تبیان، دستیار زندگی
آن چنان با من گرم می‏گرفت و از حالم جویا می‏شد كه گویی لحظاتی قبل در كنار هم نبوده‏ایم و دوستی را پس از روزگار دوری جسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احوال پرسی گرم

باقر

یكی از دوستان امام باقر علیه‌السلام به نام ابی عبیده می‏گوید:

در سفر، رفیق و همراه، امام باقر علیه‌السلام بودم.در طول سفر همیشه نخست من سوار بر مركب می‏شدم و سپس آن حضرت بر مركب خویش سوار می‏شد. (و این نهایت احترام و رعایت حرمت بود).

زمانی كه بر مركب می‏نشستیم و در كنار یكدیگر قرار می‏گرفتیم، آن چنان با من گرم می‏گرفت و از حالم جویا می‏شد كه گویی لحظاتی قبل در كنار هم نبوده‏ایم و دوستی را پس از روزگار دوری جسته است.

به آن حضرت عرض كردم:

ای فرزند رسول خدا! شما در معاشرت و لطف و محبت به همراهان و رفیقان به گونه‏ای رفتار می‏كنید كه از دیگران سراغ ندارم و براستی اگر دیگران دست كم در اولین برخورد و مواجهه، چنین برخورد خوشی با دوستانشان داشته باشند، ارزنده و قابل تقدیر خواهد بود.

مؤمن برادر مؤمن است، او را دشنام نمی‌دهد، از او دریغ نمی‌کند، و به او گمان بد نمی‌برد.

امام باقر علیه‌السلام فرمود:

«اما علمت ما فی المصافحة، ان المؤمنین یلتقیان فیصافح احدهما صاحبه فما تزال الذنوب تتحات عنهما كما یتحات الورق عن الشجر و الله ینظر الیهما حتی یفترقان ؛ آیا نمی‏دانی كه مصافحه ( نهادن دست محبت در دست دوستان و مؤمنان) چه ارزشی دارد؟ مؤمنان هر گاه با یكدیگر مصافحه كنند و دست دوستی بفشارند، گناهانشان همانند برگ‌های درخت فرو می‏ریزد و در منظر لطف خدایند تا از یكدیگر جدا شوند (اصول کافی، ج 2، ص 179)

علاوه بر این، محبت به دوستان و برادران دینی مظاهر مختلفی در سخنان حضرت داشته است، زمانی که فرمود:

« أَوْشَكُ دَعْوَةٍ وَ أَسْرَعُ إِجَابَةٍ دُعَأ الْمَرْءِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ ؛ دعایی كه بیشتر امید اجابت آن می‌رود و زودتر به اجابت می‌رسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سرِ او» (اصول كافی، ج 2 ص 507)

و چنین بیان داشت که:

«إن المؤمن أخ المؤمن لا یشتمه و لا یحرمه و لا یسی‏ء به الظن ؛ مؤمن برادر مؤمن است، او را دشنام نمی‌دهد، از او دریغ نمی‌کند، و به او گمان بد نمی‌برد.» ( تحف‏العقول، ص 296)

و به دوستانش توصیه فرمود که:

«صانع المنافق بلسانك و أخلص ودك للمؤمن و إن جالسك یهودی فأحسن مجالسته ؛ با منافق با زبانت مدارا کن و مؤمن را از دل دوست بدار و اگر با یهودی نیز همنشین شدی، خوشرفتاری کن» (امالی مفید، ص 185)

و در نهایت یکی از مهمترین کارهای مومن  را همیاری مالی با برادر (دینی) بر شمرد.

«اَشَدُّ الْاَعْمالِ ثَلاثَةٌ: ذِكْرُ اللَّهِ عَلی‏ كُلِّ حالٍ وَاِنْصافُكَ مِنْ نَفْسِكَ وَمُواساةُ الْاَخِ فی الْمالِ » (کشف الغمة، ج 2، ص 133)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.