تبیان، دستیار زندگی
1383 موزه ملی هنرهای ایرانی تأسیس می شود گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، طرح تاسیس موزه ای برای ارائه آثار هنرهای ایرانی را در دستور كار خود قرار داد. به گزارش «میراث خبر»، در جلسه یكصد وسی ام گروه هنرهای سنتی طرح تأسیس موزه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری21 خرداد ماه 1383

موزه ملی هنرهای ایرانی تأسیس می شود


گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، طرح تاسیس موزه ای برای ارائه آثار هنرهای ایرانی را در دستور كار خود قرار داد.

به گزارش «میراث خبر»، در جلسه یكصد وسی ام گروه هنرهای سنتی طرح تأسیس موزه ای با عنوان «موزه ملی ایرانی» در دستور كار قرار گرفت. ایرج نعیمایی رییس گروه هنرهای سنتی در این باره گفت: «با وجود موزه های متنوع و فراوانی كه در سراسر ایران وجود دارد نمی توان آثار هنر ایرانی را یك جا و در كنار هم دید. این مشكل برای توریست ها و بازدید كنندگان خارجی كه اطلاعات دقیقی از هنر ایرانی ندارند بیشتر است. به همین خاطر فكر كردیم موزه ای ایجاد نماییم كه در بر گیرنده ی تمام عنصرهای ایرانی  باشد.تشكیل دهیم كه تمام هنرهای ایرانی را در بربگیرد و از آثار تاریخی قدیمی تا آثار مدرن.

البته در میان هنرهای معاصرنقاشی یا گرافیك كه هنرهای وارداتی محسوب می شوند در آن جای نخواهند گرفت.»

نعیمایی ادامه داد: «امیدواریم این طرح به زودی تصویب شود و منابع خالی مناسب برای تهیه آثار و راه اندازی موزه و ساختمان مناسب در نظر گرفته شود. این طرح كه وسعت زیادی دارد تنها با همكاری میراث فرهنگی، سازمان صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری عملی خواهد شد. بسیاری از آثاری كه می تواند در این موزه یك جا جمع شود در موزه های مختلف كشور پراكنده شده است كه با این اوضاع نمی تواند نماد درستی از هنر ایرانی ارایه كند.

با همكاری و توافق میراث فرهنگی می توانیم این آثار را یك جا جمع كنیم. البته ما اصراری بر مالكیت و اداره این موزه نداریم و شاید بتوان با موافقت میراث فرهنگی اداره آن را نیز بر عهده این سازمان گذاشت.»

نعیمایی در پاسخ به این كه چرا عنوان «موزه ملی ایرانی» را برای این طرح انتخاب كرده اند گفت: «ما اصراری روی نام این موزه نداریم. این طرح هنوز مراحل اولیه را می گذراند و مسلماً در صورت پیدا كردن نام مناسب تر آن را جایگزین خواهیم كرد. محتوا و هدف تشكیل این موزه است تا بتواند ارزش هنر ایرانی را نشان دهد.»