تبیان، دستیار زندگی
1383 مرمت خانه نیما پس از زلزله بلده آغاز شد مرمت خانه ن یما یوشیج پدر نو شعر ایران كه در اثر زلزله 2/6 ریشتری جمعه 8 خرداد ماه تالار شاه نشین و بخش غربی ساختمان دچار ترك خوردگی و ریزش شد، آغاز شد. به گزارش «میراث خبر»، خانه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 19 خرداد ماه 1383

مرمت خانه نیما پس از زلزله بلده آغاز شد

مرمت

خانه نیما یوشیج پدر نو شعر ایرانكه در اثر زلزله 2/6 ریشتری جمعه 8 خرداد ماه تالار شاه نشین و بخش غربی ساختمان دچار ترك خوردگی و ریزش شد، آغاز شد.به گزارش «میراث خبر»، خانه نیما كه قدمت آن به 200 سال پیش برمی گردد توسط جد او «ناظم الایاله» با گچ كاری ها و پنجره های زیبا ارسی ساخته شده است، ورودی اصلی این بنا در جنوب عمارت واقع شده و اتاق های این بنا در چهار طرف آن جا گرفته است.

مهدی ایزدی كارشناس میراث فرهنگی استان مازندران از مرمت بخش هایی از خانه تاریخی یوشیج خبر داد. به گفته ایزدی عملیات مرمتی خانه نیما شامل ترمیم ترك های عمیق ایجاد شده در قسمت شاه نشین و بخش غربی ساختمان، ایجاد كانال زه كش در پشت تالار شاه نشین بنا، ساخت دیوار حایل و ساخت و ساز سقف های داخلی بر اساس الگوهای قدیمی می باشد. برای این مرحله از مرمت خانه نیما 17 میلیون اعتبار در نظر گرفته شده و مرمت این بنا تا پایان مهر ماه به اتمام می رسد.

ایزدی همچنین گفت: «در صورت تأمین اعتبار بیشتر، بخش های دیگری از خانه نیما كه در طرح عملیات مرمتی قرار دارند از جمله انجام گچ بری ها، كف سازی، محوطه سازی، پشت حیاط بنا، احداث پاركینگ، تجهیز و راه اندازی بنا، تا پایان امسال به اتمام می رسند.

طرح آزادسازی حریم خانه نیما از دیگر طرح های مرمت خانه نیماست. در این طرح خانه های قدیمی كه در كنار خانه نیما ساخته شده اند و دارای ارزش و قدمت تاریخی هستند، خریداری، بازسازی و به مكانی فرهنگی تبدیل می شوند. یوش با قدمتی چند صد ساله، ییلاقی كوهستانی از دهستان «اوز رود» شهرستان نور است.