تبیان، دستیار زندگی
فیلم‌های اكشن با صحنه‌های جذاب تعقیب و گریز و زدوخورد، جزو محبوب‌ترین تولیدات سینمایی جهان هستند. فیلم‌هایی كه تقریبا می‌شود فروش‌های خوب و گیشه پر رونق را برایشان پیش‌بینی كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین اکشن واقعی سینمای ایران

نمایی از فیلم حركت اول

یگانه خدامی: فیلم‌های اكشن با صحنه‌های جذاب تعقیب و گریز و زدوخورد، جزو محبوب‌ترین تولیدات سینمایی جهان هستند. فیلم‌هایی كه تقریبا می‌شود فروش‌های خوب و گیشه پر رونق را برایشان پیش‌بینی كرد. ‌هالیوود در چند سال اخیر بیشترین بهره را از این سینما برده و البته اكشن دوستان ایرانی هم عادت كرده‌اند تا فیلم‌های ژانر محبوبشان را از این طریق دنبال كنند. اما گویا در این میان یك فیلم می‌خواهد خط شكن شود و اكشن را در سینمای ایران زنده كند.

فیلمی به نام «حركت اول» كه اولین تجربه جدی كارگردانش هم محسوب می‌شود. «فرهاد نجفی» كه در جلوه‌های ویژه تخصص دارد، اولین فیلمش را هم از سینمایی انتخاب كرده كه جلوه‌های ویژه را در آن به نمایش بگذارد.

فیلمبرداری «حركت اول» از اسفند ماه سال گذشته در تهران آغاز شد و الناز شاكردوست، پوریا پورسرخ، تیرداد كیانی، لیلا اوتادی، علی صادقی، مجید مشیری و بهمن دان جلوی دوربین نخستین ساخته بلند نجفی رفتند.

«حركت اول» داستان یك كلاهبرداری بزرگ را روایت می‌كند. معتمدی، خلاف‌كار بزرگ، بر اثر اختلاف، شریك خود «روشن» را، در خارج از كشور به قتل رسانده و برای به دست‌آوردن اموال او و با هویت جعلی وارد ایران می‌شود. پلیس كه در جریان این ماجرا قرار گرفته در صدد پیداكردن مخفی‌گاه معتمدی و دستگیری است و از طرفی دیگر سارا كه نوه روشن است تصمیم می‌گیرد با همكاری دوستان خود ضمن گرفتن انتقام از معتمدی، اموال مسروقه‌ پدربزرگ خود را پس بگیرد.

مرتضی شایسته و هدایت فیلم با همكاری موسسه رسانه‌های تصویری این فیلم را تهیه كرده‌اند. شایسته درباره این فیلم می‌گوید:«فرهاد نجفی طرحی داشت كه به ما ارائه داد و ما هم وقتی دیدیم طرح خوبی است تهیه آن را بر عهده گرفتیم. فیلم به نوعی اولین اكشن واقعی سینمای ایران محسوب می‌شود.»

به گفته شایسته جلوه‌های ویژه «حركت اول» به دو صورت میدانی و كامپیوتری طراحی و اجرا شده است. یعنی بعضی صحنه‌های اكشن در صحنه، فیلمبرداری و برخی هم به وسیله كامپیوتر اجرا شده‌اند و با توجه به تجربه نجفی در زمینه جلوه‌های ویژه، او علاوه بر كارگردانی مسئولیت جلوه‌های ویژه كامپیوتری آن را هم برعهده گرفته است.

جالب اینجاست كه بیشتر صحنه‌های اكشن صحنه‌ای توسط بازیگران انجام شده و بدلكاران چندان در آن حضور نداشته‌اند. شایسته می‌گوید: «بخش عمده‌ای از كارهای اكشن و پر تحركت توسط خود بازیگران اجرا شد. هرچند كه انجام برخی از كارها خطرناك هم بود اما بازیگران خودشان هم تمایل داشتند كه خود این صحنه‌ها را اجرا كنند.»

صحنه‌هایی چون تصادف و تعقیب و گریز كه با وسایل خاصی هم اجرا شدند. بازیگران فیلم برای بازی در این صحنه‌ها آموزش‌های ویژه‌ای دیدند و فرهاد نجفی همراه یك مربی، بازیگران «حركت اول» را آماده كرد و به همین دلیل هم مراحل پیش‌تولید فیلم كمی بیش از معمول، یعنی 6 ماه، طول كشید.

هم اكنون هم این فیلم در مرحله اجرای تروكاژ‌ها و جلوه‌های ویژه كامپیوتری است كه برخی از آنها در صحنه فیلمبرداری شده‌اند و به وسیله كامپیوتر تكمیل و برخی هم به طور كامل با كمك كامپیوتر ساخته می‌شوند. علاوه بر این كارهای تدوین فیلم هم همزمان در حال انجام است.

شایسته می‌گوید: «نكته مهم فیلم و جنبه اكشن بودن آن این است كه ما تمام این كارها را طراحی شده انجام دادیم. یعنی تمام اینها در فیلمنامه پیش‌بینی شده و در زمان فیلمبرداری اجرا شد. اینطور نبود كه ما فیلمی بسازیم و بعد بخواهیم صحنه‌های اكشن و جلوه‌های ویژه برای آن طراحی كنیم. همه چیز از قبل معلوم بود.»

جلوه‌های ویژه فیلم، صحنه‌ای و كامپیوتری، آنقدر جذابیت داشته كه گروه تولید تصمیم گرفته‌اند فیلمی از پشت صحنه‌ها و مراحل مختلف فیلمبرداری صحنه‌های اكشن تهیه كرده و آن را به صورت فیلم جداگانه‌ای عرضه كنند تا تماشاچیان با چگونگی فیلمبرداری این لحظات جذاب آشنا شوند.

اتفاقی كه ممكن است به فروش بیشتر فیلم هم كمك كند هرچند كه از زمان شروع فیلمبرداری «حركت اول» با توجه به موضوع فیلم و اكشن بودن آن، گیشه خوبی برایش پیش‌بینی شده بود. شایسته هم به این مسئله امیدوار است و می‌گوید: «اگر فیلم همانطور كه ما انتظار داریم ساخته شده باشد، با توجه به اینكه كارهای تازه‌ای در آن انجام شده، فروش خوبی هم خواهد داشت.» البته هنوز برنامه اكران فیلم مشخص نیست و با پایان مراحل فنی قرار است تهیه‌كنندگان درباره آن تصمیم بگیرند.

منبع خبر : همشهری امارات