تبیان، دستیار زندگی
چندى پیش، منابع خبرى پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده) از تلاش هكرهاى روسى براى ایجاد اختلال در این سازمان، خبر داده اند. بررسى هاى انجام شده در این زمینه ردپاى هكرهاى روسى را نشان داده است. چرا كه این كشور بسترى مناسب براى ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


روسیه مهد هك در جهان


چندى پیش، منابع خبرى پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده) از تلاش هكرهاى روسى براى ایجاد اختلال در این سازمان، خبر داده اند. بررسى هاى انجام شده در این زمینه ردپاى هكرهاى روسى را نشان داده است. چرا كه این كشور بسترى مناسب براى گسترش هكرها و كراكرها است. مكانى كه هكرها بدون پرداخت هزینه قابل توجه به هدف خود رسیده و نیز نرم افزارهاى هك در جاى جاى آن به چشم مى خورد.

به راستى علت ارزان و در دسترس بودن هك در سراسر این كشور چیست؟ چرا روسیه مكان دنجى براى هكرها شده و چرا به گفته برخى از ساكنان روسیه، هك بخشى از فرهنگ آنان شده است؟

مقامات دفاع ایالات متحده گفته اند كه هكرها طى هفته هاى گذشته، روزى 60 تا 80 بار به رایانه هاى نظامى پنتاگون حمله كرده اند. محققان، سرنخ برخى از این حملات را در روسیه پیدا كرده اند، اما آنان به درستى نمى دانند كه آیا تمامى هكرها روسى بوده اند یا خیر .

• هكرها بى قرارند

جالب است بدانید كه الكساندر كروپنوف، مدیر كمیته ارتباطات در روسیه، هك را یكى از مشكلات بین المللى خوانده و افزوده است كه هكرها براى حمله به نقاط حساس، بى قرارند. آنان مایلند نقاطى را هك كنند كه از اهمیت ویژه اى برخوردار است. وى هم چنین اعتراف كرده است از این كه بهترین هكرها ساكنان كشور وى، یعنى روسیه هستند، چندان خرسند نیست.

اگر چه رایانه اى شدن در روسیه به اندازه كشورهاى غربى نیست اما با این حال فرهنگ هك كردن در این كشور، بسیار عمومى و گسترده است. اگر در خیابان ها گام بردارید، نرم افزارهاى هك، یكى از كالاهایى است كه نظر بینندگان را جلب خواهد كرد. به هر روى، این مكان دنج براى هكرها، رهاوردهایى خواهد داشت كه گاه گاهى، بى نظیر خواهند بود.

براى مثال FBI گزارشى منتشر كرده است كه با خبر شدن از متن آن خالى از لطف نیست. به گزارش FBI، در طول 12 ماه گذشته، یك میلیون شماره كارت اعتبارى به سرقت رفته است. گفتنى است كه تعداد عمده اى از این سرقت ها به دست گروهى از هكرهاى ساكن روسیه و اوكراین انجام شده است.

ایگور كوالیوف، یكى از كراكرهاى ساكن روسیه گفته است: «ما روسیه را «خطه هك» نامیده ایم. بسیارى از متخلفان رایانه در این سرزمین زندگى مى كنند و در كار خود خبره و ماهر هستند. در روسیه، هك كردن یك شغل خوب است، شاید یكى از چند شغل خوب باقى مانده»!

كارشناسان امنیت اخطار داده اند از آن جایى كه هك كردن و نگاشتن ویروس كه اكنون به عنوان یك سرگرمى مخرب تلقى مى شود، جاى خود را به یك حرفه پردرآمد داده است، وضعیت وخیم تر خواهد شد و جنایات بیشترى، در راه خواهند بود.

كنون آمار جرایم اینترنتى رو به افزایش است. در سال 2003 موارد تخلفات انجام شده در اینترنت تا دو برابر بیشتر شده و به 11000 مورد رسیده است. گفتنى است كه در میان این جرایم، دسترسى به اطلاعات رایانه ها، پخش نرم افزارهاى غیرمجاز و حمله به موسسات مالى، بیشترین موارد را به خود اختصاص داده اند. هكرهاى روسى مرتكب بدترین تخلفاتى شده اند كه تاكنون گزارش شده است .

از آن جایى كه روسیه بستر مناسبى براى حرفه اى ترین هكرهاى دنیا شده است، پیش بینى مى شود كه تنها پس از گذشت یك دهه، ویروس ها در این كشور فراگیر خواهند شد.

به راستى ساكنان روسیه با ناهنجارترین ویروس هایى كه تاكنون دنیاى IT به خود دیده است، در ارتباط بوده اند. به عنوان مثال برخى از این ویروس ها NetSky و MyDoom هستند.

• كراكرهاى باهوش

اگر پناهگاه خوشایندى براى هكرها وجود داشته باشد، فقط روسیه است. صرف نظر از مشكلات موجود در اتحاد جماهیر شوروى، این خطه امتیاز بزرگى دارد كه قابل توجه است. تنها مجازات هكرها و نویسندگان ویروس در روسیه، محدود كردن آنان، به وسیله كنترل بر دسترسى این افراد به اینترنت است.

اكنون مجله ها و نرم افزارهاى هك در خیابان هاى روسیه به دور از كوچك ترین محدودیت، به فروش مى رسد. بر خلاف انتظار، چنین برنامه هایى پنهانى نیست و در معرض دید همگان به چشم مى خورد و شاید به این علت است كه در این كشور، هكرهاى بسیار حرفه اى و بى مانند، كم نیستند.

لادمیر لیوین، یكى از نخستین افرادى است كه سرقت آن لاین كرده و به سه سال زندان محكوم شده است. جرم وى انتقال 7.3 میلیون دلار از بانك هاى شهر خود، در سال 1995 بوده است. همچنین در سال 1995 نیز یك متخصص رایانه، دستگیر و به سه سال زندان محكوم شد. جالب است بدانید علت دستگیرى وى هك كردن رایانه یك بانك و به سرقت بردن 10 میلیون دلار بوده است .

همچنین در سال 1999 هكرهاى روسى در شبكه وب ناتو و دولت آمریكا نیز اختلال ایجاد كردند .

در سال 2000 ، دو دانش آموز روسى نیز دستگیر شدند. جرم آنان هك كردن رایانه برخى از شركت هاى ایالات متحده و دستبرد به اطلاعات كارت اعتبارى و دیگر اطلاعات مالى خصوصى افراد بود. آنان با تهدید قربانیان این سرقت، پول به دست مى آورده اند. در همین رابطه گروهى از هكرهاى رایانه، به رهبرى یك زندانى 63 ساله نیز در سال 2001 دستگیر شدند. این افراد نیز مرتكب جرایم مالى فراوانى شده بودند .

به گفته كارشناسان امنیت، كراكرهاى روسى بسیار باهوش بوده و با قدرت پردازش محدود، كار خود را به بهترین شكل انجام مى دهند. آنان قدرت بسیارى در برنامه نویسى دارند.

یك دانش آموز روسى در این باره گفته است كه در مدرسه از آنان درخواست مى شده كه نرم افزارهاى آمریكایى را هك كنند. او افزوده است كه ساكنان روسیه نخستین افرادى هستند كه با فرهنگ هك آشنا بوده و این موضوع بخشى از فرهنگ آنان را تشكیل مى دهد.

این دانش آموز اعتقاد دارد كه بیشتر مهندسان نرم افزار در روسیه ناگزیرند قفل هاى برنامه ها را شكسته و از آنها استفاده كنند. چرا كه این نرم افزارها بسیار گران بوده و آنان نمى توانند هزینه مورد نیاز را بپردازند.

به هر حال اكنون مى توان حدس زد كه تنها راه باقى مانده چیست؟

در برخى موارد دانش آموزان جوان نرم افزارهاى خارجى گران قیمت را هك مى كنند و دلیل این كار گران بودن نرم افزار و نداشتن قدرت خرید آن براى دانش آموزان است.

برخى از برنامه ها بسیار گران هستند. فردى كه حقوق متوسطى دارد، براى خریدن یك كپى از Office مایكروسافت، مى باید مبلغى در حدود دو برابر درآمد ماهانه خود را بپردازد.

بسیارى از مجرمان اینترنتى، براى به دست آوردن پول، در این زمینه فعالیت مى كنند. بنا به گفته برخى از ساكنان روسیه، پول عامل انگیزش جرایم اینترنتى است. مجرمان از این راه، پول هاى كلانى به دست خواهند آورد. به این دلیل است كه دانش آموزان و دانشجویان روسى افزون بر درس خواندن و حضور در كلاس هاى درس، با گروه هاى متخلف اینترنتى، همكارى مى كنند. مافیا گاهى از اینترنت به عنوان وسیله ارتباطى استفاده كرده و از این راه به هویت هاى بسیارى دسترسى پیدا مى كنند و در نتیجه كلاهبردارى هاى مالى مورد نظر خود را انجام مى دهند.

فردى كه پیش از این یك هكر حرفه اى با نام 3APA 3A بوده و اكنون به عنوان كارشناس امنیت فعالیت مى كند، در این باره گفته است كه انگیزه بیشتر نویسندگان ویروس، هكرها و كراكرها، به دست آوردن پول است و آنان در پى شهرت و اهداف سیاسى نیستند .

جالب است بدانید این نظریه درست برخلاف چیزى است كه سال ها پیش صورت گرفته است. یك هكر حرفه اى كه پس از كنار نهادن این كار، شغل آموزگارى را براى خود انتخاب كرده سال ها پیش گفته بود كه او و دوستان دوره نوجوانى، برنامه گوناگونى را هك مى كرده و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار مى داده اند.

• یك خلاف قانونى

هك در كشور روسیه كار غیرقانونى است اما با دیگر كارهاى غیرقانونى متفاوت است. نكته درخور توجه این است كه در قوانین روسیه، مجازات و جریمه هاى نقدى براى هكرها و كراكرها نگاشته شده، اما این قوانین بیشتر بر روى كاغذ باقى مانده و كمتر اجرا مى شوند. این عمل در قانون منع شده است اما از نظر اخلاقى در نزد مردم چندان كار ناپسندیده و شرم آورى نیست و افراد بسیار به این كار مى پردازند.

افزون بر این، وزارت كشور روسیه اعلام كرده كه وزارتخانه اى براى رسیدگى به جرایم تخصصى، دایر شده است اما گمان مى رود دولت روسیه، مشكلات بزرگترى پیش روى دارد كه نخست باید با آنها دست و پنجه نرم كند سپس به برطرف كردن مشكلات ناشى از هك بپردازد. آنان گروه هایى براى متوقف كردن چنین عملكردهاى ناشایستى تشكیل داده اند، اما به نظر مى رسد از آن جایى كه هكرهاى روسى كم تر به شركت هاى كشور خود حمله مى كنند، پیگرد قانونى جدى آنان را تهدید نخواهد كرد.

به هر حال چنین به نظر مى رسد كه این تخلفات آن چنان براى مقامات نگران كننده نیستند و مقامات مربوط تنها به دنبال حفظ آرامش در كشور خود بوده و به جرایمى كه هكرهاى روسى در كشورهاى دیگر انجام مى دهند كارى ندارند.

برخى از ساكنان روسیه بر این باور هستند كه دست داشتن ایالات متحده در درگیرى میان كوزوو و صربستان، هكرهاى روسى را بر آن داشته تا بیش از پیش، وب سایت هاى آمریكایى را هدف قرار دهند. بیشتر ساكنان این كشور مى پندارند كه عملكرد ایالات متحده در این زمینه نادرست بوده و خود اعتراف كرده اند كه با حمله به وب سایت هاى دولتى و شركت هاى بزرگ آمریكایى، انتقام خواهند گرفت.

امروزه افزون بر صدها و یا هزاران هكر حرفه اى، در روسیه به دنبال پیدا كردن نقاط آسیب پذیر شبكه هاى شركت ها هستند، به ویژه ایالات متحده و اروپا بیشتر نظر آنان را به خود جلب كرده است. آنان Wormها را مى آفرینند تا اطلاعات مربوط به كارت هاى اعتبارى و دیگر اطلاعات مالى را به دست آورده و در زمینه هاى نادرست از آنها استفاده كنند.

به هر حال، فعالیت هكرها در این كشور همگانى شده و آنان به دور از نگرانى به كار خود مشغول هستند. هكرها با چنان مهارتى كار خود را انجام مى دهند كه كوچك ترین رد پایى از خود به جا نمى گذارند. آنان كار خود را به گونه اى برنامه ریزى مى كنند كه حمله هایى بدون به جا گذاشتن نشان و سرنخ، صورت گیرد. اكنون هك كردن بخشى از فرهنگ ساكنان روسیه شده است.

منابع:

-Computer hacking in Russia cheap and widespreadز CNN

-Russia- a happy haven for hackersز Computer Weekly.com

-Inside Russiaشs hacking cultureز Wired.com

-Russia charges FBI agent over hackingز www. Hippy.freeserve.co .uk

-Pentagon at war with computer hackers

CNN



زهره اشرف برگرفته از سایت روزنامه شرق