تبیان، دستیار زندگی
عادل فردوسی‌پور گفت: سینما هیچ‌وقت نتوانسته است لذتی را كه از تماشای مسابقه فوتبال .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فردوسی‌پور در نقد فیلم مارادونا

فردوسی‌پور در نقد فیلم مارادونا

عادل فردوسی‌پور گفت: سینما هیچ‌وقت نتوانسته است لذتی را كه از تماشای مسابقه فوتبال می‌بریم به ما بدهد.

به نقل از سینمای ما، این كارشناس و گزارشگر فوتبال که پس از نمایش فیلم «مارادونا، دست خدا» ماركوریسی در بنیاد سینمایی فارابی سخن می‌گفت، ادامه داد: به‌ طور كلی موافق نیستم درباره فوتبال اثری سینمایی ساخته شود.

سعید قطبی‌زاده منتقد هم درباره نمایش فیلم «مارادونا» در اولین جلسه نمایش فیلم‌های خارجی برای اهالی مطبوعات گفت: این فیلم بهانه خوبی برای پرداختن به موضوع جذاب و جنجالی، یعنی ارتباط بین سینما و فوتبال است. از فوتبال زنده نمی‌شود به عنوان یك اثر دراماتیك نام برد، فوتبال چون زنده و غیرقابل پیش‌بینی است خیلی امكان پرداخت سینمایی ندارد.

وی ادامه داد: فیلمی را دیدیم كه تمركز موضوعی‌اش روی یك فوتبالیست است، این فیلم سعی كرده فوتبال را دراماتیك كند و محوریت آن‌هم بر یك بحث اخلاقی است كه آیا می‌توانند قهرمان‌ها هم دچار انحطاط شوند و چه میزان امكان كناره‌گیری از مسایل ضداخلاقی را دارند.

فردوسی‌پور نیز درباره فیلم «مارادونا» گفت: مارادونای واقعی در این فیلم دیده نشد و من شخصا با این فیلم ارتباط برقرار نكردم و اصلا فیلم خوبی نبود. مارادونا را به خاطر فوتبالیست‌بودنش دوست داریم، اما فیلم اصلا فوتبالی نبود. من مارادونا را خیلی دوست دارم و به نظرم بهترین بازیكن فوتبال دنیا بوده و هست.

وی با تاكید بر اینكه بُعد فوتبالی «مارادونا» را كه او را در خاطرها زنده نگه داشته در فیلم ندیده است، خاطرنشان كرد: من تمام آثار فوتبالی را كه در سینما خلق شده از جمله «فرار بزرگ» را دیده‌ام كه هیچ‌كدام موفق نبوده‌اند و كلا با این قضیه مخالفم كه سینما بیاید اثری بسازد كه سعی كند آن جذابیت خاص فوتبال را داشته باشد.

قطبی‌زاده نیز درباره فیلم «مارادونا: دست خدا» گفت: حس باورپذیری این فیلم برای كسانی كه مارادونا را می‌شناسند خیلی‌زیاد نیست، مارادونا در آرژانتین یك اسطوره ملی و حماسی به شمار می‌آید.

وی در عین حال گفت: اما بعد از اكران فیلم «كینه» نمایش فیلم «مارادونا» نیز در اكران فیلم‌های خارجی می‌تواند یك اتفاق باشد؛ تا شاید در آینده ذهنیت‌ها نسبت به اكران فیلم‌های خارجی در سینماها تغییر كند و مخاطب مدام فكر نكند با آثاری كسل‌كننده و یا معناگر روبه‌رو خواهد شد. قطبی‌زاده با اشاره به ویژگی غیرفوتبالی شخصیت مارادونا اذعان داست: این بازیكن فوتبال استعداد بسیاری نیز در خصوص بازیگری از خودش نشان می‌داد و این امر در گل‌زدن‌ها و افتادنش پس از خطاهایی كه رویش انجام می‌شود، كاملا به نظر می‌رسد.

مجری برنامه نود در ادامه این نشست یادآور شد: «مارادونا» در این فیلم تا حدود زیادی معصوم نشان داده شده است و صحنه‌های بسیاری در فیلم دیده می‌شد كه موید این نكته بودند.

وی درباره علاقه‌اش به مارادونا افزود: در جام‌های جهانی 82، 86 فوتبال مارادونا تأثیر فوق‌العاده‌ای داشت و فكر نمی‌كنم هیچ بازیكنی توانسته باشد یك تیم را قهرمان جام جهانی كند و مارادونا در سال 1986 یك تنه آرژانتین را قهرمان كرد.

فردوسی‌پور درباره نكات ناگفته شده در فیلم مارادونا هم گفت: خیلی جا داشت در این فیلم به تأثیرات گلی كه با دست به انگلیس زد اشاره شود. البته كل زندگی مارادونا در این فیلم حدود 100 دقیقه‌ای نمی‌گنجید. فیلم داستانی "مارادونا" به کارگردانی مارکو ریسی محصول سال 2007 کشورهای ایتالیا و آرژانتین از چهارشنبه 19 تیرماه در سینماهای تهران روی پرده می‌رود.

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد این فیلم در سینما سپیده دو در تمام سانس‌ها به صورت دوبله و در سینما فرهنگ به صورت تک سانس با صدای اصلی و زیرنویس فارسی به نمایش درمی‌آید. "دست خدا" زندگی خصوصی یکی از مستعدترین بازیکنان تاریخ فوتبال را مورد توجه قرار می‌دهد که در چهار دوره جام جهانی بازی کرد و سال 2000 از سوی فیفا به عنوان بازیکن قرن انتخاب شد.

ریسی که گل مارادونا را به انگلستان "حرکت هنرمندانه" می‌داند، تصریح می‌کند: او کوکائین مصرف می‌کرد، اما عضو حکومت نبود. مارادونا نابغه‌ای بود که در تمام زندگی به خود لطمه زد. در فیلم "مارادونا" علاوه بر مارکو لناردی که نقش دیگو آرماندو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین را بازی می‌کند، بازیگرانی چون جولیتا دیاز، ژوان لیرادو، امیلیانو کاچکا و ... هم حضور دارند.

"مارادونا" به صورت داستانی مقاطعی از زندگی اسطوره آرژانتینی فوتبال جهان را به تصویر می‌کشد؛ داستانی از صعود تا افول این بازیگر نابغه فوتبال که در زندگی شخصی روزهایی نه چندان موفق داشت.