تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر امور خارجه آمریكا در جلسه استماع مجلس نمایندگان این كشور با طرح این ادعا كه پیشرفت ایران در فعالیت هسته ای خود چندان زیاد نبوده اعلام كرد كه استفاده از دیپلماسی همچنان گزینه اول واشنگتن در برابر تهران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیپلماسی گزینه اول در برابر ایران

معاون وزیر امور خارجه آمریكا در جلسه استماع مجلس نمایندگان این كشور با طرح این ادعا كه پیشرفت ایران در فعالیت هسته ای خود چندان زیاد نبوده اعلام كرد كه استفاده از دیپلماسی همچنان گزینه اول واشنگتن در برابر تهران است.

«ویلیام برنز» سفیر سابق آمریكا در روسیه كه چندی پیش جایگزین «نیكلاس برنز» در سمت معاون وزیر امور خارجه و مسئول مستقیم پرونده ایران در دولت آمریكا شد، در جلسه استماع شب گذشته كنگره آمریكا كه با عنوان «چالش های بوجود آمده توسط ایران» سخنرانی می كرد ادعا كرد: تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران باعث شده تا پیشرفت های تهران در برنامه هسته ای خود پیشرفت های معمولی باشد و من به خاطر این تحریم ها از سازمان ملل تشكر می كنم.

معاون وزیر امور خارجه آمریكا در ادامه با این ادعا كه ایران در پی دستیابی به مواد قابل انشقاق برای استفاده در سیستم موشكی خود بوده گفت: با توجه به این مطلب رسیدن به این نتیجه كه ایران در تلاش است تا به سلاح هسته ای دست پیدا كند كار چندان مشكلی نیست. و ما برای برخورد با این مسئله هرچند استفاده از گزینه نظامی را روی میز داریم اما این گزینه به عنوان آخرین گزینه ممكن مطرح است و ما معتقد نیستیم كه تمام راه های دیپلماتیك ممكن برای حل پرونده ایران به آخر خط رسیده باشند.

کاخ سفید

سیلویو برلوسكنی، نخست وزیر ایتالیا نیز در بازگشت از نشست هشت كشور صنعتی جهان تصریح كرد: گزینه نظامی علیه ایران، جغرافیای سیاسی جهان عرب را به هم خواهد ریخت و حتی دامنه عكس العمل ها را به سراسر جهان خواهد كشاند.

به گزارش رادیو آمریكا، وی تاكید كرد: رئیس جمهور آمریكا در نشست گروه 8 از گزینه نظامی علیه ایران سخنی نگفت.

همچنین شیخ یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه علمای مسلمان، استفاده از انرژی هسته ای را حق طبیعی ایران دانست و گفت: بدون تردید مخالف حمله آمریكا به ایران هستیم.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری «الامان»، در پاسخ به سؤالی درباره حمله احتمالی آمریكا به ایران گفت: ما به عنوان علما مخالف این حمله یا حمله به هر یك از كشورهای اسلامی هستیم به ویژه این كه این كشور (ایران) خواهان دستیابی به انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز است.

قرضاوی پیش از این نیز دفاع از ایران را برای مسلمانان واجب دانسته و گفته بود: امت اسلامی و سرزمین اسلامی در یك سرزمین واحد قرار دارند كه فقها آن را «دارالاسلام» می نامند كه حمایت از آن بر تمامی مسلمانان واجب است و ایران، بخشی از این «دارالاسلام» است.

وی تاكید كرد: ما مخالف تجاوز به همه كشورهای جهان هستیم چه رسد به این كه كشوری اسلامی هم باشد.

منبع: کیهان