تبیان، دستیار زندگی
اگر شما جزو والدین رقابت‌جو هستید و دوست دارید همیشه از بقیه جلوتر باشید، لابد خوشحال خواهید شد اگر بدانید تغذیه مناسب نه تنها به سالم‌تر بودن فرزند شما كمك می‌ كند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت دلبندان باهوش

کودک

هر چند در گذشته تصور می ‌شد هوش عاملی است كه تنها به ‌وسیله ژنتیك تعیین می ‌شود، ولی امروزه دانشمندان عقیده دارند محیطی كه فرزند شما در آن رشد می‌ كند و نیز فردی كه كودك را بزرگ می‌ كند نقش بسیار مهمی در تعیین میزان هوش كودك دارند. در واقع والدین می ‌توانند كمك بسیار زیادی به باهوش ‌تر شدن فرزندشان كنند.

یك خبر خوب

اگر شما جزو والدین رقابت‌جو هستید و دوست دارید همیشه از بقیه جلوتر باشید، لابد خوشحال خواهید شد اگر بدانید تغذیه مناسب نه تنها به سالم‌تر بودن فرزند شما كمك می‌ كند، بلكه مغز وی را نیز قوی می ‌كند. نكته‌ای كه هرگز نباید فراموش كنید آن است كه تغذیه فرزند شما از دوران بارداری و از داخل رحم مادر شروع می ‌شود. پس از به دنیا آمدن، نوبت دوران شیرخوارگی و تغذیه با شیر مادر می‌ رسد. به باور بسیاری از محققان شیرمادر یك غذا و وسیله بسیار مهم برای رساندن مواد مغذی و ضروری به نوزاد است. بعلاوه آنکه تغذیه با شیر مادر یك ارتباط عاطفی‌ قوی میان مادر و فرزندش ایجاد می‌كند.

آن روی سكه

حتماً تاكنون اشخاص زیادی را دیده‌اید كه علیرغم داشتن سطح IQ بالا، در پست‌های پایین مشغول به كار هستند و به حق خود نمی‌ رسند. آنها مهارت‌های اجتماعی لازم برای آنكه خودشان را نشان داده و بر مشكلات موجود غلبه كنند، ندارند. در این مورد،

دكتر «كتی پازك» خاطر نشان می ‌كند كه بازی كردن و انجام فعالیت‌های معمول روزانه نظیر ساختن یك خانه با استفاده از اسباب‌بازی‌ها و یا رفتن به سوپرماركت به یادگیری و افزایش هوش اجتماعی كمك می‌ كند.

زیرا فعالیت‌هایی سازنده و  اجتماعی  هستند. وی می گوید هر اندازه بچه‌ها نیاز به مداخله والدین در كارهایشان دارند، به ‌همان اندازه نیز لازم است زمانی را برای خودشان داشته باشند.

نكاتی برای تقویت هوش کودک

- تغذیه مناسب را از دوران بارداری شروع كنید: برای بچه‌ها‌، داشتن تغذیه مناسب كاملاً ضروری است. مادرها باید رساندن ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم به فرزندانشان را حتی پیش از به‌ دنیا آمدن آنها شروع كنند. برای این کار قبل از هر چیز باید برای فرزندتان یك رژیم غذایی مناسب و كامل در نظر بگیرید. گرچه تكامل مغزی پس از تولد روی می‌ دهد و مغز قادر است خود را با تغییرات محیطی سازگار كند،

اما تغذیه نا مناسب دوران بارداری دارای آثار منفی مشخص و برجسته‌ای است كه می ‌تواند در تمام طول زندگی فرزند شما ادامه داشته باشد.

- شیر مادر، 8 امتیاز: بسیاری از دانشمندان بر این باورند كه تغذیه شیر مادر در طی سال اول 8 امتیاز IQ برای فرزند شما به‌ همراه خواهد داشت. شیرمادر یك نوع چربی بسیار مهم برای عملكرد مغزی دارد.

-تماس با تلویزیون را محدود كنید: برخی از مردم فكر می‌كنند كه تلویزیون در طول سال‌ های رشد و تكامل برای بچه‌ های آنها مضر است. ولی به گفته دكتر «پرلماتر» تلویزیون فقط تا 2 سالگی مشكل ‌زاست. طبیعت یك سویه و یك طرفه تلویزیون موجب جلوگیری از تشویق كودك به یادگیری و استفاده از مهارت‌های كلامی می‌ شود. برای یاد گرفتن و استفاده مناسب از زبان، كودك باید بتواند پاسخ‌های صحیح و مناسب را از كسانی كه اطرافش هستند، بگیرد.

- بازی كردن: دانشمندان والدین را تشویق می‌ كنند كه وقت ‌ كافی برای بازی به بچه‌هایشان بدهند. این موضوع به افزایش قدرت یادگیری طبیعی بچه‌ها در محیط‌ های معمولی روزانه كمك می‌ كند.

- آرام و طبیعی باشید: گرچه روش‌ها و دستورالعمل‌های متعددی برای بزرگ كردن بچه‌ها وجود دارند، ولی مهم ‌ترین توصیه ‌ای كه دانشمندان به والدین می‌ كنند، حفظ آرامش، خونسردی و رفتار طبیعی است.

- مداخلات اجتماعی را تقویت كنید: تعیین این كه یك كودك به چه مقدار مداخله اجتماعی نیاز دارد آسان نیست. ولی یك چیز مسلم است و آن این كه این موضوع به فرزند شما كمك می‌كند مهارت‌های اجتماعی‌اش را (كه برای زندگی آینده بسیار ضروری هستند) توسعه دهد.

دكتر بابك هوشمند

مقالات مرتبط

بیست راه برای تقویت توان مغزی در كودكان

آموزش هوش

میوه های افزایش دهنده هوش و حافظه (1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.