تبیان، دستیار زندگی
بعد از انقلاب بود اگر بازی ها ادامه داشت یازدهم می شدیم از فصل 81-82 شروع كنیم. تیمی كه كخ هدایت آن را برعهده داشت. از آن سال صحبت كن. استقلال در سالی كه از نظر مالی خوب بود، یك مربی خارجی استخدام كرد. آن سال ما 20 بازیكن صا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منصوریان : كخ بهترین مربی خارجی بعد از انقلاب بود

اگر بازی ها ادامه داشت یازدهم می شدیم

از فصل 81-82 شروع كنیم. تیمی كه كخ هدایت آن را برعهده داشت. از آن سال صحبت كن.

استقلال در سالی كه از نظر مالی خوب بود، یك مربی خارجی استخدام كرد. آن سال ما 20 بازیكن صاحب نام داشتیم، در یك اندازه كه همه مدعی حضور درمیدان بودند.

پس چرا نهم شدید؟

مربی با روحیات بازیكنان آشنا نبود، حضور 20 بازیكن اسم و رسم دار كه همه می خواهند بازی كنند، عدم امكانات مناسب برای تمرین، زمین نامناسب برای بازی و... تمام این مسائل دست مربی را بسته بود.از همین رو ما لیگ را با مقام نهمی پایان بردیم. شاید اگر دو هفته دیگر بازیها ادامه داشت، یازدهم می شدیم چون حسابی از لحاظ روحی متزلزل شده بودیم. امسال كه آمدیم، یكسری بازیكنان جدید و جوان به تیم تزریق شدند مثل صادقی، طالب لو، قربانی و... امیر قلعه نوعی مربی شد، یعنی مدیریت باشگاه هدایت تیم را به او سپرد. هر مربی نیز سلیقه ای دارد چون كار مربیگری سلیقه ای است و 13 بازیكن نیز از تیم ما رفتند.

ولی بعضی از آن بازیكنان به گفته خودشان با قلعه نوعی مشكل داشتند و به نوعی اخراج شدند، بعضی ها هم كه باشگاه به آنها پول نداد، مثل بختیاری زاده؟

شاید امیر بعضی ها را نخواست به هر حال مربی تیم بود. شاید آقایx می آمد من و فكری را نمی خواست. از طرفی هم امسال باشگاه پرداختها را طبقه بندی كرد و برای پیش قراردادها سقف تعیین نمود. بازیكنی مثل سهراب پولی كه می خواست بالاتر از سقف استقلال  بود. امیر بارها درتمرینات گفت: چون شرایط سهراب در فولاد بهتر بود، باید به این تیم می رفت.

حالا چرا گفتی تو و فكری، چرا مثلاً  نوازی نه؟

چون از نظر سنی من و فكری از همه بزرگتر بودیم.

به نظر تو كه بازیكن با سابقه ای هم هستی، رفتن آن 13 بازیكن  به نفع استقلال شد؟

همه آنها بازیكنان خوب و توانمندی بودند و نمی شود از فوتبالشان ایراد گرفت اما این نظر مربی بود.

خب بعد از رفتن آنها چه اتفاقی افتاد و لیگ را چگونه شروع  كردید؟

ما روز بیست تیرماه 82 با استقلال شروع كردیم، سبو شهبازیان با هزار امید با ما قرارداد پست و لطفی را به امید اینكه مصدومیتش خیلی زود بر طرف شود گرفتند. از یك طرف نیكبخت واحدی به تركیه نرفت اما درهمان پست كیوان ساجدی به استقلال اضافه شد. سپس یزدانی و سیدعباسی به استقلال بازگشتند و رضا عنایتی هم جذب تیم شد. من به عنوان یك بازیكن فكر  می كنم تیم پتانسیل جوان و خوبی پیدا كرد به دو دلیل:

1- بازیكنان جوانی تزریق شدند.

2- بازیكنانی كه از سال پیش در تیم بودند، خود را مدیون می دانستند و سعی می كردند نتایج ضعیف سال گذشته را جبران كنند.

ادامه بده.

تیم امسال تیم جوانی بود و خوشبین ترین كارشناسان نیز نمی توانستند پیش بینی كنند تا پایان لیگ ما در كورس قهرمانی باشیم. باهزینه هایی كه رقیب كرده بود و قهرمانی سال گذشته سپاهان و از طرفی نیز دو تیم قدرتمند ذوب آهن و فولاد، كسی برای ما شانس قائل نبود. در شروع لیگ هواداران ما كم بودند اما دیدید كه در پایان فصل استادیوم تقریباً پر می شد.

یكی از بحث هایی كه مدیران استقلال می كردند، این بود كه آنها اعتقاد داشتند امسال حاشیه را از تیم دور كرده اند، آیا به نظر تو استقلال امسال حاشیه نداشت؟

حاشیه بین بازیكنان از بین رفت. بین باشگاه و بازیكن و بین بازیكن و باشگاه اما فضای بیرونی تیم با حاشیه های زیادی همراه بود.

كمی بیشتر توضیح بده؟

عمده حاشیه ما آن بازیكنانی بودند كه از تیم جدا شدند. حاشیه ما با مطبوعات از آنجا شروع شد. البته مشكلات مالی هم بود كه گریبان تیم را گرفته بود. مثلاً  مشكل ستار مالی بود.

ولی ستار در مصاحبه ای گفته بود از ابتدا با قلعه نوعی مشكل داشته، حتی او پولهای عقب افتادهاش را هم بخشیده بود؟!

هر چه كه بین امیر و ستار بوده، به خودشان ربط دارد ولی می دانم ستار مشكل مالی هم داشت.

چرا استقلال پارسال مشكل مالی نداشت وامسال نداشت. البته به قول خودت؟!

چون اسپانسرها سراغ ما نمی آمدند تا برای ما هزینه كنند و این به خاطر نهم شدن در لیگ سال گذشته بود.

برای فصل بعد چطور، حالا كه نایب قهرمان شده اید پس دیگر نباید مشكل مالی داشته باشید، چون اسپانسرها حتماً سراغتان خواهند آمد؟

امسال ما دركورس قهرمانی بودیم وروز آخر قهرمانی را با نایب قهرمانی عوض كردیم. اگر قهرمان می شدیم مشكلات مالی برای سال آینده برطرف می شد اما فكر می كنم برای سال جدید استقلال توانش را دارد كه هر بازی كنی را كه مربیان بگویند و بخواهند جذب كند.

تا یادم نرفته تو ازمشكل امیرو ستار چیزی نمی دانی؟

من در این موارد دخالت نمی كنم چون در حیطه اختیارات و كار من نیست و فكر می كنم حرفه ای فكركردن همین است. من نمی توانم آماتور فكر كنم.

از عملكرد خودت بگو، آیا امسال ازخودت راضی بودی؟

مهدی هاشمی نسب خدمت بزرگی به من كرد و در بازی با پاس مرا مصدوم كرد. من دقیقه 12 بازی با پاس مصدوم شدم و دو ماه ونیم لیگ را از دست دادم. البته دو بار دو ماه و نیم به خاطر مصدومیت نتوانستم برای استقلال بازی كنم.

می گفتند هاشمی نسب از قصد تو را زد. آیا این موضوع صحت دارد؟

من رفیق هایم را نمی فروشم. بابا ما باهم خیلی رفیقیم! هر روز ناهار پیش همدیگر هستیم.

یك بار هم به نوازی در بازی با پیكان فحش داده بودند كه تو با یك مصاحبه حركت آن تماشاگران را رد كردی و یا به قولی طرف نوازی را گرفتی.

نوازی 25 بازی برای استقلال عالی بازی كرد ولی 2 بازی هم افت می كند و این یك مساله طبیعی است. نوازی برای استقلال یك نعمت است. او بهترین بازی هایش را برای این تیم كرد و همیشه در حد تیم ملی بوده ولی همیشه حقش را خورده اند.

چرا حقش را خورده اند، مگر نمی گویند حق گرفتنی است؟

در فوتبالی كه روابط عمومی ات باید خوب باشد اگر او كمی روابط عمومی داشت حقش را می گرفت.

یعنی روابط عمومی تو خوب است؟

من بین بازیكنان بهترین روابط عمومی را دارم و در بهترین دوران تیم ملی بعد از انقلاب بازی كرده ام اما اگر می خواستم مثل بعضی ها از روابط عمومی ام استفاده كنم، الان باید 120 بازی ملی داشتم.

در استقلال چطور؟

در استقلال هم، نه پیش خدا و نه پیش خودم شرمنده نیستم چون ذره ای به خاطر روابط عمومی ام بازی نكرده ام.

از بحث نوازی دور نشویم. تماشاگران اعتقاد داشتند چون قرار داداو با استقلال تمام شده برای استقلال بازی نمی كند زیرا پول زیاد می خواهد. به همین خاطر به نوازی فحش می دادند.

من قول می دهم نوازی از استقلال به هیچ كجای دیگر نمی رود اما وقتی طرفداران به نوازی فحش می دهند، حاشیه امنیت بین بازیكنان از بین می رود. پس فردا اگر من هم بخواهم از استقلال بروم فحش می خورم. ضمن اینكه نوازی بازیكن آزاد است و تصمیم آینده اش را خودش می گیرد ولی مطمئنم او به پرسپولیس یا صباباتری نمی رود.

اگر استقلال بازیكن به اندازه كافی داشت و یا بازیكنان اصلی این تیم مصدوم و محروم نمی شدند، فكر می كنی بازیكنانی مثل صادقی، طالب لو و ... رو می شدند؟

من موقعی كه به استقلال آمدم جوان بودم و د ر آن زمان امیر قلعه نوعی و جواد زرینچه به  من خیلی كمك كردند.

چه كمكی؟

برای نمونه من در تركیب ثابت تیم بازی می كردم و نیازداشتم در بیرون از زمین حمایت شوم. امیراز من خیلی حمایت كرد. از طرفی حرف جواد هم در تیم خیلی خریدار داشت. اگر آن روز كه سن و سال من كم بود، امیر و جواد مرا به حال خود رها می كردند شاید هیچ گاه نمی توانستم به اینجا برسم.

چرا بازیكنان تیم می گویند. منصوریان خیلی خوب بزرگی می كند، مگر تو چه كار می كنی ؟

در زندگی عادت نكرده ام بخیل باشم. قبل از من خیلی ها آمدند و رفتند و بعد از من هم می آیند و می روند اما یك استقلالی واقعی باید قبول كند كه یك روز نسل  نسل جوان هم می آید و كسی كه استقلال را دوست دارد باید به رشد استقلال كمك كند. من خودم معتقدم ما باید از فوتبال بیشتر دوست پیدا كنیم تا اینكه بخواهیم بیشتر بازی كنیم.

چرا در ایران با بازیكنان مسن بدرفتار می شود. مثلاً جواد زرینچه، احمد رضا عابدزاده و ... با آن وضعیت از تیمهایشان می روند؟

متاسفانه فوتبال ما حرفه ای است اما برخلاف بوندس لیگا! در سن پائولی كه بودم كنار من یك هافبك 38 ساله می نشست. وقتی پرسیدم چرا با این سن در تیم است فهمیدم درست است كه كم بازی می كند اما آن بازیكن 38 ساله شخصیت سن پائولی است. قلعه نوعی در استقلال  شخصتیت بازیكنان بزرگ را برگرداند. بزرگتری، كوچكتری را جا انداخت. در فوتبال ما فقط پهلوان زنده را می خواهند اما بعضی پهلوان زنده را هم كنار می گذارند. هر چند سال یك بار خداداد عزیزی را كنار می گذارند جواد زرینچه را كنارمی گذارند و با او بد رفتار می كنند. عابدزاده را هم همین طور و ...

یعنی تو اعتقاد داری زرینچه باید در استقلا ل می ماند؟

زرینچه برای ما خیلی قابل احترام است. جوانها به زرینچه نگاه می كنند، وقتی می بینند آن كار وحشتناك را با او كردند و سالها پیش او را از تیم ملی كنار گذاشتند و همان كار را استقلال به شكل جدی تری با او كرد آن وقت دیگر احترامی وجود ندارد، چون آنها هم از آینده خود شان با خبر می شوند و می دانند كه قرار است چگونه با آنها رفتار كنند.

شنیدی كه استیلی هم از پرسپولیس اخراج شده ؟

آن موقع كه در سنگاپور بازی می كرد؛ در آنجا نماند و به پرسپولیس آمد تا در این تیم از بین برود. به نظر من اگر این روش ادامه داشته باشد، حاشیه امنیت میان بازیكنان پیشكسوت از بین می رود و رویه اخلاقی بازیكنان عوض می شود.

رفاقت تو با امیر كه باعث نشده تو امسال در این تیم بمانی و بازی كنی؟

سیستم رقابتی امیراینطورها هم نیست. اگر یك جوان را در تركیب می گذارد. من نمی خواهم یك روز به چشم یك جوان نگاه كنم كه آن روز شرمنده اش باشم. دوست دارم جوانترها مرا دوست داشته باشند و با من حرف بزنند نمی خواهم وقتی مرا دیدند رویشان را برگردانند.

راستی، مصاحبه حمید استیلی را خواندی؟ او گفته بود، مربی خارجی یعنی كخ، نظر تو چیست؟

كخ بهترین مربی خارجی بعد از انقلاب بود. البته بعد از ایویچ! در زمان كخ ما بهترین تمرین ها را انجام می دادیم ولی بستر را برای كخ آماده نكردند كه او یك تیم شسته و رفته داشته باشد. باشگاه استقلال وقتی كمر كخ را شكست كه امیر و جواد از این تیم رفتند، آن وقت بود كه داخل تیم ما به هم ریخت.

ولی قلعه نوعی كه خودش رفت و نخواست با كخ  كار كند؟

نمی دانم!

جریان اهواز چه بود چرا فحش می دادند و چرا تعویض شدی؟

دور رفت یك بازی با استقلال اهواز كردیم، وقتی در تهران 2 بر یك این تیم را بردیم آنها برای اینكه جوابگوی باختشان باشند گفتند من به آنها فحش داده ام ولی من با شجاعت می گویم رفتم درون رختكن استقلال اهواز با رضایی روبوسی كردم و آمدم بیرون اما حاجیلو آمد و گفت: بیرون می گویند تو به استقلال اهوازی ها فحش دادی. آنها برای اینكه به ساختار استقلال ضربه بزنند در بازی برگشت استادیوم را علیه من كردند و كل استادیوم به من فحش می دادند. چون باز و بند دست من بود، بازیكنان تیم هم تحت تاثیرقراز گرفتند به همین دلیل من آمدم بیرون.

مطمئنی آنها برنامه ریزی قبلی كرده بودند؟

صد در صد برنامه ریزی قبلی شده بود. هدف آنها فحش دادن به من نبود بلكه می خواستند با تضعیف روحیه استقلال، ما را از قهرمانی دور كنند.

ولی از قدیم می گویند اهواز خانه دوم استقلال است؟

متاسفانه در جایی كه می گفتند خانه دوم استقلال است ما را از قهرمانی انداختند. اگر طرفدارهای استقلال اهواز ادعای استقلالی بودن دارند در جواب طرفداران پرسپولیس، كه به آنها می گویند شما خودتان قهرمانی را از استقلال گرفتید، چه جوابی دارند كه بدهند؟ در جایی به من و خانواده ام فحش می دادند كه همه آنها آبی پوش بودند. جالب اینكه در 18 سال فوتبالم هنوز تماشاگران پرسپولیس به من فحش نداده اند ولی آنها این كار را كردند به همین خاطرمن دیگر به اهواز نمی روم.

سال دیگر هم استقلال دو بازی مقابل استقلال و فولاد در اهواز دارد، فكر نمی كنی بازهم جوعلیه تو باشد و یا اینكه بهتر نیست به این موضوع دامن نزنید؟

من دیگر به اهواز نمی روم چون اعتقاد دارم آنجا دیگر خانه دوم استقلال نیست و مطمئن باشید تا زمانی كه این شرایط مدیریتی دراهواز حاكم است. این وضع هم باقی خواهد ماند. از طرفی آنهایی  كه به من فحش دادند بدانند كه تیفوسی های تهران هم هواداران ماهستند و آنهایی كه در اهواز بودند تمام استقلال های ایران و آسیا نبوده و نیستند.

یعنی می خواهی تلافی كنی ؟

چیزی كه عوض دار، گله ندارد!

بازی پاس- سپاهان هم حسابی جنجالی بود. دوباره آن بازی صحبت كن! می گفتند تبانی بوده، آیا این موضوع درسته؟

طرفدارهای ما چه آنهایی كه به استادیوم می آیند و چه آنهایی كه نمی آیند، فوتبال را خوب می فهمند. در مورد بازی سپاهان – پاس بحث های زیادی شد ولی سربسته می گویم تا نباشد چیزكی مردم نگویند چیزها! اگر كسی در زندگی ورزشی اش بخواهد به تیم دیگری خیانت كند خدا تلافی می كند، ما هم همه چیز را به خدا واگذار می كنیم چیزی كه برسر تیم ما آمد تا مسیر قهرمانی عوض شود را هر كسی با وجدان خود و خدای خودش قضاوت كند.

نظرت درباره قهرمانی پاس چیست؟

من به تیم پاس تبریك می گویم و امیدوارم نماینده خوبی برای ایران در مسابقات آسیابی باشد. ضمن اینكه این تیم هم برای قهرمانی خیلی تلاش كرد اما ما خودمان جام قهرمانی را به پاس هدیه دادیم.

برنامه های آینده تیم چیست؟

ما با قدرت مسابقات جام حذفی را دنبال می كنیم و به تمام هواداران قول می دهیم برای رسیدن به قهرمانی در این جام از هیچ تلاشی دریع نكنیم چون پتانسیل آن را داریم.

از چه زمانی در تیم ملی بازی نكردی؟

از قهرمانی بازیهای آسیایی درسال 98 دیگر در تیم ملی نبودم . الان6 سال است كه با تیم ایران نیستم.

فكر می كنی در این 6 سال حقت بوده ودعوت نشدی؟

صد در صد حقم بوده، در فاصله ای كه درایران بودم، البته سال گذشته نه اما این اواخر شرایطم خوب بود كه مصدوم شدم.

برای دعوت شدن به تیم ملی هنوز امید داری؟

شما چه فكری می كنید؟ آیا دعوت می شوم و یا اصلاً شانس دعوت شدن دارم؟

من بعید میدانم.

به هر حال اگر دعوت شوم بازی می كنم، آن هم با جان و دل ولی فعلاً تمام توانم برای استقلال است تا قهرمان جام حذفی شویم.

از وقتی در تیم ملی نیستی چه اتفاقی افتاده، آیا این تیم بهتر شده یا بدتر؟

از سال98 به بعد آمدند جوان گرایی كنند و یا به قولی خودشان نسل عوض كنند تا حدود400 بازیكن تا به امروز به تیم ملی دعوت شده اند. از آن سال به بعد ما هیچ مقامی كسب نكردیم تا اینكه برانكو آمد و تیم امید را قهرمان بوسان كرد. این تیم ملی هم هر چه دارد، از بوسانی هاست.

فكر می كنی دعوت تو روی قصد وغرض بوده؟

در دوره ای كه به تیم دعوت نمی شدم، مربیانی بودند كه هر طور می خواستند به آنها خط می دادند ولی برانكو تیم خوبی را جور كرد و اینطوری است كه نسل عوض می كنند. به هر حال امیدوارم خیانتی  كه به نسل ما كردند  را به نسل جدید و بعدی ها نكنند. نسل ما كه نسل سوخته بود البته با بیشترین افتخار در بعد از انقلاب!

نظرت در باره تیم ملی فعلی چیست؟

تیم ملی الان خیلی تیم خوبی است. در دفاع، هافبك و خط حمله نفرات خوبی داریم و این قدرت را داریم كه در جام جهانی2006 باشیم البته به شرطی كه این بازیكنان را حفظ كنند.

باز به قهرمانی پاس بگردیم. می گفتند علم قهرمان شد، كامپیوتر پیروز شد و ... در این باره صحبت كن.

كی گفته جلالی علم مطلق فوتبال ماست؟

مگر قلعه نوعی فوتبال سنتی به ما یاد می دهد؟

بیایید تمرینات ما را ببینید و فرقش رابا تمر ینات تیم پاس بگویید. اگر ماقهرمان می شدیم می گفتند قلعه نوعی فلان كردو... هیاهوی قهرمانی به استقال كشیده می شد. جلالی میتواند مدعی شود كه فوتبال علمی یاد می دهد. هر مربی در مسیر قهرمانی تیم، بازیكنش را از دست داده یزدانی و نیكبخت واحدی وسط  فصل جدا شده اند. سبو و اكبرپوررا مصدوم ببیند و ... آیا می تواند این تیم را در مسیر قهرمانی بیندازد؟

در ایران به حاشیه بیشتراز مقوله فوتبال می پردازیم. شما چرا امكانات ما را باشگاههای دیگر مقایسه نمی كنید؟ البته من نمی خواهم دست روی قهرمانی پاس بگذارم اما در اوج مسابقات بودیم كه نیكبخت واحدی از تیم ما رفت. او برای ما یك وزنه بود. به خاطر آینده زندگی اش باشگاه تصمیم گرفت كه برود. نمی خواهم قهرمانی پاس را زیر سوال ببرم اما تمام این مسائل را هم در نظر بگیرید.

تیم ما چون جوان بود، نتوانست به قهرمانی برسد و رقیب اصلی استقلال خودش بود، نه تیم دیگری!