تبیان، دستیار زندگی
روی میز آرایش هر كسی درست مقابل آیینه، اسپری‌، مام‌ و دئودورانت‌ها صف كشیده‌اند و امید خیلی‌ها برای فرار از بوی بد عرق در این روزهای گرم، همین شیشه‌ها هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیاد عرق می‌ کنید؟

مقایسه اسپری‌ها، مام‌ها و دئودورانت‌های ضد عرق

اسپری

روی میز آرایش هر كسی درست مقابل آیینه، اسپری‌، مام‌ و دئودورانت‌ها صف كشیده‌اند و امید خیلی‌ها برای فرار از بوی بد عرق در این روزهای گرم، همین شیشه‌ها هستند. اما آیا تنها بر اساس بو و مارك باید بابت آنها پول داد؟ بهترین زمان استفاده از آنها شب است یا صبح؟ آیا باید پیش از استفاده مو‌ها را تراشید تا اسپری ضد عرق بهتر عمل كند؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید كه بوی بد بدنتان را انكار نمی ‌كنید، بیایید با هم سری به دنیای محصولات ضد عرق بزنیم.

تا به حال فكر كرده‌اید قدیم‌ترها چگونه از شر بوی بد بدن خلاص می ‌شدند؟ آن زمان‌ها كه خبری از اسپری و مام نبود. دكترپرویز طوسی، متخصص پوست می ‌گوید: "به صورت سنتی از حنا برای از بین‌بردن بوی بد بدن استفاده می ‌شده است. حنا لایه شاخی پوست را خشك و پوست را محكم‌تر می ‌كرده است، ولی این‌روزها بیشتر برای ساخت اسپری‌ها و دئودورانت‌ها از تركیبات شیمیایی آلومینیوم كلراید استفاده می‌ شود."

دئودورانت یا ضدعرق؟

خیلی‌ها فكر می‌ كنند دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها تفاوتی با هم ندارند، ولی هنگام خرید آنها از داروخانه یا فروشگاه لوازم بهداشتی باید به این نكته توجه كنید كه این دو نوع محصول با هم متفاوت‌اند. ضد عرق‌ها تركیباتی آلومینیوم دار دارند كه منافذ غدد عرق را در سطح پوست مسدود می ‌كنند، بنابراین عرق نمی ‌تواند در سطح پوست ترشح شود، اما دئودورانت‌ها با از بین‌ بردن باكتری‌های سطح پوست، مانع ایجاد بوی بد عرق می ‌شوند.

وقتی عرق به وسیله این باكتری‌ها تجزیه می ‌شود، بدن بوی بدی می ‌گیرد. به شما توصیه می ‌كنیم دئودورانت را بخرید، چون با عرق كردن طبیعی تداخل نمی‌ كند، زیرا شما برای خنك‌شدن در تابستان به عرق كردن نیاز دارید. عرق كولر طبیعی بدن شماست.

دئودورانت

بهترین زمان و مكان

شما عادت دارید پیش از حمام یا صبح‌ها قبل از ترك منزل زیر بغل‌تان را اسپری بزنید؟ دكتر طوسی توصیه می‌ كند كه این محصولات بهتر است شب‌ها استفاده شوند. وی می ‌افزاید: "ابتدا باید زیر بغل خشك شود. اگر عرق زیاد است، با یك سشوار می ‌توانید این كار را انجام دهید و سپس این محصولات را در زیر بغل استفاده كنید. پس از 2 تا 3 هفته كه تعریق كاهش پیدا كرد، می‌ توانید هفته ای‌ دو تا سه مرتبه از این محصولات استفاده كنید."

این متخصص پوست اعتقاد دارد كه بهتر است پیش از استفاده از این محصولات، مو‌های زاید تراشیده نشوند، چون احتمال حساسیت پوست به این مواد شیمیایی بیشتر می‌ شود.

زنانه، مردانه یا كودكانه؟

اسپری‌ها و مام‌های مردانه اغلب بوی تندتری دارند، ولی انواع زنانه آن رایحه‌های ملایم‌تری دارند. دكتر طوسی می‌ گوید: "اصولاً تفاوتی میان محصولات ضد عرق زنانه و مردانه وجود ندارد و تركیبات شیمیایی هر دو یكی است، فقط بوی آنها مطابق سلیقه آقایان و بانوان متفاوت است. كودكان هم اغلب با مشكل تعریق زیاد و بوی بد بدن روب‌رو نیستند، لذا نیازی به استفاده از این محصولات ندارند."

دستانی خیس از عرق

عرق زیاد مخصوص زیر بغل نیست. بعضی‌ها كف دست‌هایشان زیاد عرق می‌ كند و آنها را كلافه می ‌كند. حتی ممكن است فكر كنند این یك بیماری است، ولی به دل‌تان بد راه ندهید. دكتر طوسی با اشاره به اینكه این عارضه جای نگرانی ندارد، می ‌افزاید: "باید كف دست از عرق خشك شود و سپس این محصولات ضد عرق هر روز در كف دست‌ها مالیده شود. پس از یک تا سه هفته می ‌توان دفعات مصرف را به هفته ای یک یا دو بار کاهش داد، به گونه‌ای كه عرق كف دست كنترل شود."

امان از حساسیت

اسپری‌های ضدعرق و دئودورانت‌ها دردسرهایی هم برای بعضی‌ها دارند و آن هنگامی ‌است كه پوست شما به مواد شیمیایی این محصولات حساسیت داشته باشد. خارش، قرمزی پوست و حتی خشكی پوست نشانه حساسیت به دئودورانت‌ها و مام‌ها و اسپری‌های ضد عرق است. باید به طرفداران مام‌ها بگوییم که لازم است چند ساعت پس از مالیدن مام روی پوست، محل را با آب و صابون بشویید. با این روش، مواد شیمیایی آن از روی پوست‌تان پاک شده و فرصت پیدا نمی ‌کنند تا وارد منافذ پوستی شما شده و حساسیت پوستی ایجاد کنند. سپس می ‌توانید لایه‌ای جدید از مام را روی پوست خود بمالید.

كدام مارك را بخریم؟

وقتی در فروشگاه دنبال اسپری دئودورانت و یا مام مورد علاقه‌تان می ‌گردید، میان بسیاری از مارك‌ها و مدل‌ها سرگردان می‌ مانید كه كدام را انتخاب كنید. توصیه ما این است كه به دنبال مارك‌های معتبرتر بروید كه امتحان خود را پس داده‌اند. از طرف دیگر، برای اینكه گیر تقلبی‌ها نیفتید، حتماً برچسب تایید وزارت بهداشت را در روی قوطی این محصولات كنترل كنید.

اگر نشد، چی؟

شاید شما همه این محصولات را امتحان كرده باشید، ولی هنوز بدن‌تان زیاد عرق می كند و از بوی بد بدنتان خجالت می كشید. در این صورت باید به سراغ راه‌های دیگری بروید.

دكتر طوسی تزریق بوتاكس را یكی از این راه‌ها می ‌داند و می ‌گوید: "تزریق بوتاكس(حتما تحت نظر پزشک متخصص) در زیر بغل می ‌تواند شش تا هشت ماه تعریق را كاهش دهد، ولی این تزریقات اغلب دردناك‌اند. الكتروفورز هم كه در آن از جریان برق استفاده می‌ شود، می ‌تواند برای درمان این بیماران استفاده شود. استفاده از داروهای ضد عرق چون تعریق كل بدن را تحت ‌تأثیر قرار می ‌دهند، اغلب توصیه نمی‌ شود. گاهی هم با جراحی غدد عرق زیر بغل را برمی ‌دارند كه جای زخم آن باقی می ماند."

دکتر شادی باباخانی

*مطالب مرتبط:

پیشگیری از بوی بدن

علل تعریق زیاد

درمان‌های خانگی برای بوی عرق

عوامل مؤثر بر میزان عرق کردن

بهترین راه فرار از بوی عرق

جلوگیری از بوی بد عرق

چرا عرق می‌کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.