تبیان، دستیار زندگی
میزان و گستردگی این عملیات در ایران كه با همكاری سیا هم انجام می‌شده است، به گفته مقامات كنونی و سابق آمریكایی به شدت گسترش یافته است...از جمله طرحهای دیگر آنها هم شناسایی و ربودن اهداف و مهره های ارزشمند به منظور دستگیری و یا كشتن آنها بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا درپی تغییر نظام ایران با چهارصد میلیون دلار!!

میزان و گستردگی این عملیات در ایران كه با همكاری سیا هم انجام می‌شده است، به گفته مقامات كنونی و سابق آمریكایی به شدت گسترش یافته است...از جمله طرحهای دیگر آنها هم شناسایی و ربودن اهداف و مهره های ارزشمند به منظور دستگیری و یا كشتن آنها بوده است.

امریکا

با وجود آن‌که در سال‌های اخیر استراتژی دولت آمریکا از تغییر رژیم در ایران به تغییر رفتار جمهوری اسلامی اصلاح شده بود، «سیمور هرش» مدعی شد، سازمان جاسوسی آمریکا طرح‌هایی را با هدف تغییر رژیم ایران گسترش داده است و عجیب آن‌که سال گذشته هم کنگره آمریكا، طرح بوش برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران را تصویب كرده بود.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناك» به نقل از رویترز، سال گذشته، رهبران كنگره آمریكا با طرح بوش برای درخواست بودجه برای افزایش عملیات‌های متعدد مخفی علیه ایران و در راستای ایجاد بی‌ثباتی در این كشور موافقت كردند.

بنا بر این گزارش، این مطلب در گزارشی در مجله «نیویوركر» روز یكشنبه آمده است. مقاله «سیمور هرش» بر محور كشف اسناد محرمانه امضا شده توسط جورج بوش است كه بنا بر قانون آمریكا، باید به آگاهی نمایندگان دمكرات و جمهوریخواه و رهبران سنا و اعضای سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا هم برسد.

یكی از مقامات آگاه از محتویات این اسناد در این مقاله می‌گوید: یافته‌ها متمركز بر مهار تمایلات اتمی ایران و تلاش برای براندازی دولت ایران و تغیر رژیم در این كشور است كه با همكاری با گروه‌های مخالف و دادن پول به آنها صورت می‌گیرد.

هرش پیش از این هم درباره طرح‌های احتمالی دولت آمریكا برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب اتمی، مطالبی نوشته بود كه یكی از آنها در آوریل 2006 درباره این تلاش‌ها برای تغییر رژیم ایران از راه‌های دیپلماتیك یا نظامی به عنوان هدف نهایی بوش بود.

بوش

گفتنی است، درخواست بودجه برای این عملیات‌های مخفیانه كه بوش خواستار اختصاص چهارصد میلیون دلار به آن شده بود، توسط مقامات كنگره تأیید شده بود.

در این مقاله همچنین ادعا شده است: این‌گونه عملیات‌ها علیه ایران، موضوع جدیدی نیست و نیروهای ویژه آمریكایی سال گذشته نیز عملیات‌های مرزی را از جنوب عراق علیه ایران انجام داده‌اند كه شامل دستگیری چند نفر از نیروهای سپاه قدس شاخه نظامیان سپاه پاسداران ایران و بازجویی از آنها در عراق بوده است. از جمله طرحهای دیگر آنها هم شناسایی و ربودن اهداف و مهره های ارزشمند به منظور دستگیری و یا كشتن آنها بوده است.

این مقاله ادامه می‌دهد: میزان و گستردگی این عملیات در ایران كه با همكاری سیا هم انجام می‌شده است، به گفته مقامات كنونی و سابق آمریكایی به شدت گسترش یافته است. بسیاری از این فعالیت‌ها در گزارش‌های كنونی نیامده كه البته بسیاری از رهبران كنگره، پرسش‌های جدی در این باره دارند.

بنا بر این گزارش، از جمله گروه‌هایی كه در جریان این عملیات‌ها از حمایت آمریكا برخوردار شده‌اند، می‌توان به جندالله اشاره كرد كه به جنبش مقاومت خلق ایران هم معروف است. ولی نصر، كارشناس شورای روابط خارجی آمریكا، این گروه را سازمانی از اشرار كه مظنون به ارتباط با القاعده هستند، معرفی می‌کند.

این در حالی است كه هیچ ‌كدام از رهبران دمكرات كنگره و یا كاخ سفید و سیا درباره این گزارش اظهارنظری نكرده‌اند.

گفتنی است، آمریكا رهبری تلاش‌های جهانی برای مهار تمایلات اتمی ایران را در دست دارد.