمندى آن اشكال گیرند، رویش مو در روى زهار و زیر بغل را ناروا شمردند، غافل از اینكه رشد مو در این مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنانكه گیاه در جاى مرطوب می‌روید، مو نیز در این جایها رشد می‌كند. آیا نمی‌بینى كه این مكانها براى پذیرش مواد زاید بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى این امر باعث می‌شود كه گذشته از تدابیر الهى، خود انسان نیز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنین با كوتاه كردن موهاى زاید بدن، روحیه آتشین، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به سرگرمی‌هاى گمراه كننده و بیكارى پرهیز نماید.

فواید آب دهان

درباره آب دهان و مصالح آن بیندیش. خداى بزرگ چنان تدبیر نمود كه این آب همواره به سوى دهان سرازیر باشد و كام و گلو را تر نگاه دارد تا خشك نشوند. اگر این جاها خشك بمانند هر لحظه آدمى هلاك می‌شود؛ زیرا آبى در دهان نمی‌ماند كه انسان با آن، غذاى خشك را نرم گرداند و فرو برد، بدان كه این رطوبت در حكم مركب راهوار غذاست (و آن را به معده می‌رساند) و نیز این ترى به صفرا (و یا سودا) می‌رسد و این كاملا به سود انسان است و اگر صفرا خشك شود آدمى هلاك می‌شود.

چرا شكم انسان مانند لباس، زیپ و دكمه ندارد؟

برخى از نادانان كه به دروغ ادعای دانش كلام و فلسفه می‌كنند، از سر كم مایگى و كوته اندیشى می‌گویند: چه می‌شد كه شكم انسان نیز مانند قبا و بالاپوش ‍ باشد تا هرگاه كه پزشك اراده كرد، آن را بگشاید و درون آن را بدرستى ببیند. دست در آن كند و به معالجه بپردازد و این‌گونه بسته و پوشیده از چشم و دست نباشد؟ زیرا پزشك تنها با دلالتها و معاینه‌های ناقص به درمان می‌پردازد و این امور چه بسا به مرگ بیمار منتهى شود.

این جاهلان نمی‌دانند كه اگر این پندار، به وقوع می‌پیوست، گذشته از آنكه انسان، دیگر هیچ هراس و دلهره‌اى از مرگ نداشت و غرور بقا و سلامت، او را به ورطه سرمستى و خوش‌گذرانى می‌كشانید، باعث می‌گشت كه مایعات شكم ترشح كند و سرازیر شود و خواب و بیدارى او را بر هم زند و فاسد گرداند. نیز این ترشحات، لباس و آراستگى انسان را آلوده می‌سازد و در كل، زندگى شخص را خراب می‌نماید.

معده و كبد و قلب نیز با یك حرارت مشخصى كه خداوند در درون انسان قرار داده كار می‌كنند. اگر شكم شكافى داشت كه چشم درون آن را بنگرد و دست به آن برسد، هر آینه سردى دماى خارج به داخل بدن راه می‌یافت و با حرارت بدن در می‌آمیخت و آن را از حالت تعادل خارج می‌نمود؛ در نتیجه كار طبیعى احشا و درون انسان بى‌ثمر می‌شد و شخص هلاك می‌گشت. آیا نمی‌بینى جز آنچه در آفرینش پدید آمده، تمام پندارهاى خیال انسان ناصواب و خطاست؟

‏...ادامه دارد


1- مانی یا ابن ابی العوجاء، یكی از مادی‌گرایانی بود كه در دوره عباسیان هم عصر با امام صادق علیه السلام می‌زیسته. آغاز دوره عباسی به خاطر ورود دانشمندان غیر مسلمان و علوم جدید و كتابهای آنها از یونان و ... عصر تقابل فرهنگها و عقاید گوناگون با فرهنگ اسلام بود كه در آن زمان تمام گروه‌ها حتی غیر مسلمانان و مادی‌گرایان و ... كه زنادقه نامیده می‌شدند آزادانه به فعالیت می‌پرداختند.

توحید مفضل، ترجمه‌ی نجفعلى میرزایى، با تصرف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.