تبیان، دستیار زندگی
CODENRME 47 بالاخره نسخه سوم بازی Hitman نیز به دنبال نسخه های اول و دوم كه چند سال قبل منتشر شده بودند، به بازار آمد. به دنبال انتشار این نسخه و عدم استقبال مناسب سایت ها و منتقدان از آن، باز همان سوال قدیمی مطرح شد كه آیا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


بررسی بازی HITMAN

CODENRME 47

بالاخره نسخه سوم بازی Hitman نیز به دنبال نسخه های اول و دوم كه چند سال قبل منتشر شده بودند، به بازار آمد. به دنبال انتشار این نسخه و عدم استقبال مناسب سایت ها و منتقدان از آن، باز همان سوال قدیمی مطرح شد كه آیا بازی ها رفته رفته، و با اضافه شدن نسخه های جدید، جذابیت نسخه اصلی را از دست می دهند یا نه؟ ظاهراً در Hitman 3 به نظر می رسد این فرضیه درست باشد. همان طور كه اغلب شما اطلاع دارید نسخه دوم این بازی در سال 2002 به عنوان بهترین نمونه ادامه بازی سال انتخاب شد در حالی كه نسخه سوم امتیازات متوسط و متوسط به پایینی را دریافت كرد. این بازی برای PC و دو كنسول XBOX و PS 2 نوشته شده است در حالی كه این دو تفاوتی از نظر محتوا با هم ندارند. تنها تفاوت های نسخه های كنسول با نسخه PC را فقط می توان تفاوت وضوح تصویر و همچنین كنترل های بازی دانست.

شخصیت Hitman همان شخصیت قبلی است و هیچ تغییری روی آن صورت نگرفته است. همان قیافه، همان رفتارها و همان شغل كه در قبال دریافت پول می تواند زن ها و مردهای مورد نظر را به قتل برساند. البته این شغل شاید خوب به نظر نرسد و محبوب نباشد اما شخصیت Hitman در میان اغلب بازی دوستان محبوبیت دارد. داستان این بازی كمی پیچیده تر از داستان های نسخه های قبلی است و با آنها اندكی تفاوت دارد. در ابتدا شخصیت اصلی بازی را می بینید كه افتان و خیزان و با بدنی زخمی خود را به اتاقی می رساند. این خود آغاز داستان های مراحل مختلف است. البته جذابیت داستان به آن است كه مراحلی را كه شما از سر می گذرانید. در واقع خاطرات شخصیت بازی هستند و اتفاقاتی است كه برسر او آمده اند. در واقع شما از انتهای داستان شروع به حركت می كنید و این شاید شما را در ابتدا اندكی سردرگم كند. نكته جالب توجه، تغییرات جزیی و قابل توجه در حال و هوای بازی است كه حس خاطره بودن مراحل را زنده می كند.

البته ذكر این نكته شاید ضروری نباشد و حتما می دانید كه علاوه بر داستان اصلی بازی، هر مرحله خود ماموریت ها و داستان های جداگانه ای دارد كه در دنباله هم قرار گرفته اند.

در كل 12 مرحله در این بازی وجود دارد كه البته طولانی هستند و اغلب آنها را نمی توانید خیلی راحت به پایان برسانید. در هر مرحله چندین ماموریت مختلف ممكن است وجود داشته باشد كه باید در یك محیط خاص انجام گیرد. محیط های بزرگ تر، كار شما را مشكل تر هم می كند چون باید به طور متناوب از نقشه بازی استفاده كنید. برای نمونه وقتی وارد محیط بزرگی می شوید ممكن است در اطراف شما ده ها در و جود داشته باشد كه به خاطر سپردن همه آنها و سرزدن به هراتاق وقت زیادی می برد و باعث خستگی و سردرگمی كاربر می شود. البته شاید به دلیل زیبا بودن مراحل بازی، این عیب چندان به چشم نیاید. مراحل در نقاط مختلفی انجام می گیرد و با اینكه تا حدودی شبیه نسخه های قبلی به نرظ می رسند اما تنوع خوبی درآنها دیده می شود.

در این بازی هیچ اجباری برای نحوه به پایان بردن مرحله وجود ندارد. شما می توانید هدف مورد نظر را به هر وسیله و روش دلخواه از میان بردارید. برای نمونه می توانید از بین اسحله های موجود یكی را انتخاب كرده و از بین نقشه ها و مسیرهایی كه پیدا كرده اید نیز یك راه را انتخاب كنید و هدف مورد نظر خود را از میان بردارید. همچنین نظیر اغلب بازی ها، لازم نیست كه همه كارها را كاملاً پنهانی انجام دهید و شما حتی می توانید با تغییر قیافه در جلوی دشمنانتان به راحتی حركت كنید. یكی از تفاوت های این بازی با بازی های دیگر نظیر Splinter Cell ، همین مورد است. به همین دلیل در این بازی همیشه یكی از راه های به پایان بردن مراحل، روش بكش بكش و حركات پر سر و صداست كه چندان هم لذتی ندارد. در ضمن اگر وقت بیشتری داشته باشید و راه های مختلف پایان دادن به بازی را امتحان كنید، به موارد جالب و لذت بخشی پی می برید.

در این بازی اسلحه های متفاوتی در اختیار شما قرار دارد كه طیف وسیعی از سلاح های سرد و گرم را در بر می گیرد. برای نمونه ممكن است در یك مرحله بخواهید از یك خنجر استفاده كنید اما در مرحله دیگر سلاح های گرم و آتشین را انتخاب كنید. البته برای هر مرحله چند نمونه از سلاح ها به درد می خورد و باید از بین سلاح های موجود در كنار خود یكی را با توجه به فكر و نقشه خودتان انتخاب كنید. در این بازی دست شما برای انتخاب اسلحه كاملاً باز است و همه چیز بستگی به خودتان دارد.

كنترل های بازی اشكالات نسخه اول آن را ندارند و تقریباً شبیه نسخه دوم (البته كمی بهتر) هستند، اما در كل باید به شلیك و نشانه گیری با ماوس عادت داشته باشید. نسخه های كنسول دارای كنترل راحت تری نسبت به نسخه PC هستند.

ذخیره كردن این بازی كار به پایان بردن مراحل را مشكل تر هم كرده است. برای نمونه شما در بهترین حالت بیشتر از هفت خانه برای ذخیره بازی دارید.البته با مشكل تر شدن بازی، محدودیت های این چنینی هم بیشتر می شود. به نظر اغلب بازی دوستان، سخت كردن بازی به این شكل، اصلاً صحیح نیست و ضمن آن كه از جذابیت های بازی هم كم می كند.

هوش مصنوعی به كار رفته در بازی نسبت به نسخه های قبلی تغییراتی یافته است و سریع تر و بهتر شده است. دشمنان با هوش تر هستند و بهتر عمل می كنند و برای نمونه هنگام گذشتن از پیش هر یك از آنها نگاهی به شما می اندازند و شما را دقیق زیر نظر می گیرند. البته هوش مصنوعی بازی هم با توجه به سختی و یا آسان بودن نوع بازی تغییر می كند.

صدا در این بازی به همراه موسیقی های حرفه ای و جالب آن یكی از بزرگ ترین حس های بازی است. هر یك از اسلحه ها دارای صدای نسبتاً طبیعی و متفاوت است و گفت و گوها صداهای دیگر بازی نیز بر جذابیت بازی افزوده اند.

گرافیك بازی تفاوت چندانی با گرافیك نسخه دوم آن ندارد و تقریباً از همان موتور گرافیكی برای ساخت این نسخه نیز استفاده شده است. به همین دلیل نیازی نیست كه سخت افزار قبلی خود را برای انجام این بازی به روز كنید. طراحی ظاهری مراحل و شخصیت ها بسیار جالب است و زیبایی و شكوه خاصی دارد و البته اشكالات كوچك گرافیكی در بازی وجود دارد كه به غیر از موارد مربوط به حركت دوربین، باقی آنها قابل چشم پوشی است. در اغلب بازی های اكشن سوم شخص، این اشكال حركت دوربین وجود دارد كه باعث آزار بازی كنندگان و از دست دادن دید مناسب برای آنها می شود. افكت های به كار رفته در بازی هم عالی است، به خصوص افكت های مربوط به آب و هوا و باران و برف احساس حضور داشتن در آن محل را به بازی كننده القا می كنند.

در كل باید گفت كه یكی از عیب های اساسی این بازی عدم تغییرات كافی نسبت به نسخه قبلی است. اگر تغییرات اندك بازی نسبت به نسخه قبل شما را دلسرد نمی كند و اگر از طرفداران Hitman هستید می توانید برای خرید آن اقدام كنید. البته این بازی مخصوص افراد بزرگسال است و به هیچ وجه برای نوجوانان توصیه نمی شود. برای كسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت رسمی بازی در آدرس http://www.hitmancontracts.com مراجعه كنید.


برگرفته از سایت www.alphaweblog.com