تبیان، دستیار زندگی
آیا به مفهوم تعهدی كه به دیگری می دهید اندیشیده اید ، خود را برای محبت و احترام به او آماده کردن، چشم از دیگران برداشتن و تنها به او فكر کردن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه قلبت را آماده کن

عشق درونی

چون پیمانت استوار شد و عهدت برقرار، راه خیانت مپوی ، برای بر هم زدنش خلاف معنی لفظ را مجوی(1)

ابتدا عاقد از پسر و سپس از دختر می پرسد كه آیا وكالت جاری كردن صیغه ازدواج را دارد یا خیر ، و بعد هم پسر و به تبع آن دختر می گویند «بله»آیا به مفهوم و معنای این «بله» فكر كرده اید؟

آیا به مفهوم تعهدی كه به دیگری می دهید اندیشیده اید ، خود را برای محبت و احترام به او آماده کردن، چشم از دیگران برداشتن و تنها به او فكر کردن... این تعهد حالتی مشروط ندارد و اقدام متقابل به مثل نیست .شما متعهد می شوید به پیمانی كه بسته اید وفادار بمانید ، حتی اگر مجبور باشید سختی زیادی را تحمل كنید .

برادرم ، آیا به معنای تعهد فكر كرده اید ؟ ایا می دانید که بایستی بهترین قوّام او باشید و همچون مدیری دلسوز و كاردان به تمامی نیازهایش توجه كنید ، می دانید همچون زارعی پرتوان ، بایستی برایش عرق بریزید و كوشش نمائید ، می دانید همچون لباسی مناسب ، باید تمامی عیب هایش را بپوشانید ، بایددر سختی ها محافظش باشید ، باید زندگی را با  محبت هایت برایش گرم نمائید و می دانید باید مایه عزت و آبروی او باشید .

« در آیه 21 از سوره نساء می فرماید : «و كیف تأخذونه و قد افضی بعضكم الی بعض و اخذن منكم میثاقاً غلیظ» یعنی چگونه مهری كه به زنان داده اید (با زور و یا در مضیقه قرار دادن) از آنها می گیرید و حال آنكه به یكدیگر رسیده و از یكدیگر كام گرفته اید و زنان از شما پیمانی استوار گرفته اند» .

خواهرم ، می دانی قوامیت او را قبول می كنی ، پس بایستی یار و یاورش باشی ، سرخودی هایت را كنار بگذاری و به نظرات او احترام بگذاری ، می دانی كشتزار هستی و باید خود را حاصلخیز كنی و خود را برای پرورش فرزندان سالم و نیكو آماده كنی ، می دانی تو نیز بایستی لباس خوبی برای همسرت باشی ، باید عیوب او را بپوشانی و جز آبرو و عزت چیز دیگری برای او فراهم نكنی و خیلی چیزهای دیگر .

اما چرا اینقدر تعهد داشتن و خود را متعهد دانستن مهم است. فردا روز بعد از ازدواج ، ممكن است این ذهنیت به سراغتان بیاید كه چرا همسر بهتری را انتخاب نكردید ، ممكن است به پیشرفتهایی نائل شوید، آن وقت خود را در موقعیت یك زندگی بهتر با فرد دیگر می یابید ، اما وقتی بدانید كه تعهد سخت و سنگینی را قبول كرده اید ، دیگر به كسی فكر نمی كنید ، دیگر تمام تلاش و همتتان را برای همسرتان می گذارید. ..

مسیر مشترک

تعهد در سه دوره دشوار روابط زناشویی زن و شوهر را كنار هم نگه می دارد

الف) در خلال دو یا سه سال نخست ازدواج : نیمی از طلاقها در 2 سال نخست ازدواج صورت خارجی پیدا می كند و این هرگز عجیب نیست زیرا به نظر می رسد كه بسیاری از زوجها در فاصله دو سال بعد از ازدواج به اهمیت انتخاب درست همسر پی می برند اما اگر پایبندی و سوگند آنها به ازدواج محكم باشد این دوران طوفانی را به راحتی برگزار می كنند و به روابط زناشویی خود فرصت رشد و بالندگی را می دهند .

ب) در دوران هیجانات فروكش شده : هر ازدواجی در مقطعی از دوران خود با توقف رشد و فروكش كردن هیجانات روبرو می شود در این زمان است كه ملامت می رسد ، تعهد برای زندگی زناشویی همه مدت عمر وسیله ای در خدمت حفظ روابط زناشویی در این دوران است .

ج) در خلال دشواری ها : اغلب ازدواجها به دشواری هایی برخورد می كنند ، تعهد به عشق و مراقب و متوجه بودن     می تواند ازدواج را در این دوران دشوار نجات دهد .

تعهد و سپارش در قبال ازدواج ترس از ترك شدن و تنها ماندن را به حداقل می رساند این ترس روی بسیاری از اشخاص تأثیر معین كننده دارد .

تعهد در زندگی زناشویی اعتماد و صمیمیت را امكان پذیر می سازد .

تحت تأثیر تعهد به ازدواج می توانید بر بالهای عشق سوار شوید این نوع عشق می تواند روابط و مناسبات شما را متعالی كند.

همینكه خود را در قبال همسرتان متعهد می كنید ، نفس قبول این تعهد تأثیر بسیار عمیقی در آینده روابط همسریتان می گذارد ، نیروهایتان را جمع می كند ، فكرتان را متمركز می كند و انرژی هایتان را همچون ذره بین در یك نقطه جمع   می كند تا بتوانید مشكلات را به آسانی از بین ببرید . بنابراین قبل از اینكه این تعهد را قبول كنید از خود بپرسید آیا برای پذیرش آن آمادگی دارید .

مگر نه این است که:

«كسی كه از راه حلال برای خانواده و عیالش تلاش می كند همچون مجاهد در راه خداست و جهاد زن خوب شوهر داری است.

فكر كنید هر دو دوشادوش هم می خواهید وارد یك جهاد عظیم شوید ، منتهی جهادتان مشروط به مساعدت دیگری نیست ، هر كدامتان چه دیگری اهل جهاد باشد چه نباشد باید وظیفه جهادگری خود را انجام دهد پس سعی كنید خود را برای جهاد عظیم آماده نمائید ، .

پی نوشت :

1-    نهج البلاغه ، ترجمة دكتر جعفر شهیدی ، نامة 53 ، صفحة 339

منبع: مدرسه علمیه نرجس

مقالات مرتبط

من حق زندگی کردن ندارم

بیایید قشنگ تر زندگی کنیم

همسران موازی با هم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.