تبیان، دستیار زندگی
برای اتوكشی نیز مانند هر كار دیگری قوانین و نكاتی وجود دارند كه با رعایت آنها، كار سریع‌تر و باكیفیت بهتری انجام می‌گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از اتو کشی ،خوانده شود.

اتو

برای اتوكشی نیز مانند هر كار دیگری قوانین و نكاتی وجود دارند كه با رعایت آنها، كار سریع‌تر و باكیفیت بهتری انجام می‌گیرد.

بنابراین پیش از انجام كار اتوكشی، ابتدا باید به علائم بین‌المللی‌ای كه معمولا روی برچسب متصل به لباس‌ها و لوازم پارچه‌ای – با دوخت استاندارد – وجود دارد، توجه كنید. این علائم رابطه مستقیمی با جنس پارچه لباس دارند. درواقع روی این برچسب‌ها مشخص می‌شود این لباس اتوشدنی است یا خیر و درصورتی كه اتوكشیدن آن امكان‌پذیر باشد، این كار باید در چه دمایی انجام شود.

میزی برای اتو:

اگر می‌خواهید  هنگام اتوكشیدن دچار پشت‌درد و كمردرد نشوید، میز اتویی تهیه كنید كه ارتفاع آن قابل تنظیم باشد. به این ترتیب شما می‌توانید باتوجه به قدتان، میز را در ارتفاع مناسب قرار دهید؛ به صورتی كه برای اتوكشی نیاز به دولاشدن و خمیدگی پشت وجود نداشته  باشد. باتوجه به اینكه روكش پارچه‌ای میز اتو در اثر اتوكشیدن‌های متوالی لباس‌ها تغییررنگ داده و معمولا لكه‌دار می‌شود، برای حفظ ظاهر پارچه آن، روكشی درست به اندازه سطح میز بدوزید یا از روكش‌های آماده‌ای كه باتوجه به ابعاد سطح میز اتو به فروش می‌رسند، ‌استفاده كنید. با روكش‌كردن سطح میز اتو، شما می‌توانید به راحتی آن را بیرون آورده و بشویید.

یك پیشنهاد:

برای اینكه گرمای حاصل از اتو  هنگام اتوكشی دوبرابر شده و لباس به سرعت صاف و اتوكشیده شود، سطح میز اتو را پیش از قراردادن روكش متحرك، با لایه‌ای از فویل آلومینیوم بپوشانید.

این كار را به صورتی انجام دهید كه لایه فویل آلومینیوم بدون هیچ‌گونه چین و تاخوردگی‌ای روی میز صاف قرار گیرد و بعد روكش را روی لایه آلومینیومی بكشید. به این ترتیب زحمت شما برای اتوكشی به نصف رسیده و سرعت‌عمل دوبرابر می‌شود. درواقع پارچه از  هر دو طرف زیر و رو – حرارت می‌بیند.

توجه:

پیشنهاد فوق برای پارچه‌های ظریف و نازك مانند ابریشم و به‌طور كلی پارچه‌هایی كه برای اتوكشی آنها حرارت زیادی لازم نیست، مناسب نبوده و این كار را فقط برای پارچه‌های ضخیم‌تر انجام دهید.

نكته:

باتوجه به اینكه سطح چوبی میز اتو با چند لایه ابر پوشانده شده و ابر نیز در اثر حرارت كم‌كم فشرده شده و از بین می‌رود، هنگام نازك‌شدن ابر روی میز اتو، اقدام به تعویض میز كنید زیرا قطر ابر روی میز، در نتیجه اتوكشی تاثیر می‌گذارد؛ به‌طوری كه هرچه سطح زیر صاف‌تر و نرم‌تر باشد، لباس روی آن بهتر اتو می‌شود.

نگهداری از اتوهای بخار:

پس از پایان استفاده از اتوی بخار، نه تنها آب داخل مخزن را خالی كنید بلكه اگر دستگاه شما دگمه‌ای مخصوص خارج‌كردن بخار نیز دارد، آن را آن‌قدر فشار دهید تا باقیمانده آب داخل مسیر نیز بخار شده و راه‌های خروج بخار به‌طور كامل باز شوند. البته ممكن است  هنگام انجام این كار، مقداری رسوبات آب به صورت خرده‌گچ از اتو خارج شده و روی لباس شما بریزد؛ نگران  نباشید فقط لباس را بتكانید؛ این ذرات، لكه‌ای ایجاد نمی‌كنند.

برقی از اتو روی پارچه:

اغلب پارچه‌های تیره  هنگام اتوكشی به اصطلاح برق افتاده و ظاهری نامناسب پیدا می‌كنند. برای جلوگیری از بروز این مشكل، كافی است تكه پارچه‌ای به رنگ روشن را روی لباس تیره انداخته و از تماس مستقیم اتو با پارچه تیره جلوگیری كنید.  این راهكار درمورد پارچه‌های ظریف مانند ابریشم نیز پیشنهاد می‌شود. فقط به یاد داشته باشید برای سهولت كار اتوكشی بهتر است پارچه را نمدار كنید. البته پاشیدن آب روی تكه پارچه نیز سرعت اتوكشی را بالا می‌برد.

عوامل خش‌زا در اتوكشی:

برای اتوكشیدن لباس‌های دگمه‌دار و زیپ‌دار - به‌خصوص انواع فلزی آنها – مراقب باشید كه اتو را به‌طور مستقیم روی سطح زیپ یا دگمه حركت ندهید زیرا ممكن است باعث خط‌افتادن  كف اتو شود. برای این منظور پارچه نخی‌ای روی آن قسمت‌ها پهن كرده و روی پارچه را اتو كنید.

صرفه‌جویی در زمان:

برای صرفه‌جویی در زمان به هنگام اتوكشی، اگر به همراه لباس‌ها مقداری ملحفه یا رومیزی بزرگ نیز دارید، آنها را به صورت دولا یا حتی چندلا روی میز اتو پهن كرده و  روی آنها شروع به اتوكشی لباس‌های دیگر كنید. با این كار همزمان با اتوكشیدن لباس‌ها – به‌خصوص تی‌شرت‌ها و لباس‌های بچه‌ها – قسمت اعظمی از ملحفه یا رومیزی نیز اتو می‌شود. به این ترتیب لازم است تنها زمان كوتاهی را برای تكمیل قسمت‌های باقیمانده چروك صرف كنید.

اتوكشی در ابعاد وسیع:

اگر زحمت اتوكشیدن پرده‌های بزرگ و یك‌تكه خانه را خودتان تقبل كرده‌‌اید ولی با اتوكردن یك قسمت، قسمت دیگر دوباره چروك می‌شود، از صندلی كمك بگیرید؛ به این ترتیب كه یك یا دو عدد صندلی چوبی  در قسمت پشت میز اتو قرار داده  و بخش اتوكشیده شده پارچه را روی تكیه‌گاه صندلی آویزان كنید.

نكته:

باتوجه به اینكه بعضی صندلی‌ها – به‌خصوص انواع خراطی‌شده – تكیه‌گاهی صاف ندارند، ممكن است با پهن‌كردن پارچه ظریفی مانند پرده روی سطح خراطی‌شده پشت صندلی، دوباره چروك‌هایی ایجاد شود؛ بنابراین بهتر است ابتدا قسمت چوبی مبل یا صندلی را با یك تكه حوله بزرگ ضخیم بپوشانید.

یك دسته لباس آماده برای اتو:

اگر دسته‌ای از لباس‌های نخی را برای اتوكشی آماده كرده‌اید، ابتدا آنها را با اسپری آبپاش خوب نمدار كرده، سپس اتو كنید. به این ترتیب چروك‌ لباس‌ها راحت‌تر صاف خواهد شد.

نظافت در اتو:

برای تمیزكردن محفظه آب داخل اتوی بخار، محلولی از سركه سفید و آب را به نسبت مساوی تهیه كرده و درون محفظه آب پر كنید. حالا به مدت 3 دقیقه صبر كنید، سپس محلول سركه‌ای را بیرون ریخته و داخل آن را آبكشی كنید.

این روزها كف اغلب اتوها معمولا یا از جنس استیل است یا اینكه توسط روكش تفلون یا جنسی مانند آن پوشیده شده است كه درصورت اول كافی است مقداری خمیردندان را روی یك تكه پنبه قرار داده و به سطح كف اتو بمالید؛ بعد مدتی صبر كنید تا لایه خمیردندان خشك شود، سپس توسط پنبه نمدار تمیزی لایه را به طور كامل پاك كنید.

اگر اتوی شما از نوع بخاردار است، هنگام مالیدن خمیردندان مراقب باشید مواد وارد سوراخ‌های مخصوص خروج بخار نشود. در ضمن اگر روی كف اتو لكه‌ای سوختگی باقی مانده، تكه‌ای سیم ظرفشویی را برداشته و به آرامی روی لكه بمالید. البته این كار فقط درمورد اتوهای استیل امكان‌پذیر است؛ در غیر این صورت، تكه پارچه‌ای را به محلول آب گرم و مواد شوینده یا الكل صنعتی آغشته كرده و كف اتو بكشید. البته محلول گرم سركه و نمك نیز برای این منظور مفید است.

برگرفته از سایت سیمرغ - با تغییر وتلخیص

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.