تبیان، دستیار زندگی
معاون عمرانی استاندار كرمان طی سخنانی ضمن تشكر از رئیس سازمان میراث فرهنگی كشور و استان برای بازسازی بنای تاریخی ارگ قدیم بم گفت: ایران اسلامی از لحاظ داشته‌های فرهنگی جزو 10 كشور اول دنیا است و به همین دلیل شناساندن این داشته‌ها به دنیا یك امر ضروری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت ارگ قدیم بم در فهرست میراث جهانی

ارگ بم بعد از زلزله

به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان كرمان، در مراسم اعطای گواهی ثبت ارگ بم در فهرست میراث جهانی كه در شهرستان بم برگزار شد، معاون عمرانی استاندار كرمان طی سخنانی ضمن تشكر از رئیس سازمان میراث فرهنگی كشور و استان برای بازسازی بنای تاریخی ارگ قدیم بم گفت: ایران اسلامی از لحاظ داشته‌های فرهنگی جزو 10 كشور اول دنیا است و به همین دلیل شناساندن این داشته‌ها به دنیا یك امر ضروری است.

جواد كمالی به تعدادی از جاذبه‌های استان كرمان اشاره كرد و گفت: این مواهب باید هرچه سریعتر در فهرست میراث جهانی به ثبت برسند.

وی همچنین ثبت ارگ تاریخی بم در فهرست میراث جهانی را اقدامی حساس و كم‌نظیر خواند و تصریح كرد: باید از اجماع جهانی كه پیرامون بازسازی بم و ثبت ارگ قدیم در فهرست میراث جهانی بوجود آمده، تقدیر شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان نیز در این مراسم، ثبت شهرستان بم و منظر فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی را نقطه عطفی در تاریخ این منطقه عنوان كرد و گفت: سعی خواهیم كرد با همكاری صدا و سیما، شبكه بین‌المللی جام جم و شبكه استانی كرمان خطه بم به همگان شناسانده شود.

علی كارنما با اشاره به اینكه می‌توان كرمان را به عنوان پایتخت تاریخی جهان معرفی كرد، افزود: وجود حوزه‌های فرهنگی هلیل رود، روستای صخره‌ای میمند، كلوت‌های شهداد و ارگ تاریخی بم، همگی دلیلی بر این مدعا هستند.

وی با بیان اینكه این مناطق باید با همكاری سازمان یونسكو در فهرست آثار جهانی به ثبت برسند، خاطرنشان كرد: استان كرمان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و طبیعی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: ثبت یك اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی سبب ایجاد غرور ملی و محلی می‌شود.

دكتر سعیدآبادی اقدام سریع یونسكو در ثبت ارگ بم در فهرست میراث جهانی را نشانگر تعهدات جهانی نسبت به این اثر تاریخی دانست و گفت: امیدواریم روزی ارگ بم نیز همانند شهر بم و باشكوه‌تر از گذشته تجلی یابد.

وی آموزش اهالی مناطق ثبت شده در فهرست آثار جهانی را نیز ضروری دانست.

در این مراسم مقامات محلی و تنی چند از اعضای یونسكو نیز حضور داشتند.

منبع:

فارس