تبیان، دستیار زندگی
شناگر 22 ساله کشورمان برای نخستین بار در تاریخ شنای ایران به رکورد ورودی بازی های المپیک دست یافت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخار تاریخی علیرضایی در شنا

افتخار تاریخی علیرضایی در شنا

شناگر 22 ساله کشورمان برای نخستین بار در تاریخ شنای ایران به رکورد ورودی بازی های المپیک دست یافت.

به نقل از مهر، محمد علیرضایی صبح پنجشنبه در آخرین مرحله مسابقات ورودی المپیک و در مرحله مقدماتی این رقابت ها که در شهر دوبرونیک کرواسی جریان دارد، موفق شد در ماده 100 متر قورباغه با ثبت زمان (3/03/1 دقیقه) ضمن کسب رکورد ورودی المپیک( 72/03/1 دقیقه)، 89 صدم ثانیه رکورد ملی این ماده که دراختیار خودش بود را بهبود بخشد.

این شناگر 22 ساله با کسب این رکورد به عنوان نخستین شناگر تاریخ شنای ایران موفق شد سهمیه حضور در المپیک را کسب کنید. پیش از این شنای ایران تنها با وایلد کارت پیشینه حضور در المپیک را داشته است.

علیرضایی پنجشنبه شب هم موفق شد و در جریان مرحله نیمه نهایی مسابقات 100 متر قورباغه برای دومین بار طی یک روز رکورد ملی 100 متر قورباغه را جابجا کند و با ثبت زمان 98/02/1 دقیقه رکورد کشور را (03/03/1) که صبح پنجشنبه به نام خود ثبت کرده بود را به میزان پنج صدم ثانیه جابجا کند .

به این ترتیب علیرضایی علاوه بر کسب رکورد ورودی المپیک در 100 متر قورباغه، موفق شد رکورد ملی کشورمان را در مجموع به میزان 94 صدم ثانیه جابجا کند. (رکورد ورودی المپیک 72/03/1 دقیقه است).

مرادی: علیرضایی سکوها را نشانه رفته است

افتخار تاریخی علیرضایی در شنا

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، راهیابی محمد علیرضایی به رقابت های المپیک 2008 پکن که برای نخستین بار در تاریخ شنای کشورمان روی می دهد را حاصل برنامه ریزی بلند مدت فدراسیون شنا دانست.

وحید مرادی در گفتگو با مهر ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: همواره پیش از این تاکید کرده ام که رشته شنا، رشته ای دیربازده است و امروز خوشحالم از اینکه زحمات و برنامه ریزی چندین و چند ساله این فدراسیون به بار نشسته و علیرضایی به عنوان نخستین ایرانی تاریخ، به رقابت های المپیک راه پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: به عبارت بهتر می توانم بگویم که نهال کاشته شده این فدراسیون به بار نشسته و اکنون به حمایت و محافظت بیشتری نیاز دارد که امیدوارم این امر از ورزش پایه کشورمان دریغ نشود.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در ادامه تصریح کرد: حضور در رقابت های المپیک همانند خطی است که ما باید از آن عبور می کردیم و خدا را شکر می کنم که این اتفاق محقق شد. با این شرایط خیلی محکم می توانم بگویم که شناگران ما در بازی های آسیایی 2010 گوانگجو به نتایج ارزشمندی دست پیدا می کنند و روی سکو می روند.

وی در پاسخ به این سوال که انتظار فدراسیون شنا از نماینده کشورمان در رقابت های المپیک پکن چیست؟ اظهار داشت: در اینکه از علیرضایی همواره کارهای خارق العاده ای سر می زند تردیدی نیست اما با توجه به اینکه بزرگان شنای جهان در پکن گرد هم می آیند ما از نماینده کشورمان انتظار چندانی نداریم. اما می دانم سکوهای بسیاری در آینده، انتظار شناگر کشورمان را می کشد.

مرادی با اشاره به رقابت های قهرمانی جهان که سال آینده برگزار می شود، گفت: به موفقیت وی در رقابت های قهرمانی جهان که سال آینده در رم برگزار می شود خوشبینم و امیدوارم این شناگر را در این رقابت ها بر روی سکو ببینم.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در پایان گفت: امیدوارم مسئولان کشور با توجه به اینکه رشته شنا به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارد، اهمیت قابل ملاحظه تری برای این رشته پایه کشور قائل شوند تا بتوانیم بیش از این در رقابت های بین الملی به توفیق دست پیدا کنیم.

حضرتی: موفقیت علیرضایی حاصل یک کار گروهی بود

افتخار تاریخی علیرضایی در شنا

مربی تیم ملی شنا کشورمان ضمن فوق العاده توصیف کردن عملکرد محمد علیرضایی در کسب سهمیه المپیک، این موفقیت را حاصل یک کار تیمی و گروهی عنوان کرد.

خشایارحضرتی مربی تیم ملی شنا کشورمان در گفتگو با مهر، با تمجید از عملکرد محمد علیرضایی در کسب نخستین سهمیه ورودی المپیک در تاریخ شنا ایران اظهار داشت : رکورد علیرضایی واقعا فوق العاده بود و او با ثبت زمان 03/03/1 دقیقه برای اولین بار 69 صدم ثانیه (رکورد المپیک 72/03/1 دقیقه) پایین تر از رکورد المپیک شنا کرد و این رکورد شکنی یک موفقیت بزرگ برای شنا ایران محسوب می شود .

وی تصریح کرد: علیرضایی در این مسابقات با حریفان قدرتمندی از برزیل، اسلواکی، کرواسی و مونته نگرو رقابت کرد که از رکوردهای قابل توجهی برخوردار بودند اما آمادگی بالای علیرضایی باعث شد که وی بتواند سریعتر از دیگر حریفان مطرح خود شنا کند و به رکورد المپیک دست یابد.

حضرتی اضافه کرد : علیرضایی در مرحله اول مسابقات انتخابی المپیک در شهر زاگرب نیز دو بار رکورد 50 متر قورباغه را جابجا و در مجموع 53 صدم ثانیه رکورد قبلی این ماده را کاهش داد. او برای کسب سهمیه ورودی المپیک انگیزه و روحیه بالایی داشت.

وی انجام تمرینات سخت و طاقت فرسا در دو مرحله اردوی بلند مدت را در افزایش آمادگی علیرضایی تعیین کننده عنوان کرد و گفت: تیم ملی مرحله اول تمرینات خود را که به تمرینات استقامتی و بدنسازی اختصاص داشت در ارتفاعات بلمکن بلغارستان آغاز کرد و سپس در اردویی مشترک با تیم ملی کرواسی به تمرینات تکنیکی پرداخت که این اردوی تدارکاتی و تمرکز شناگران بر روی تمرینات سهم بسزایی در آماده سازی آنها داشت.

مربی تیم ملی شنا کشورمان موفقیت علیرضایی را مرهون برنامه ریزی بلند مدت و یک کار گروهی و منسجم عنوان کرد و اظهار داشت: مجموعه فدراسیون شنا و شخص آقای وحید مرادی که زمینه تشکیل اردوی بلند مدت تیم ملی را فراهم کردند، آقای خبازیان که زحمات بسیاری را برای آماده سازی این تیم متحمل شد تمرینات ویژه پروکترویچ مشاور تیم ملی شنا که زمینه متحول شدن تکنیکی علیرضایی را فراهم کرد وهمچنین تلاش و تمرینات خستگی ناپذیرعلیرضایی که از استعداد و اراده بالایی برخوردار است، همگی در کسب این نتیجه بزرگ و افتخارآفرین تاثیر داشت وامیدوارم این موفقیت سرآغازی برای توجه به رشته های پایه و مدال آور باشد.

کفاشیان: شنا کاروان ایران در المپیک را کامل کرد

افتخار تاریخی علیرضایی در شنا

دبیرکل کمیته ملی المپیک ضمن تمجید از کسب رکورد ورودی المپیک توسط محمد علیرضایی گفت : شنا کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن را کامل کرد.

علی کفاشیان با بیان این مطلب به مهر افزود : خوشحالم که برنامه ریزی های فدراسیون شنا و زحمات چندین ساله محمد علیرضایی و مربیان این شناگر سرانجام نتیجه داد و این رشته پایه توانست با شایستگی و برای اولین بار با کسب رکورد ورودی المپیک خود را در جمع کاروان ورزشی ایران قرار دهد.

وی اضافه کرد: موفقیت علیرضایی نشان داد کشورمان در رشته های پایه استعدادهای زیادی دارد که در سایه توجه و حمایت های لازم می توانند در بازیهای آسیایی و المپیک برای کشورمان افتخارآفرینی کنند .

دبیرکل کمیته ملی المپیک اظهار داشت: کسب جایگاه چهارم بازیهای آسیایی گوانگجو تنها با سرمایه گذاری در رشته های پایه نظیر شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک امکان پذیراست چرا که این رشته ها سهم زیادی در جدول توزیع مدالها دارند و بدون حضور قدرتمند در این رشته ها صعود در رده بندی بازیهای آسیایی امکان پذیر نیست .

کفاشیان با تاکید بر اینکه موفقیت علیرضایی موجب قله سازی در رشته شنا شد، گفت: کار بزرگ علیرضایی می تواند زمینه جذب بیشتر جوانها را به رشته ورزشی شنا فراهم کند تا با افزایش جمعیت شناگران کشور، بتوان استعدادهای بیشتری را در تیم ملی بکار گرفت و با سرمایه گذاری بهتر زمینه موفقیت در این رشته مدال آور را بیش از پیش فراهم کرد