تبیان، دستیار زندگی
استفاده از داروهای ضدبارداری خوراكی، چند دهه است كه در جهان رواج یافته و به‌عنوان روشی ساده، ارزان و كم‌عارضه، از طرف بیشتر خانم‌ها پذیرفته شده است؛روشی كه به‌ طور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید قرص‌های ضد بارداری

قرص ضدبارداری

استفاده از داروهای ضدبارداری خوراكی، چند دهه است كه در جهان رواج یافته و به‌عنوان روشی ساده، ارزان و كم‌عارضه، از طرف بیشتر خانم‌ها پذیرفته شده است؛روشی كه به‌ طور موقت از بارداری جلوگیری می ‌كند و به راحتی برگشت‌پذیر است.

پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته، موجب فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان و محدود كردن تعداد آنها و در نتیجه سلامت مادر، فرزند و نهایتاً كل خانواده خواهد شد.

با این حال، پیشگیری از بارداری، تنها یكی از فایده‌های این داروهاست. تأثیر این دارو در پیشگیری از انواع سرطان‌ها، به ویژه سرطان تخمدان، یكی دیگر از عوارض جانبی مطلوب آنهاست كه به تازگی محققان دانشگاه آكسفورد در محاسبه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند كه توانسته تنها در انگلستان از مرگ بیش از 100 هزار نفر ناشی از سرطان تخمدان جلوگیری كند.

بی‌بی‌سی گزارش داده است سالانه 30 هزار مرگ در اثر این بیماری در انگلستان رخ می ‌دهد كه استفاده از این داروها می‌ تواند از وقوع آنها پیشگیری كند.

البته پیش از این نقش این داروها در پیشگیری از سرطان شناخته شده بود. حتی مطالعاتی نشان داد که استفاده از این داروها می‌ تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها، حتی در خارج از دستگاه تناسلی خانم‌ها را نیز كاهش دهد.

شاهد این ادعا، مطالعه‌ جامعی است كه نتایج آن سال گذشته منتشر شد و نشان می ‌داد 8 سال استفاده از این داروها برای پیشگیری از بارداری، می ‌تواند تا 15 سال بعد از قطع دارو هم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را كاهش دهد؛ سرطان‌ رحم، تخمدان و حتی روده بزرگ.

به گفته محققان، استفاده از داروهای ضدبارداری خوراكی، می ‌تواند تا 12درصد احتمال كلی ابتلا به سرطان را در زنان كاهش دهد.

در مطالعه جدید، بیش از 45 پژوهش قبلی و نیز اطلاعات و آمار مربوط به موارد جدید و مرگ‌ و میر ناشی از سرطان تخمدان، مورد بررسی قرار گرفته و از كل آنها این طور برداشت شده كه استفاده از این داروها، با توجه به رواج رو به ‌افزایش آنها، توانسته از بیش از 100 هزار مرگ، طی 50 سال گذشته، پیشگیری كند.

این نتایج در حالی است كه این داروها می‌ توانند عوارضی را نیز به‌ دنبال داشته باشند.

مهمترین عارضه‌ای كه برخی زنان از آن وحشت دارند، افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه و گردن رحم است.

این محققان، از بررسی‌ پژوهش‌های پیشین چنین نتیجه گرفته‌اند كه تأثیر مثبت داروهای ضد بارداری، بسیار بیشتر و پایدارتر از اثر آنها در افزایش خطر ابتلا به این دو نوع سرطان است و خانم‌ها نباید از این بابت نگران باشند.

به‌ عنوان مثال اثر پیشگیرانه این داروها، تا ده‌ها سال بعد از قطع مصرف باقی می ‌ماند، در حالی كه اثر تشدیدكننده احتمال سرطان، كاملاً موقتی و زودگذر است.

مجریان این مطالعه جدید، در گزارش خود در نشریه علمی "لانست" ، با توجه به نتایج مثبت این داروها، پیشنهاد كرده‌اند این ها در فهرست داروهای بدون نیاز به نسخه قرار گیرد.

البته این پیشنهاد قبلاً نیز مطرح شده بود و مخالفانی هم داشت. مخالفانی كه روی عوارض این دارو برای زنان مبتلا به مشكلات انعقاد خون، بیماری‌های قلبی و نیز كبدی، تأكید دارند و اصرار می ‌كنند تهیه این دارو بازهم منوط به تجویز پزشك و زیر نظر، معاینه و پیگیری‌ او انجام شود.

منبع:هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط :

روش مصرف قرص ضد بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

خطر مرگ با افزایش تعداد بچه‌

نکاتی برای بارداری سالم

10دستور برای مصرف دارو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.