تبیان، دستیار زندگی
مشغله روزانه شما چیست؟ كار كردن در اداره، رسیدگی به امور خانه و خانواده و یا...  با وجود مسئولیت ها و مشغله های فكری متعدد آیا می دانید كه چگونه عشق و علاقه واقعی خود  را به فرزندانتان ابراز نمایید؟ فرصت های كوتاهی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه می توانیم به فرزندانمان عشق بورزیم؟

مشغله روزانه شما چیست؟ كار كردن در اداره، رسیدگی به امور خانه و خانواده و یا...  با وجود مسئولیت ها و مشغله های فكری متعدد آیا می دانید كه چگونه عشق و علاقه واقعی خود  را به فرزندانتان ابراز نمایید؟ فرصت های كوتاهی را كه در اختیار دارید به بهترین شكل مورد استفاده قرار دهید. دكترHarriet Heath معتقد است كه بهترین راه برای بر قراركردن ارتباطی عاطفی با كودكان " برقرار كردن ارتباطی معنادار و صادقانه و تلاش برای حفظ آن است."

برای این كه بتوانید با فرزندانتان ارتباطی معناداربرقرار كنید به چهار مورد زیر توجه نمایید:

1- زمان : یك راه مؤثر برای حفظ رابطه عاطفی با فرزندان این است كه روزانه حداقل 15 دقیقه از وقت خود را به آنان اختصاص دهیم و نقش ها، دیدگاه ها و رهنمودهای پدری یا مادری خود را ابراز كنیم . با فرزندان كوچك خود بازی كنیم، در بازی ، فرزند 6-12 ساله خود شركت كنیم ، اگر قرار است كاردستی یا روزنامه دیواری درست كند، به او كمك كنیم و برای خریدنCD مورد علاقه نوجوان خود با او همراه شویم. دراین زمان محدود به خاطر داشته باشید كه فرزندتان " رئیس " شما ست. در كنار فرزندتان قدم بردارید. برعملكردهای او بدون پیشنهاد دادن یا نظارت كردن توجه كنید. دراین صورت او می تواند آنچه در درون خود پنهان كرده است بیرون بریزد، از جمله احساسات خود را. او درك می كند كه از جانب شما پذیرفته شده و مورد علاقه شماست. اگر برای هر یك از فرزندان خود نمی توانید 15 دقیقه صرف كنید، اشكالی ندارد، مدت زمان را كاهش دهید اما بر كیفیت ارتباط خود بیفزایید. به این ترتیب كه مشتاقانه به سخنان او گوش دهید و به علائق وی پاسخ دهید و سعی كنید همه توجه شما به او معطوف گردد.

2- قدرت كلامی : به نیروی واژه های خود پی ببرید. به شكلی با فرزندتان گفت و گو كنید كه همدلی ، همراهی و هم پیمانی خود را به او ابراز كنید نه این كه خود را به عنوان یك دشمن یا رقیب به او معرفی نمایید. به طورمثال هنگامی كه فرزندتان از مدرسه به خانه بر می گردد و از برخورد تند و نا مناسب معلم خود شكایت می كند بهتر است كه ابتدا او را درك كنید، با مهربانی با او سخن بگویید و اضطراب و نگرانی او را كاهش دهید . به او بفهمانید كه موافق او هستید. دراین صورت می توانید به رفع مشكل بپردازید، دیدگاه خود را به او منتقل سازید و به او نشان دهید كه آمادگی شنیدن سخنان نگران كننده او را دارید. او نیز آمادگی پذیرش نصایح شما را پیدا خواهد كرد.

نیروی واژه ها، هنگامی كه مشكلی وجود ندارد نیز معجزه آساست. به طور مثال وقتی كه فرزند تان به خانه می آید با اشتیاق و علاقه از وقایع روزمره او  پرس و جو كنید. به جای این كه به او بگویید : " لباست را آویزان كن ، دستت را بشور..." از او بپرسید : " با زی امروز چه طور بود؟ چند تا گل زدید؟ تعریف كن چه اتفاقاتی افتاد؟ ... " مهارت ارتباطی شماست كه مكالمه را طولانی تر می كند، چرخش كلام را تداوم می بخشد و علاقه وعشق شما را به فرزندتان اثبات می كند.

3-هیجانات : هنگام بروز هیجانات ، صبور باشید.از طریق نامگذاری هر یك از احساسات فرزندتان مانند عصبانیت، ترس، دلسردی ، ناراحتی ، خوشحالی می توانید به او كمك كنید كه هیجانات و احساسات خود را كنترل كند.

در حالی كه هیجانات و احساسات فرزندتان را تأیید می كنید، رفتار او را محدود سازید. به طور مثال زمانی كه كودك نوپای شما می خواهد از میز آشپزخانه بالا برود به او بگویید كه چنین اجازه ای را به وی نمی دهید. " تو گرسنه هستی ، توخسته هستی " و... با نام گذاری كردن هیجانات و احساسات كودك خود، او را همراهی كنید تا بتواند هیجان های درونی خود را كنترل كند. یاد بگیرد كه چگونه اعتماد كند و خود را تنها احساس نكند. با این روش رابطه ای نزدیك و صمیمانه بین شما و فرزندتان برقرار خواهد شد.

4-عشق و محدودیت ها: به خاطر داشته باشید كه شما می توانید همزمان با عشق ورزیدن به فرزندتان ، محدودیت های مورد  نظر خود را نیز اعمال كنید .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.