تبیان، دستیار زندگی
وقتى بدن ما اهمیت موضوعى را احساس كند، تابعى مطلق از روان مى‏شود . بدن تربیت‏پذیر است و حتى در زمان ناهوشیارى نیز در خدمت روان قرار مى‏گیرد; از جمله موارد عجایب جسم كه در هماهنگى با روان ، خود را مطیع مى‏نمایاند ؛ ساعت‏بیولوژیك است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدن های تربیت پذیر!!!

ساعت

وقتى بدن ما اهمیت موضوعى را احساس كند، تابعى مطلق از روان مى‏شود .بدن تربیت‏پذیر است و حتى در زمان ناهوشیارى نیز در خدمت روان قرار مى‏گیرد; از جمله موارد عجایب جسم  كه در هماهنگى با روان ، خود را مطیع مى‏نمایاند ؛ ساعت‏بیولوژیك است .

ساعت بیولوژیک گاه چنان قابلیت آموزش و برنامه ریزى و مرتب شدن دارد كه در صورت استفاده درست از آن، مى‏توانیم شاهد شگفتى‏ها باشیم .

نمونه‏اى كه براى خیلى از افراد اتفاق افتاده و به سادگى از كنار آن گذشته‏اند، ساعات بیدارى است . وقتى قرار است‏به علت ضرورت و پیش آمدن امرى مهم مثلا ساعت 5 صبح بیدار شویم و جالب این‏كه ساعت را هم تنظیم مى‏كنیم، درست اندكى پیش از صداى زنگ ساعت‏بیدار مى‏شویم . گویا كسى یا عاملى ما را بانگ مى‏زند . این همان ساعت‏بیولوژیك است .

روان شناسان معتقدند، گاه این ساعت در مورد برنامه‏هاى دیگر نیز به كار مى‏افتد; براى مثال، اگر شما دانشجویید و قرار است فردا استاد از مطالب هفته گذشته بپرسد و عادت دارید همیشه 2 ساعت از وقتتان را با آرامش و سكوت به مطالعه اختصاص دهید; وقتى ناگزیر فرصت مطالعه به دست نمى‏آورید و با خانواده در میهمانى به سر مى‏برید، تا هنگامى كه دو ساعت‏به زمان استراحت و خواب باقى است، چندان اضطراب ندارید; ولى كافى است كه زمان بگذرد، میهمانى طولانى شود، كم كم تاخیر نمودار گردد و جبران آن غیر محتمل به نظر رسد .

امروزه این حالت را ترس، شرم یا اضطراب مى‏خوانند; ولى ممكن است همكلاسى دیگرتان این حالت را تجربه نكند . چرا براى شما این اتفاق مى‏افتد؟ جواب ساده است; بدن و روان شما در تنظیم زمان لازم ، به یقین رسیده است. بدین سبب، احساس ترس و واهمه به شما دست مى‏دهد; حتى در ارتباط با دیگران تمركز را از دست مى‏دهید و دوست دارید فورا مجلس پایان پذیرد .

براى مقابله با این حالت و اسارت در دام‏هاى متوالى مشكلات ، باید زود و قبل از آن‏كه فشار روحى از دسترس خارج شود، به هشدارهاى بیولوژیك بدن توجه كرد .

وقتى احساس مى‏كنید فكرتان خیلى با سرعت‏حركت مى‏كند، وقت آن است كه عقبگرد كنید و دوباره تحملتان را به دست آورید .

وقتى برنامه زمانى از دسترس خارج مى‏گردد، نشانه آن است كه باید كمى آهسته‏تر حركت كنید; فهرست كارها را دیگر بار ارزیابى كنید; به آنچه واقعا مهم است، پردازید و نیروى خود را صرف تمام كردن فهرست نكنید . وقتى حس مى‏كنید آنچه باید انجام دهید، در حال حاضر از كنترل شما خارج شده و از انجام دادن همه آن‏ها دلسرد و نومیدید، به جاى آن‏كه دست‏ها را بالا بزنید و «وارد عمل‏» شوید، بهتر است آرام باشید، چند نفس عمیق بكشید و به یك پیاده روى كوتاه بروید .

خواهید دید كه ساعت‏بیولوژیك بدن به تامل نیاز دارد . وقتى فشار روحى خود را زود دریابید و مچ خود را همان ابتداى كار بگیرید - قبل از آن‏كه از كنترل شما خارج شود - فشار روحى‏تان متوقف مى‏شود .

فشار روانى چون گلوله‏اى برفى است كه از دامنه یك كوه بلند به پایین مى‏لغزد . هنگامى كه گلوله كوچك است، به راحتى مى‏توان آن را مهار كرد; اما پس از آن‏كه نیرویى فزاینده مى‏یابد، متوقف كردن آن - اگر ناممكن نباشد - بسیار دشوار خواهد بود .

نیاز نیست درباره ی عدم توفیق در انجام دادن كلیه كارها نگران باشید . وقتى فكرتان پاك و آرام شود و میزان فشار در شما كاهش یابد، كاراتر مى‏شوید و لذت بیش‏ترى خواهید برد . وقتى میزان تحمل خود را در مقابل فشار روحى پایین بیاورید، خواهید دید كه با فشار كم‏ترى روبه‏رو مى‏شوید و براى از بین بردن فشار باقى مانده، ایده‏هاى نو و خلاق در خود خواهید یافت .

همت، تلاش، پشتكار و شناخت هر چه بیش‏تر ما از خود و ساختار وجودى جهان پیرامون‏مان ، ما را به بسیارى از شگفتى‏ها و حیرت‏ها رهنمون مى‏شود . بسیارى از ما سال‏ها عمر مى‏كنیم و این توان‏هاى بالقوه را دست نخورده و بكر با خویشتن به زیر خاك مى‏بریم . پس هیچ گاه نباید این سه اصل را در برنامه ریزى‏ها فراموش كنیم:

1 . اعتنا نكردن به افكار منفى

2 . شناخت‏بیش‏تر خود و تفكر در آنچه داریم نه آنچه مى‏خواهیم .

3 . تغییر رابطه خود با مشكلات

موانع و مشكلات بخشى از زندگى‏اند شادى واقعى زمانى است كه از دست آن‏ها خلاص شویم كه معمولا پیش نمى‏آید یا كم‏تر حاصل مى‏شود . پس باید رابطه خود را با مشكلات تغییر دهیم . و نوعى هماهنگى برنامه ریزى شده بین توان بیولوژیك بدن و امور برقرار سازیم .

منبع : پرسمان – با تغییرو تلخیص

مقالات مرتبط :

همچو پروانه،پیله رابشکاف

نیمه پر، نیمه خالی

فقط 168 ساعت

ذهن زیبا داشته باشید !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.