تبیان، دستیار زندگی
داروهای موجود برای آلزایمر تنها به جلوگیری از حملات زوال عقل محدود بوده و در درمان بیماری بی تاثیر می باشند. اما محققان داروهای در حال آزمایش را قدمی در جهت درمان آلزایمر می دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکسن آلزایمر و عملکرد دو جانبه‌ی آن

داروهای موجود برای آلزایمر تنها به جلوگیری از حملات زوال عقل محدود بوده و در درمان بیماری بی تاثیر می باشند. اما محققان داروهای در حال آزمایش را قدمی در جهت درمان آلزایمر می دانند.

این داروها، که هنوز در مرحله‌ی آزمایش‌های بالینی هستند، کلاس جدیدی را به نام داروهای تعدیل کننده‌ی  ترشح گاما gama-secretas modilators(GSM) شکل می‌دهند.

مطالعه ای در موسسه Nature نشان می‌دهد که این دارو، سطوح پروتئینی که پلاک‌های چسبنده‌ای  ایجاد می‌کنند، که مسبب آلزایمر می‌باشند، را قطع می‌کنند.

پلاک‌ چسبنده  در مغز که سلول‌های عصبی را می‌کشند

همچنین، تیم تحقیق بین‌الملل دریافتند که داروها سطوحی از قطعات کوتاهتر از پروتئین مشابه که به مهار شکل‌گیری پلاک‌های چسبنده کمک می‌کند را افزایش می‌دهد.

پلاک‌ها از قطعات بلند پروتئین بتا آمیلوئید تشکیل می‌شوند و تصور می‌شود که سبب تخریب ارتباط بین سلول‌های مغزی می‌شود و منجر به پیشرفت در زوال عقل می‌شود. اما قطعات کوتاهتر بتا آمیلوئید شکل‌گیری قطعات بلندتر، که به یکدیگر می‌چسبند را متوقف می‌کنند.

عملکرد دیگری که محققان برایGSMها  برمی‌شمرند تشابه عمل آنها با داروهای کاهش دهنده‌ی خطر مشکلات قلبی است. هردو گروه دارو کاهش دهنده‌ی کلسترول مضر(LDL) و افزایش دهنده‌ی کلسترول مفید(HDL) می‌باشد.

محققان دریافتند که GSMها به پروتئین‌های بتا آمیلوئید موجود در مغز می‌چسبند و از اتصال آنها به یکدیگر جلوگیری می‌کنند.

بتا آمیلوئید توسط آنزیمی ایجاد می‌شود که پروتئین بزرگتری به نام APP  را می‌برد. اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که GSMها APP را هدف قرار نمی‌دهند بلکه ساختار بتا آمیلوئید را هدف قرار می‌دهند. محققان بیان کرده اند که این حاکی از آن است که بتا آمیلوئیدها  می‌تواند مستقیماً هدف دارو قرارگیرد.

آزمایش‌های انسانی

محققان در سومین و آخرین مرحله‌ی آزمایشات روی افراد داوطلب برای تست اولین GSM هستند که یک مولکول به نام  tarenflurbil میباشد و تحت عنوان فلوریزان عرضه خواهد شد.

Rebecca Wood عضو انجمن تحقیقاتی آلزایمر می‌گویید: این روش، درمان بالقوه‌ِی جدیدی برای آلزایمر می‌باشد. دانشمندان می‌توانند از ماحصل تحقیقات برای توسعه‌ی کلاس جدید داروهایی که به‌طور ویژه مکانیسم ساخته شدن پلاک‌های چسبنده را هدف قرار می‌دهند برای کند کردن یا جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر استفاده کنند.

یافتن راهی برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن شروع زوال عقل، حتی برای مدت چند سال، اهمیت معنی‌داری برای 700000نفر که در انگلستان با زوال عقل زندگی می‌کنند و خانواده‌هایشان خواهد داشت.

منبع:BBC NEWS و  Medical News Today