تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران هلندی با کمک دستگاه رزنانس مغناطیسی موفق شدند راز نوای اعجاب انگیز معروفترین ویلنهای دنیا با عنوان "ویلنهای استرادیواری" را کشف کنند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز شگفت انگیز ترین ویلنهای دنیا

ویلن

پژوهشگران هلندی با کمک دستگاه رزنانس مغناطیسی موفق شدند راز نوای اعجاب انگیز معروفترین ویلنهای دنیا با عنوان "ویلنهای استرادیواری" را کشف کنند.

به گزارش مهر، به مدت 300 سال هیچ سازی موفق نشده است نوای موسیقی نواخته شده با ویلنهای ساخت معروفترین استادان ایتالیایی بین قرون 17 و 18 را بازتولید کند. آنتونیو استرادیواری (1644 تا 1737) و "جوزپه گوارنری دل جزو" (1698 تا 1744) از معروفترین استادان ویلن ساز در دنیا هستند که تاکنون راز صدای اعجاب انگیز سازهایشان پنهان مانده بود.

اکنون محققان دانشگاه "لیدن" هلند که نتایج تحقیات خود را در مجله علمی "PLOS" منتشر کرده اند معروفترین ویلنهای دنیا که ساخته دست این هنرمندان هستند را با کمک اسکنرهای رزنانس مغناطیسی که به طور معمول در پزشکی کاربرد دارند مورد بررسی قرار دادند.

در این آزمایش با کمک "سی تی اسکنر" پنج ویلن قدیمی این استادان بزرگ و 7 ویلن امروزی بررسی و مشخص شد که تفاوت در بعضی از ویژگیهای چوب میان این سازهای قدیمی و امروزی، راز صدای شگفت انگیز ویلنهای استرادیواری است.

براساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، این محققان نرم افزاری را توسعه دادند که توانایی اندازه گیری خصوصیات چوب ویلنهای این استادان را بدون آسیب رساندن به آنها داشت.

از جمله تفاوتهایی که در خصوصیات چوب این دو گونه ویلن پیدا شد می توان به تراکم چوب اشاره کرد. در حقیقت چوبهایی که این دو ویلن ساز استفاده می کردند بسیار همگن هستند.

به گفته این دانشمندان، درجه حداقل یا حداکثر تراکم چوب مستقیما روی تشدید نواخت سیمها و لرزش داخلی ساز اثر می گذارد. این دو سازنده ویلن در مدت حیات حرفه ای خود هزار و 100 ساز را ساختند که ارزش بعضی از آنها امروزه به میلیونها یورو می رسد.