تبیان، دستیار زندگی
بیشتر ما كاربرد اصلی باقلا سبز را درباره پلو می‌دانیم، در حالی كه باقلا سبز نه ‌تنها در خوراك‌های مختلف، بلكه در خورشی مجزا به نام "خورش باقلا" نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورش باقلا سبز

چلوخورش باقلا

بیشتر ما كاربرد اصلی باقلا سبز را درباره پلو می‌دانیم، در حالی كه باقلا سبز نه ‌تنها در خوراك‌های مختلف، بلكه در خورشی مجزا به نام "خورش باقلا" نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب توجه اینكه در این خورش نیز سبزی طعم‌دهنده به باقلا، همان شوید است.

مواد لازم برای 6 نفر:

- باقلای بدون پوست                          یك كیلوگرم

- گوشت لخم                                     نیم كیلوگرم

- پیاز                                                  یك عدد

- شوید تازه                                        نیم كیلوگرم؛ یا شوید تازه خرد‌شده 300 گرم

- سیر                                               4 حبه

- نمك و فلفل                                    به میزان لازم

- زردچوبه                                          یك قاشق چای‌خوری

- پودر زعفران                                    یک چهارم قاشق چای‌خوری

روش پخت:

1 - ابتدا شوید را پاك كرده، خوب بشویید. سپس داخل سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. بعد آن را ریز خرد كنید.

2 - در یك تابه، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس شوید خرد‌شده را به آن اضافه كنید و كمی تفت دهید. در این فاصله، سیرها را نیز پوست كنده و ریز خرد كنید. سپس به همراه شوید سرخ كنید. در پایان، شعله اجاق‌گاز را خاموش كنید و مواد تفت ‌داده ‌شده را كنار بگذارید.

3 - پیاز را به ‌صورت خلالی خرد کنید. در یك قابلمه مناسب، مقداری روغن بریزید و بگذارید داغ شود. سپس پیاز را اضافه كنید و به ‌طور كامل تفت دهید. البته هنگام سرخ شدن پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه را هم به آن اضافه كنید.

4 - از طرف دیگر، گوشت را پاك كرده و بعد از شستن به ‌صورت قیمه‌ای خرد كنید. سپس به قابلمه حاوی پیاز داغ بیفزایید. حالا به مخلوط گوشت و پیاز حدود 2 تا 3 لیوان آب‌جوش اضافه كنید و در ظرف را بگذارید تا گوشت به‌طور كامل بپزد.

5 - باقلا را به همراه شوید، سیر خرد‌ شده و كمی نمك به مخلوط گوشت و پیاز اضافه كنید. سپس حرارت را كم كنید تا خورش جا بیفتد كه معمولا حدود 45 دقیقه زمان می‌برد.

6- بعد از جا افتادن خورش می توانید کمی محلول زعفران(یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر زعفران را در یک استکان آب جوش حل کنید) به آن اضافه کنید.

* نكته :

بعضی‌ها در مراحل پایانی پخت این خورش، تخم‌مرغ نیز به ‌آن می‌افزایند. به این ترتیب كه با توجه به این میزان مواد، زرده و سفیده دو عدد تخم‌مرغ را از هم جدا كرده، ابتدا سفیده تخم‌مرغ ها را به خورش اضافه می‌كنند و همان‌طور كه قابلمه روی شعله اجاق‌گاز قرار دارد، هم می‌زنند تا سفیده‌ها با مواد مخلوط شوند و بپزند. سپس زرده‌ها را روی خورش می‌ریزند و با گذاشتن در قابلمه، 5 تا 10 دقیقه صبر می‌كنند تا زرده‌ها سفت شوند و در پایان به‌همین صورت سرو می‌كنند.

فریده روستا

منبع: همشهری

*مطالب مرتبط:

ارزش غذایی باقلا و لبو

بیماری در اثر خوردن باقلا

روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

کوفته شوید باقلا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.