تبیان، دستیار زندگی
قهوه همه روزه در سراسر دنیا توسط افراد مختلف مصرف می ‌شود، اما گاهی اوقات این سوال در ذهن ما ایجاد می ‌شود كه آیا مصرف این نوشیدنی برای ما مفید است؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا نوشیدن قهوه مفید است؟

قهوه

قهوه همه روزه در سراسر دنیا توسط افراد مختلف مصرف می ‌شود، اما گاهی اوقات این سوال در ذهن ما ایجاد می ‌شود كه آیا مصرف این نوشیدنی برای ما مفید است؟

مصرف قهوه در آمریكای شمالی و اروپا به طور متوسط یك سوم آب شهری است. پس از انجام هزاران تحقیق در این زمینه، به وضوح می‌ توان فهمید كه مصرف متعادل این نوشیدنی(حداكثر 4 تا 5 فنجان در روز)، نه تنها برای بدن مضر نیست، بلكه ممكن است گاهی آثار درمانی نیز داشته باشد.

شاید آنچه که در متن ذیل آمده بتواند بعضی از تصورات غلط در این باره را بر طرف كند.

آیا قهوه می ‌تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند؟

جلوگیری و معالجه این بیماری كه امروزه یكی از شایع ترین بیماری ها در بین افراد سالمند است، به عنوان یكی از چالش‌های اصلی مسئولان بخش سلامت در کشور می باشد. مطالعات دانشمندان نشان می ‌دهد كه جذب کافئین، با احتمال كاهش آلزایمر رابطه مستقیم دارد.

آیا قهوه می ‌تواند سبب رفع خواب آلودگی شود؟

بسیاری از مردم اعتقاد دارند كه قهوه موجب اختلال در خواب آنها شده و به همین منظور از نوشیدن آن در ابتدای شب خودداری می ‌كنند.

همه می ‌دانیم كه قهوه سطح هوشیاری را در طول روز تقویت می‌‌ کند. این اثر ممكن است به این معنی تلقی شود كه این نوشیدنی میزان خواب را كاهش می‌ دهد، اما تحقیقات نشان می ‌دهد كه تاثیری بر خواب افراد ندارد.

آیا قهوه به علاج سردردها كمك می ‌كند؟

افراد زیادی هستند كه از سردرد رنج می ‌برند. تحقیقات جدید نشان می ‌دهد كه یك فنجان قهوه می ‌تواند در از بین بردن علایم سردرد كمك كند.

آیا قهوه می‌ تواند در پوكی استخوان نقش داشته باشد؟

نتایج تحقیقات اخیر كه در آنها تأثیر مصرف بلندمدت قهوه بر وضعیت زنان سالخورده بررسی شده، حاكی از آن است كه جذب کافئین در این گروه سنی، با تغییرات تراكم استخوانی رابطه‌ای ندارد، یعنی باعث پوکی استخوان نمی شود.

آیا قهوه می ‌تواند عامل امراض قلبی یا گوارشی باشد؟

بیماری‌های قلبی و یا مشکل بازگشت اسید معده(رفلکس)، بیماری‌های شایعی هستند كه به دلایل متفاوتی، از مصرف غذاهای چرب و ادویه‌دار گرفته تا فشارهای عصبی زیاد، رخ می ‌دهند. تعدادی از افراد اظهار داشتند كه پس از خوردن قهوه دچار مشكلات قلبی شده‌اند كه با پیگیری متخصصان مشخص شده که این پدیده هیچ ارتباطی با قهوه نداشته، بلكه ناشی از وعده غذایی بوده كه پیش از نوشیدن قهوه، میل كرده بودند.

هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط میان نوشیدن قهوه و بروز مشكلات معده ، روده و زخم اثنی‌عشر گزارش نشده است.

پس از انجام هزاران تحقیق در این زمینه، به وضوح می‌ توان فهمید كه مصرف متعادل این نوشیدنی(حداكثر 4 تا 5 فنجان در روز)، نه تنها برای بدن مضر نیست، بلكه ممكن است گاهی آثار درمانی نیز داشته باشد.

آیا قهوه به كنترل بیماری آسم كمك می ‌‌کند؟

این بیماری تنفسی در دو دهه اخیر در سطح جهان، به ویژه در كشورهای صنعتی رو به افزایش است. بیش از 100 سال است كه آثار سودمند قهوه روی بیماری آسم شناخته شده و در تحقیقات اخیر این فواید تأیید گردیده، به گونه‌ای كه با نوشیدن سه فنجان یا بیشتر قهوه در روز، بروز آسم تا 28 درصد و پدیده خس‌خس كردن سینه تا 13 درصد كاهش می یابد.

آیا قهوه اعتیاد آور است؟

خیر. قهوه به عنوان محرك و ارتقا دهنده ی سطح هوشیاری شناخته می‌ شود كه در هیچ حالتی نباید این ویژگی‌ها را با اعتیاد اشتباه كرد.

در تحقیقات اخیر اعتیاد آور نبودن قهوه، مسلم شده است، زیرا کافئین بر آن بخش از مغز كه مسئول اجرای حركات است، تاثیری ندارد(برخلاف آمفتامین و كوكایین که موادی اعتیاد آورند).

به علاوه، علایم ناشی از استفاده نکردن قهوه مانند سردرد و بی حوصلگی كه در بعضی افراد بروز می ‌‌کند، به میزان مصرف روزانه ی آنها ارتباطی ندارد.

آیا قهوه می ‌تواند باعث بروز كم آبی در بدن شود؟

کافئین موجود در قهوه، ادرارآور(دیورتیک) است، یعنی می‌ تواند حجم ادرار را افزایش دهد، اما مصرف متناسب و متعادل قهوه(حداكثر 4 تا 5 فنجان در روز) تأثیر چندانی در این زمینه ندارد.

به ورزشكاران یا افرادی كه با هواپیما به مسافرت‌های طولانی می روند، اغلب توصیه می ‌شود كه از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری كنند، زیرا کافئین دفع آب بدن را بیش از حد افزایش می ‌دهد و به كاهش عملكرد ورزشكار منجر می ‌شود، البته شواهد علمی بر این مبنا وجود ندارد.

* توصیه ای مهم به زنان باردار:

به گفته محققان، از آنجا که احتمال سقط جنین، به خصوص در ماه‌های اول، بسیار زیاد است، به همه زنان باردار توصیه می‌ شود در این دوره تا آنجا که ممکن است از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنند.

هم ‌اکنون مراکز ارائه استانداردهای غذایی، مانند اداره استاندارد تغذیه‌ای انگلستان، میزان کافئین مجاز مصرفی برای زنان باردار را 300 میلی‌ گرم در روز اعلام کرده‌اند و تصریح شده که مقادیر کمتر از این برای زنان باردار هیچگونه خطری ندارد. این میزان کافئین تقریباً معادل 4 فنجان متوسط قهوه است.

سامان ایزدخواه

*مطالب مرتبط:

قهوه

فواید مصرف قهوه

چطور قهوه ترك دم كنیم؟

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند

حرص در خوردن قهوه‌

آیا مصرف كافئین برای كودكان مضر است؟

معیارهای اعتیاد به چای و قهوه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.