تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه بیشتر مادران و پدران فکر می‌کنند چون بچه‌ها را به‌وجود آورده‌اند، مالک آنان هم هستند و تصور می‌کنند که مصلحت فرزندان را بهتر از خودشان تشخیص می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به جای او نفس نكشید !!

بررسی حالت‌های روانی نوجوانان و جوانان

نوجوان

چرا حیات روانی «نوجوانان و جوانان» بسیار هیجان‌انگیز و احساساتی است؟

متاسفانه بیشتر مادران و پدران فکر می‌کنند چون بچه‌ها را به‌وجود آورده‌اند، مالک آنان هم هستند و تصور می‌کنند که مصلحت فرزندان را بهتر از خودشان تشخیص می‌دهند. پدران و مادران ناآگاه، به‌تصور اینکه فرزندان‌شان ، سرد و گرم روزگار را نچشیده‌اند ، مسوولیت بر طرف نمودن مانع‌ها و هموار کردن تمام راه‌ها، مشکل‌ها و مسائل فرزندان را به عهده می‌گیرند؛ ندانسته و ناآگاهانه سعی می‌کنند فرزندان مطیع، فرمانبر، متکی و وابسته به خود، بار بیاورند.

در این شرایط، «بحران هویت» پیش می‌آید و نوجوانان، احساس بی‌لیاقتی و سردرگمی می‌کنند؛ چرا که همه‌چیز را بر خلاف میل و خواسته‌ی‌ خود می‌بینند؛ و هنگامیكه سعی و تلاش خود را در جهت رهایی و رسیدن به نیازهای طبیعی خود بی‌فایده دیدند، به سوی دوستان و هم فکران خود کشیده می‌شوند، به مبارزه‌‌ی فکری و فیزیکی با پدر و مادر، دست می‌زنند و ...  تا خود را از قید و بندهای ساخته شده‌ی پدر و مادر رها سازند.

اگر پدران و مادران، موفق شوند نوجوانان خود را فرمانبر، مطیع و مجری نظریه و اوامر خود بار آورند، این امر، برای آینده‌ی نوجوانان‌شان، اتفاق نامبارکی خواهد بود.

مادران و پدران بدانند که:

تا زمانی‌که پدران و مادران آگاهی‌های خود را بالا نبرده و برداشت‌های نادرست و بدفهمی را از رفتار نوجوانان کنار نگذارند، دچار خطاهای کوچک و بزرگ ،حتی جبران ناپذیر خواهند شد.

مادران و پدران بدانند که:

گروه عظیمی از پدران و مادران،اگر بتوانند به جای نوجوانشان نفس هم می‌کشند!

پدران و مادران طبق عادت، می‌خواهند با نوجوانان، همانند کودک رفتار کنند و مورد نیاز آنان باشند؛ متوجه نیستند که نوجوان‌شان دیگر کودک نیست؛ او می‌خواهد روی پای خود بایستد و بی‌نیاز از پدر و مادر، دنیای جدید را تجربه کند؛ رشد کند و آینده‌ی خود را مطابق با رویاهای خود بسازد.

مادران و پدران بدانند که:

تعجب نکنید!

اگر وقتی دلسوزی‌های بی‌وقفه و محبت‌های بی‌دریغ به نوجوانان خود نثار می‌کنید، فرزندان شما نه تنها خشنود و راضی نمی‌شوند، بلکه از دست‌تان ناراحت هم می‌شوند؛ چرا که آن را نوعی مداخله در زندگی خود می‌دانند. ارشاد و نصیحت شما را به حساب اقتدار و قدرت‌نمایی شما می‌گذارند؛ نوجوانان می‌خواهند ،خود کفا باشند و نشان دهند که خود قادر هستند بدون کمک پدر و مادر راه‌شان را پیدا کنند.؛

پدر و مادر عزیز ! در صورت اصرار به محبت زیاد، آنان را به دشمن تبدیل خواهید کرد و جواب شما را با گستاخی و بی‌ادبی خواهند داد.

پدران و مادران بدانند که:

با تلخ‌زبانی، رفتار نامناسب و نامهربانی نمی‌توان رابطه‌ی درست و سالمی را با نوجوانان بر قرار کرد؛ نمی‌توان مهر، محبت و دوستی آنان را به سوی خود جلب نمود و تنفر آنان را به عشق و محبت تبدیل کرد.

به مادران و پدران توصیه‌ می‌شود:

فرزندان شما، برای رشد و تغییر و تحول، نیاز به خلوت و حریم دارند. شما با دخالت‌ها و واکنش‌های بیش از حد و کنجکاوی‌های غیرضروری می‌خواهید به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم آن ها را بیش از حد لزوم کنترل کنید؛ خلوت آنان را به هم بریزید و ندانسته حس احترام متقابل بین خود و فرزندان را از بین می‌برید. بنابراین به‌طور حتم بدانید که آنان را از خود، بیشتر دور می‌سازید.

پدران و مادران بدانند که:

وقتی نوجوانان، به خواسته‌های خود نمی‌رسند، ممکن است، آنان با شما لج کرده و به قصد انتقام‌جویی در جهت مبارزه با شما، دست به مقاومت منفی بزنند و آینده‌ی خود را ویران کنند!

منبع : موفقیت و شادكامی – با تلخیص

مقالات مرتبط

بزرگ شده ام یا نه؟

با نوجوانت معامله کن

پدر، پسر، رابطه

دوستش بدارید تا مهربانی را بیاموزد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.