تبیان، دستیار زندگی
یا همیشه آبی نیست» به مناسبت درگذشت شاعر گرانقدر تیمور ترنج تیمور ترنج ، شاعر اهل جنوب كه از مدتی پیش در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود و از بیماری كبد رنج می برد چهارشنبه دار فانی را وداع گفت. مشفق كاشانی درباره این شاعر گف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری17 خرداد ماه 1383

«اوقات دریا همیشه آبی نیست» به مناسبت درگذشت شاعر گرانقدر تیمور ترنج

تیمور ترنج ، شاعر اهل جنوب كه از مدتی پیش در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود و از بیماری كبد رنج می برد چهارشنبه دار فانی را وداع گفت.

مشفق كاشانی درباره این شاعر گفت: تیمور ترنج از جمله شاعرانی بود كه در زمان حیات ادبی خود از مقتضیات روز و مسائل اجتماعی و مردم غافل نشد. او خرمشهر خونین را كوچه به كوچه قدم زده است و جنگ را با تمام وجود حس كرده  و در شعر خود انعكاس داده است.

می توان تیمور ترنج را فرزند صدیق دفاع مقدس خواند ؛ زیرا ارادت او به شهدای جنگ در آثارش مشهود است.

منوچهر آتشی نیز معتقد است حس و صمیمیت  دو عامل تأثیرگذار شعر تیمور ترنج بر مخاطبان بود. وی گفت: او در بین معاصران خودش از موقعیت شعری خوبی برخوردار بود و به شكل قابل توجهی توانست در زمان خودش شعری اثرگذار و حسی بر مخاطبان ارائه كند. ضایعه مرگ او تا مدتها در بدنه شعر جوان ما محسوس خواهد بود.

علیرضا قزوه نیز با اشاره به این كه ترنج به خوبی توانست شعر انقلاب و دفاع مقدس را در كالبد شعر سپید پرورش دهد، اضافه كرد: آثار وی از چند زاویه قابل توجه است نخست این كه زبان شعری اش با زبان مردم همخوانی داشت و توانمندی او در سرودن شعرهای آزاد نیز از دیگر ویژگی های شعر اوست.

همچنین علی باباچاهی با اظهار این نكته كه یك جریان آشنا و رایج در شعر امروز ایران وجود دارد كه با این ژانر شعری به كشف وجوهی پنهان نیاز ندارد و من اسم این شعرها را شعر آسان گذاشته ام ، یادآور شد: شعر ترنج زیر این عنوان قرار می گیرد همین قدر كه او حیات ذهنی خود را با واژه ها درگیر می كرد و درگیری با واژه ها به معنای فاصله گرفتن از روزمرگی است ، برای او حرمت زیادی قایلم.

علی هوشمند نیز درباره شعر ترنج گفت : ترنج شعر نو را نه از سر ناآشنایی با وزن بلكه به علت آشنایی عمیق با فلسفه شعر نو انتخاب كرد.

می توان تیمور ترنج را فرزند صدیق دفاع مقدس خواند ؛ زیرا ارادت او به شهدای جنگ در آثارش مشهود است.

احمد مسجدجامعی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت تیمور ترنج را تسلیت گفت.

وی در این پیام از ترنج به عنوان شاعری كه شعرش با انقلاب و دفاع مقدس آمیخته بود، یاد كرده و آورده است : اینك ترنج شاعری كه شور كلام را به طراوات اندیشه پیوند می زد، از میان ما رخت بربسته است.

او با ابراز همدردی با خانواده ، دوستان و جامعه فرهنگی و ادبی كشور اظهار كرد: زنده یاد تیمور ترنج با آفرینش اشعاری در طول 8سال دفاع مقدس و پس از آن در حفظ و جاودانه كردن حماسه ایثارگران نقشی مهم و به یادماندنی به عهده داشت.

مسجدجامعی اضافه كرد: ترنج از شاعرانی بود كه دفاع مقدس تاثیری ژرف بر آثارش نهاده و نمودی گسترده یافته بود. علی پولادی ، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر نیز در پیامی از درگذشت این شاعر ابراز تاسف كرد و گفت: ترنج از هنرمندان شایسته و توانایی بود كه در تلفیق حس و عقل ، عرفان و شناخت ، بودن و شدن، بسیار كوشید و آثار وی مملو از مضامینی ارزشمند و متعهدانه در راستای تعالی و كمال شخصیت انسانی است.

گفتنی است، تیمور ترنج در سال 1334 در شهركرد متولد و  در خرمشهر بزرگ شد و زمان جنگ را نیز آنجا سپری كرد. بعد از جنگ به دلیل عضویت در نیروی دریایی به بوشهر منتقل شد و سالها ساكن آنجا بود. وی كه پیشتر با ناراحتی های ناشی از دیابت و فشار خون دست و پنجه نرم می كرد در پی بیماری اخیرش ابتدا در بوشهر، سپس در تهران و پس از آن در شیراز بستری شد. از ترنج  سه مجموعه شعر «صدای مردم ژرفا»،«تو چقدر شبیه شعرهای من گریه می كنی» و «برگزیده اشعار نیستان» منتشر شده است و آخرین كتاب شعر این مرحوم «اوقات دریا همیشه آبی نیست» در روز مرگ این شاعر از سوی نشر قو منتشر شده است. پیكر تیمور ترنج پنجشنبه بنا به وصیت خودش در زادگاهش «هفشجان» در حوالی شهركرد ، تشییع شد.

« سرویس ادب و هنر موسسه تبیان درگذشت این شاعر گرانقدر  را به جامعه ی ادبی كشور و خانواده ی ایشان تسلیت عرض می نماید.»

اخبار قبلی

تیمور ترنج مداوا خواهد شد

تیمور ترنج در انتظار نظر پزشكان