تبیان، دستیار زندگی
به عبارتی یك كاربر هنگام خرید چاپگر در وهله اول باید مشخص كند چاپگر را با چه هدفی و برای انجام چه كاری و با چه حجمی تهیه می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكاتی برای خرید چاپگر

چاپگر یكی از تجهیزات جانبی كامپیوتر است كه در انواع مختلفی چون لیزری، جوهرافشان، سوزنی، چندكاره، فروشگاهی، بانكی و ... در بازار موجود است و برحسب نوع، مارك و قابلیت‌هایی كه دارند از قیمت‌های مختلفی برخوردارند.

انتخاب این كالا نیز بستگی به نوع و نحوه مصرف كاربران دارد.

به عبارتی یك كاربر هنگام خرید چاپگر در وهله اول باید مشخص كند چاپگر را با چه هدفی و برای انجام چه كاری و با چه حجمی تهیه می‌كند.

یكی از فروشندگان چاپگر در خیابان ایرانشهر می‌گوید: به طور كلی هنگام خرید یك چاپگر باید به عواملی چون دقت چاپ (RESOULUTION)، سرعت چاپ، كیفیت چاپ، ویژگی‌های جانبی چاپگر توجه شود. وی می‌گوید: امروزه اكثر چاپگرها از دقت چاپ استانداردی معادل 600×600 نقطه در اینچ پشتیبانی می‌كنند كه این میزان دقت باعث به وجود آمدن تصاویری با وضوح بالا می‌شود.

وی می‌افزاید: به طور عمومی چاپگرهای جوهرافشان دقتی در حدود 1200×2400 نقطه در اینچ دارند كه این میزان دقت در مدل‌های جدید به حدود 1200×4800 افزایش یافته است. وی دقت استاندارد چاپگرهای لیزری تك كاره‌ را نیز 600×600 نقطه اینچ معرفی كرد كه چاپگرهای لیزری جدید دقتی حدود 1200×1200 نقطه در اینچ دارند.

پرینتر

این فروشنده در مورد سرعت چاپگر نیز می‌گوید: تعداد صفحاتی كه چاپگرهای جوهرافشان موجود در بازار ادعای چاپ آن را دارند، در حالت چاپ متن بین 5 تا 21 صفحه در دقیقه است، اما در تست‌های انجام گرفته در چاپ متن چاپگرها در حدود 2 تا 7 صفحه را توانستند به چاپ برساند.

همچنین در چاپ صفحات گرافیكی كارخانه‌های سازنده ادعا كرده‌اند كه چاپگرها در حدود 2 تا 15 صفحه در دقیقه چاپ می‌كنند. ولی در تست‌های انجام گرفته سرعت چاپ واقعی آنها در حدود 1 تا 3 صفحه در دقیقه است. در چاپگرهای لیزری نیز موضوع همین طور است. یك چاپگر لیزری تك رنگ، در چاپ متن قدرت چاپ 10 تا 18 برگ را در دقیقه دارد كه تقریبا نصف مقداری است كه توسط كارخانه‌ها ادعا می‌شود.

چاپگرهای لیزری رنگی در چاپ تصاویر گرافیكی حدود 1 تا 4 برگ در دقیقه را به چاپ می‌رساند كه این مقدار چیزی در حدود یك به هشت مقداری است كه خود شركت اعلام می‌كند. پس همیشه نباید در خرید چاپگر فقط به مشخصاتی كه روی چاپگر نوشته شده است، اتكا كرد و باید از كسانی كه به طور عملی از آن وسیله استفاده كرده‌اند، سوال شود. چون بهترین بررسی استفاده از وسیله است.

این فروشنده افزود: یكی دیگر از ویژگی‌هایی كه در زمان خرید چاپگر باید به آن دقت كرد، كیفیت چاپ است. كیفیت چاپ بسته به نوع كارایی و مصارف كاربران متفاوت است.

اگر شما به چاپ متن‌های نوشتاری با كیفیت بالا نیاز دارید، تقریبا تمام چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید لیزری در بازار، متن‌های نوشتاری را به خوبی چاپ می‌كنند.در چاپ تصاویر گرافیكی و عكاسی، نیز چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبی برای كاربران عمومی تا غیرحرفه‌ای است.

نكته‌ای دیگر كه باید در خرید چاپگر به آن توجه كرد امكانات جانبی چاپگر است كه باعث تسهیل استفاده از آن در كارهای مختلف می‌شود.

 منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

پرینت پوستر با پرینتر معمولی!