تبیان، دستیار زندگی
در شماره های قبلی برایتان گفتم، روح الله كه برای كاركردن به تهران آمده بود همانجا تشكیل زندگی داد. روز دوم مرداد ماه 1356 مهدی متولد شد و دو سال بعد برادر وهمبازی آینده اش محمد هادی چشم به جهان گشود. این دو برادر كودكی آرامی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه داستانی مهدی مهدوی كیا (3)

در شماره های قبلی برایتان گفتم، روح الله كه برای كاركردن به تهران آمده بود همانجا تشكیل زندگی داد. روز دوم مرداد ماه 1356 مهدی متولد شد و دو سال بعد برادر وهمبازی آینده اش محمد هادی چشم به جهان گشود. این دو برادر كودكی آرامی داشتند و بر عكس بچه های همسن و سال خود كه این ایام را با شیطنت های عجیب و غریب سپری می كنند، آرام و ساكت بودند. بهترین تفریح و سرگرمی آنها بازی با توپ پارچه ای بود. كم كم به سن مدرسه رسیدند.

مهدی در زمینه تحصیلی فوق العاده بود. بهترین علاقمندی این دو برادر سینما رفتن و لذتبخش ترین مسافرت برایشان سفر به اراك (روستای چشمه ) بود. آنها ورزشهای پایه را نزد مرتضی كتابفروش معلم ورزش دبستان شهید منتظری فرا گرفتند. مهدی كه آقای گل هند بال ایران در رامسر را یدك می كشید بالاخره روزی مجبور شد از بین هند بال و فوتبال یكی را انتخاب كند. شاید علاقمندی پدر و خانواده اش به تیم فوتبال پرسپولیس مهمترین علت این انتخاب بود. وی سال 1370 جذب باشگاه ریشه دار بانك ملی شد. در 14 سالگی آقای گل نوجوانان ایران شد و در اولین سفر خارجی خود با تیم ملی نوجوانان به آلمان رفت تا در تورنمنت وردربر من شركت كند. مهدی در تمامی رده های سنی در باشگاه بانك ملی فعالیت می كرد. راستی گفته بودم كه كیهان ورزشی تولد یك بازیكن بزرگ به نام مهدی مهدوی كیا را پیش بینی كرده بود و دنباله ماجرا...

سال1373 مهدی به تیم ملی جوانان ایران دعوت شد. مربیگری این تیم بر عهده مجید جلالی بود و اردوی آمادگی تیم جوانان در شهر بوشهر برپا شده بود. در یكی از تمرینات تیم مهدی در برخورد با بازیكنان خودی به شدت آسیب دید، به طوری كه پایش را گچ گرفتند. برای مهدی كه از بازیكنان مرتب و منظم تیم بود دوری از تمرینات خیلی ناراحت كننده بود. او تصمیم خودش را گرفته بود به همین خاطر با پای گچ گرفته در كنار زمین حاضر می شد تا حضور خود را اعلام كند.

قهرمانی امید های تهران

در سال 73 مسابقات امیدهای كشور در دو مرحله برگزار شد. مرحله دوم این رقابتها در دو گروه 14 تیمی و به شكل رفت و برگشت برگزار شد و در پایان امیدهای تهران تحت مربیگری قاسم پناهگر و گلزنی های پیاپی مهدی مهدوی كیا قهرمان ایران شدند.

جام حذفی تهران

مهدی اولین بار بود كه جام حذفی بزرگسالان را تجربه می كرد او دوباره در مسابقات حذفی جوانان تهران حاضر شده بود ولی در رده سنی بزرگسالان این تجربه برایش جالب بود.

روز یازدهم شهریور 73 مهدی به همراه تیمش ( بانك ملی) برابر تیم قدرتمند كشاورز تهران در چارچوب جام حذفی تهران به میدان رفتند و در حالی كه بازی مساوی پیش می رفت گل مهدوی كیا در دقایق پایانی باعث برتری و صعود بانكی ها به مرحله بالاتر شد.

جدول رده بندی فوتبال4 جانبه در دوبی

امتیازخوردهزدهباختتساویبرد

بازی

تیم

4

3

5

-

2

1

3

1- امید ایران

4

-

1

-

2

1

3

2- الاهلی دوبی

3

3

2

1

1

1

3

3- النصر دوبی

1

4

2

2

1

-

3

4- استقلال تهران

قهرمانی در جام وحدت دوبی

در آبان ماه 73 تیم ملی امید ایران به كشور امارت سفر كرد تا به همراه تیمهای النصر و الاهلی دوبی و استقلال تهران در جام وحدت یا دوستی دوبی شركت كند. قبل از اعزام تیم یورگن گده سرمربی آلمانی امیدها از22 بازیكن جهت حضور در این سفر دعوت كرد و مهدی جزء این دسته بود تیم امید در امارات این نتایج را به دست آورد:

امید 1- الاهلی امارات 1

امید 3- النصر امارات 1

امید 2- استقلال تهران2

در تیم امید ایران غیراز مهدوی كیا بازیكنان زیر به میدان می رفتند: حسین اینانلو، قاسم عطایی، شهرام براتپوری، حمید مطهری، رحیم حلفی، محمدرضا طهماسبی، مهدی هاشمی نسب، داود نظرمحمدی، ادموندبزیك و ساحل ساسانی.

صعود بانك ملی به لیگ آزدگان

تیم فوتبال بزرگسالان بانك ملی در سال 73 در مسابقات لیگ منطقه ای ایران حاضر شده و نتایج زیر را بدست آورد:

بانك ملی 3- شاهین اهواز صفر ( مهدوی كیا1 گل زد)

ابومسلم صفر- بانك ملی 3

بانك ملی1- پلی اكریل1

صادرات كرمانشاه صفر- بانك ملی 1

گل: مهدوی كیا در دقیقه 91

شاهین اهواز 1- بانك ملی 2

بانك ملی 2- ابومسلم صفر

پلی اكریل 1- بانك ملی صفر

بانك ملی 1- صادارت كرمانشاه صفر

در پایان مسابقات زیر گروه بانك ملی موفق شد به لیگ دسته اول صعود كند كه در اواخر سال73 این باشگاه سهم و حق شركت خود در لیگ را به باشگاه ملوان بندر انزلی كه به دسته دوم سقوط كرده بود واگذار كرد.

پس از انصراف بانك ملی از حضور در لیگ دسته اول، مهدی مصمم شد تا در پایان سال از جمع بانكی ها جدا شده و به یك تیم بهتر بپیوندد.

فصل نقل و انتقالات برای سال 74 از اواخر سال 1373 آغاز شد و باشگاهها بازیكنان مورد نظر خود را جذب می كردند. بازیهای تحسین برانگیز مهدی در سه رده باشگاههای تهران و همچنین لیگ منطقه ای ایران نگاه همگان را معطوف او ساخته بود و هركدام از باشگاههای بزرگ به طریقی در پی جذب این فوتبالیست جوان برآمدند. باشگاههای كشاورز- بهمن – سایپا- استقلال و پیروزی از ان جمله بودند.

مهدی ابتدا قصد داشت به تیم استقلال ملحق شود و در حالی كه به نظر می رسید با این تیم به توافق رسیده اما یك اتفاق كوچك و یك آینده نگری بزرگ باعث شد تا او قید حضور در جمع آبی پوشان را بزند، از نظر او استقلال در آن دوره درگیر حاشیه های فراوان بود و در ضمن او احساس می كرد در این تیم به حقش نمی رسد، وی كه می دانست حق گرفتنی است پرسپولیس را برگزید زیرا شرایط این باشگاه را برای ادامه دوران بازیگری و همچنین تحصیل مثل بانك ملی مساعد می دید. سال 74 مربی گری پرسپولیس بر عهده یورگن گده بود.

روزی كه مهدی برای عقد قرار داد با پرسپولیس رفته بود(27/12/73) تمامی اعضاء خانواده خوشحال و ذوق زده شده بودند. خصوصا ًپدر كه حالا كم كم داشت به آرزوی دیرینه اش یعنی حضور یكی از پسران خود در پرسپولیس می رسید. خانواده مهدی او را در تمام رده های بانك ملی و تیمهای ملی پایه موفق و سربلند دیده بودند ولی آنها خیلی خوب می دانستند كه برای رشد و شكوفایی و طی كردن مدارج ترقی در فوتبال این مملكت حتماً باید در دو باشگاه مردمی و پرطرفدار استقلال و پرسپولیس حضور داشت. تلویزیون، رادیو، مطبوعات و ... همگی بازیهای این دو تیم را پخش و تفسیر كرده و این در حالی بود كه تیمی با ریشه و قدمت، بانك ملی حتی ده نفر تماشاگر نداشت. آنها روزهایی را به یاد می آوردند كه برای تشویق مهدی و بانك ملی به همراه فامیلها و دوستان روی هم پنجاه تا صد نفری می شدند و وقتی به و رزشگاه می آمدند در كمال تعجب می دیدند كه باشگاههای قدیمی تر و قدرتمند تر از بانك ملی حتی این تعداد تماشاگر را نیز ندارند!!

حضور در پرسپولیس

پس از تعطیلات نوروزی 74 مهدی ساكش را برداشت تا به تمرینات پرسپولیس را برداشت تا به تمرینات پرسپولیس را برداشت تا به تمرینات پرسپولیس ملحق شود. روز عجیبی بود و با اینكه او ذاتاً دارای شخصیت با ثباتی بود ولی یك جور نگرانی شیرین او را عذاب می داد. مهدی كه در خواب هم نمی دید روزی بازیكن پرسپولیس باشد حالا خود را در تمرینات باشگاه محبوبش می دید، در كنار فرشاد پیوش كه بازیكن مورد علاقه و محبوبش بود، علی دایی، افشین پیروانی، احمد رضا عابدزاده و...

در اوایل سال تیم پرسپولیس در تورنمنت دوستانه فیلیپس سنگاپور شركت كرد و بازی مقابل تیم سوئدی او سترز اولین حضور مهدی در پرسپولیس بود.

لیگ آزادگان – 1374

از روز پنج شنبه 28 اردیبهشت ماه لیگ آزادگان آغاز شد و در دیدار افتتاحیه این مسابقات برق شیراز در تهران و با تك گل یك بازیكن 17 ساله به نام داریوش یزدانی موفق شد، استقلال را مغلوب كند. یك روز بعد پرسپولیس به مصادف قهرمان دوساله فوتبال ایران یعنی سایپا رفت. مهدی در این روز و در حالی كه كمتر از 18 سال سن داشت به عنوان جوانترین بازیكن تاریخ باشگاه خود به میدان آمد. حس عجیبی داشت و فكر می كرد همه دنیا به او چشم دوخته اند! داشت كه با خودش كلنجار می رفت كه در یك لحظه توپ برگشتی مدافعان سایپا به او رسید، سرش را بالا گرفت و اقدام به شوتزنی كرد. توپی كه او روانه دروازه سایپا كرده بود به دیرك عمودی دروازه این تیم برخورد كرد.