تبیان، دستیار زندگی
احترام بگذارم! در گوشه خانه اش نشسته است یكی از نزدیكانش به او زنگ می زند و درست در اوج غروب غربت به او می گوید مهدی یك خبر بد. گوشی را قطع می كند و دستانش را جلوی صورتش می گیرد و با چشمانی بسته مسیر اكباتان تا منتخب جهان را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدی پاشازاده :

مجبورم به سلیقه برانكو احترام بگذارم!

در گوشه خانه اش نشسته است یكی از نزدیكانش به او زنگ می زند و درست در اوج غروب غربت به او می گوید مهدی یك خبر بد.

گوشی را قطع می كند و دستانش را جلوی صورتش می گیرد و با چشمانی بسته مسیر اكباتان تا منتخب جهان را مرور می كند.

فكر می كنید حرفهای جدید پاشازاده چه طعمی داشته باشد؟ این جدیدترین حرفهای پاشازاده است.

بحث را از اشتروم گراتس شروع كنیم، مدیر عامل باشگاه اشتروم قرار بود فقط فرش ایرانی بخرد؟

بله، ببینید تیم اشتروم الان یك جوان ایرانی دیگر هم دارد. این تیم روی بازیكنانش سرمایه گذاری می كند.

من در مقابل گیاكا و اشتروم كه تیم های شهر گراتس هستند. بهترین بازیكن میدان انتخاب شدم و در مقابل اشتروم در كنار من سه هافیك 18، 19 و 21 ساله بود و من باید آنها را جمع و جور می كردم.

در همان بازی سر مربی راپید به من گفت: مهدی در جام جهانی بازی كردی و تجربه تو از تمام این جوان ها بیشتر است پس تیم را جمع و جور كن تا ببریم! من دقیقه 34 آن بازی گل زدم و تیم ما از زیر فشار اشتروم گراتس بیرون آمد.

پس جریان فرش چه شد؟

ببینید میناوند دوست من است زحمت كشیده و به افتخارات زیادی هم رسیده است اما نمی دانم آنجا چه مشكلی پیدا شد كه مسئولان راپید گفتند تا 10 سال دیگر هم طرف بازیكن ایرانی نمی روند. اما خدا را شكر با بازی هایی كه من كردم نظر آنها عوض شد. مدیر عامل باشگاهشان برای مذاكره با من 50 كیلومتر راه را تا وین آمد حتی منیجر و سرمربی تیمشان هم آمد.

اما شما دو پیشنهاد بهتر هم را داشتید؟

بله، من یك پیشنهاد خیلی خوب از طرف استریاوین داشتم. اما همه كاره تیم استریاكه یك میلیارد است تصمیمات عجیب و غریبی می گیرد.

او فصل پیش سر مربی تیم گیاكا را در حالیكه 5 هفته بود صدرنشین بود، عوض كرد و تیم هزار مشكل داشت.

در این فصل هم با تیم استریا یك بار این كار را كرد.

او آدم عجیبی بود و برای من كه می دانم نمی توانم حتی چند ثانیه را هم از دست بدهم حضور در این تیم یك ریسك بزرگ بود.

كایزرسلاترن هم روز آخر صعود كرد و فقط سرمربی تیمشان بود كه مرا می خواست و تا همین الان هم آنها نمی دانند سرمربی تیمشان بود كه مرا می خواست و تا همین الان هم آنها نمی دانند سرمربی تیمشان در این تیم می ماند یا نه !!

هر انتقالی هم كه این روزها صورت گرفته در این تیم از طرف منیجرشان بوده و مورد تایید سرمربی كایزرسلاترن نیست؟!

می خواهی باز هم در مورد حرف برانكو چیزی بگویی؟

من برگه قرار دادم را با خودم آورده ام كه ببینید و این هم نوشته سر مربی تیم ماست كه گفته ما از قرار داد پاشازاده كم نكردیم و به مبلغ اضافه هم كردیم اما خود او به خاطر شرایط  خاصی كه دارد نمی تواند با ما كناربیاید. مربی تیم ملی رك بگوید كه مرا دوست ندارد مگر من در این یكسال اعتراضی كردم كه حالا بخواهم باز هم حرفی بزنم؟!

من نمی خواهم. وارد مسائل حاشیه ای شوم و مجبورم به سلیقه و نظر شخص برانكو احترام بگذارم و...

ولی اینكه می خواهند با این حرفها مرا خراب كنند اصلاً درست نیست. او نمی تواند مرا خراب كند، چون مردم عاقل تر از این حرفها هستند.

جریان حساس شدن تماشاگران راپید چه بود؟

ببینید استریایی ها و راپیدیها درست مثل استقلال و پرسپولیس خودمان هستند و شاید به مراتب بدتر هم باشند. من در ایران هم كه بودم زمان یورگن گده از پرسپولیس پیشنهاد داشتم ولی به خاطر تماشاگران استقلال و احترامی كه به آنها می گذاشتم، پاسخی به این پیشنهاد ندادم در آنجا هم احترام طرفداران راپید را نگه داشتم.

تفاوت اشتروم و راپید را در چه چیزهایی دیدی؟

از لحاظ تماشاگر راپیدوین اول است و در رتبه بعدی اشتروم گراتس قرار دارد. در همین بازی آخر 16 هزار تماشاگر در ورزشگاه 20 هزار نفری آمده بودند. بلیت ورزشگاه اشتروم، گران ترین بلیت است كه 35 یورو قیمت دارد و در بازیهای حساس بلیت جایگاهش به چند برابر هم می رسد.

در مورد تو در تلویزیون و رسانه ها هم كه حرف زده می شود؟

ببینید من به لطف خدا و تلاشی كه انجام دادم در جام جهانی بازی كردم. بهترین مدافع آسیا شدم در تیم منتخب جام جهانی هم بازی كردم. در یوفاكاپ به میدان رفتم و حالا هم می دانم كه خیلی ها می گویند او نمی تواند بازی كند. من به رسانه ها احترام می گذارم ولی در این مانده ام كه چرا برای آنها لیگ اعراب از لیگ اروپا مهمتر است. من شایسته دعوت به تیم ملی هستم و حق دارم كه یك بار دیگر آزمایش شوم.

شاید یكی از دلایل سن شما باشد؟

من 30 سال سن دارم و در همین تیم ملی 4 بازیكن هستند كه بالای 30 سال سن دارند پس اگر سن، ملاك باشد من از خیلی ها جوان تر هستم. بعد هم شما بروید ببینید زیدان چه موقع زیدان شد. كسی كه در 20 سالگی ستاره می شود یك استثناست. سن یك فوتبالیست پخته از 27 تا 34 است.

من نه مشكل سن دارم. نه مشكل اخلاقی دارم نه حاشیه ای درست كرده ام و نه مثل بعضی ها آب از سرم گذشته است.

بازتاب حضور هاشمیان در  بایرمونیخ در اتریش چگونه بود؟

من هفته پیش با وحید صحبت كردم، آنجا سر و صدای خیلی زیادی شد و من به عنوان یك ایرانی افتخار كردم كه هم وطن وحید هستم. باور كنید حضور یك ایرانی در یك تیم اروپایی به این سادگی كه حرفش را می زنید نیست!

ببینید با هاشمیان چه كار كرده اند. این بلایی كه سر او در این سه سال آمده است، چیزی نبود كه از اول وجود داشته باشد!

نظرت در باره قهرمانی پورتو چیست؟

وقتی رئال با آن همه ستاره اش نمی تواند به قهرمانی برسد، یعنی اینكه آنها با هم هماهنگ نبودند. من از مرحله یك شانزدهم شرط بندی كردم كه پورتو قهرمان نمی شود.

در باره امیدها حرفی نمی زنی؟

ببینید شكست امیدها تبدیل به یك سریال شده است و متاسفانه ما به دیدن این سریال عادت كرده ایم. این تیم امید خیلی بالاتر از تیمی است كه من در آن زمان بازی كردم. من وقتی بازی با كره را دیدم 90 دقیقه دنبال این بودم كه بفهمم سیستم تیم امید چیست! كار از پایه خراب است. مربی كه نتواند استعداد و توانایی هایش را به بازیكنان خود انتقال دهد به چه دردی می خورد! من صراحتاً می گویم كه بازیكنان ما اصلاً تكنیك ندارند چون هنوز هیچكدام ما نمی دانیم كه تعریف تكنیك چیست! در اینجا هیچ كس در پست خودش بازی نمی كند. مربی می آید وسط زمین و می گوید این طرف زمین یك تیم، آن طرف زمین یك تیم دیگر، بعد یكهو می بینید كه 10تا مدافع مقابل 10 تا مهاجم بازی می كنند.

در استقلال هم همینطور است؟

ببینید، تیم راپید یك زمین ساده داشت و فكر می كنم این زمین را استقلال هم می تواند داشته باشد. مثل پاس كه الان دارد، در آنجا اردوی قبل از بازی ندارند چون مربی می داند كه همین تغییر جای خواب بازیكن را" دوهوا" می كند! بازیكن هم باید خیلی نادان باشد كه درست شب بازی بخواهد برود دنبال حاشیه!

حضور دادگان را در پست ریاست فدراسیون فوتبال چطور ارزیابی می كنی؟

من فقط می دانم كه الان زمان پایان جام حذفی در ایران معلوم نیست ولی ما در آنجا از 6 ماه پیش می دانستیم كه روز بیست و ششم ماه می فینال جام حذفی را برگزار خواهیم كرد. اینجاهیچ چیز سر جای خودش نیست و باید كسی روی كار باشد كه بتواند كمكی بكند! فدراسیون یك بازیكن تیم ملی و سرمربی تیم ! این سلسله مراتب انتخاب بازیكن به نظر خیلی از مردم است؟

اگر این سیستم هست موفق باشند. آن دفعه هم گفتم در همین تیم ملی 3، 4 بازیكن بودند كه تیم نداشتند ولی در تیم ملی حاضر بودند و دو نفر از آن بازیكنان الان هم در تیم ملی هستند! آنها توانایی، این را دارند كه انتخاب شوند ولی من چرا ندارم، نمی دانم؟

نظر همسرت در خصوص عدم دعوت تو به تیم ملی چیست؟

عصبانی بود و اصرار كرد كه برای این تیم ملی انتظار نكشم و فقط دعا كنم!

و حرف آخر؟

نمی دانم، واقعاً نمی دانم چه بگویم. امیدوارم تیم ملی موفق باشد چون من قبل از ملی پوش بودن، ایرانی هستم.