تبیان، دستیار زندگی
اربر محترم شما می توانید این مطلب را در هفده قسمت مطالعه نمایید. براساس آخرین وضعیت تقسیمات كشوری در آذرماه 1380 ، استان قزوین دارای چهار شهرستان ( قزوین ، آبیك ، بویین زهرا و تاكستان ) ؛ هجده شهر (  قزوین ، اقبالیه ، مح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی استان قزوین ( قسمت اول )

معرفی استان قزوین ( قسمت اول ) ]

كاربر محترم شما می توانید این مطلب را در هفده قسمت مطالعه نمایید.

براساس آخرین وضعیت تقسیمات كشوری در آذرماه 1380 ، استان قزوین دارای چهار شهرستان ( قزوین ، آبیك ، بویین زهرا و تاكستان ) ؛ هجده شهر (  قزوین ، اقبالیه ، محمدیه ، الوند ، محمودآباد نمونه ، آبیك ، رازمیان ، معلم كلایه ، تاكستان ، اسفرورین ، ضیاء آباد ، خرمدشت ، آوج ، شال ، دانسفهان ، آبگرم ، ارداق و بویین زهرا ) ؛ هجده بخش ، چهل و چهار دهستان و 1593 آبادی است . تعداد 931 آبادی آن دارای سكنه و 612 آبادی آن خالی از سكنه است .

شهرستان قزوین در صد و سی كیلومتری غرب تهران قرار دارد و به وسیله بزرگراه و راه آهن به تهران متصل است . مركز این شهرستان شهر قزوین و دارای شش بخش به نام های مركزی ، البرز ، رودبارالموت ، رودبار شهرستان ، تارم سفلی و كوهین و نیز شانزده دهستان است .

معرفی استان قزوین ( قسمت اول ) ]

آب و هوای این شهرستان در تابستان خنك ، و در زمستان سرد است . میزان بارش سالیانه آن حدود سیصد و هجده میلیمتر و متوسط  دمای هوای آن بیست و شش درجه سانتیگراد است . بخش شمالی شهرستان قزوین را كوهستان های البرز در برگرفته و دارای چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبا و جالب است و قسمت جنوبی و شرقی آن را دشت نسبتاً همواری احاطه نموده است .

این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در گلوگاه ارتباطی استان های شمالی و غربی كشور ، امكان دسترسی سریع به تهران ، داشتن چند شهر صنعتی و نیز برخورداری از چندین دانشگاه از جمله " دانشگاه بین المللی  امام خمینی ( ره ) " ،  از موقعیت ممتاز و ویژه ای بهره مند است .

مراكز دیدنی : امامزاده حسین (ع ) ، مسجد جامع ، مسجد نبی ، بازار ، حسینیه امینی ها ، عمارت چهلستون ( موزه چهلستون ) ، سردر عالی قاپو ، مقبره حمدالله مستوفی ، مقبره سلطان ویس و میمون قلعه.

معرفی استان قزوین ( قسمت اول ) ]

آبیك

این شهرستان در فاصله پنجاه  كیلومتری شرق قزوین ، در مسیر جاده تهران – قزوین قرار دارد و دو جاده ی ترانزیتی بسیار مهم ، یكی بزرگراه و دیگری جاده آسفالته قدیم تهران ، از كنار آن می گذرد . مركز آن شهر آبیك و دارای دو بخش به نام های مركزی و بشاریات و نیز پنج دهستان است .

مراكز دیدنی : مقبره رئیس المجاهدین ، امامزاده علی شكرناب ، امامزاده ابراهیم و قزقلعه .

معرفی استان قزوین ( قسمت اول ) ]

بویین زهرا

شهرستان بویین زهرا در جنوب دشت قزوین و در فاصله پنجاه كیلومتری شهر قزوین قرار دارد . مركز آن شهر بویین زهرا و دارای شش بخش به نام های مركزی ، آبگرم ، آوج ، دشتابی ، رامند و شال و نیز چهارده دهستان و 254 آبادی دارای سكنه است . تعداد 48 هزار نفر از جمعیت آن در نقاط شهری و تعداد 125 هزار نفر از آنان در مناطق روستایی سكونت دارند . زبان مردم بویین زهرا تركی است .

مراكز دیدنی : برج های دو گانه خرقان ، كاروانسرای محمد آباد ، كاروانسرای آوج ، كاروانسرای هجیب ، سایت تاریخی سگزآباد ، تپه زاغه و تپه قبرستان .

معرفی استان قزوین ( قسمت اول ) ]

تاكستان

تاكستان  در غرب استان قزوین قرار دارد و مركز آن شهر تاكستان است . این شهرستان دارای چهار بخش به نام های مركزی ، اسفرورین ، خرمدشت و ضیاء آباد ، سه شهر ، نه دهستان و 133 آبادی است . جمعیت این شهرستان حدود 159609 نفر است . فاصله تاكستان تا قزوین حدود چهل كیلومتر و از طریق جاده آسفالته و بزرگراه تهران - زنجان به آن متصل است . راه آهن شمال غرب نیز از كنار این شهرستان می گذرد . زبان مردم این شهر تاتی ( از زبانهای دوره ماد باستان ) است .

باغ های انگور این شهرستان شهرت فراوان دارد . این شهرستان همچنین دارای دشت های حاصلخیز و پُربركتی است كه كشت انواع محصولات كشاورزی در آنها جریان دارد .

مراكز دیدنی : بقعه پیر ، قزقلعه ، امامزاده كمال ، امامزاده ولی و امامزاده هفت صندوق.

منبع: کتاب میراث فرهنگی استان قزوین

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش