تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب، در باره ی عواملی که باعث می شوند دندان ها حساس شوند برای شما مطالبی را بیان کردیم. حال در مورد کاهش این حساسیت صحبت می کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های کاهش حساسیت دندان ها

دندان درد

در قسمت اول این مطلب ، در باره ی عواملی که باعث می شوند دندان ها حساس شوند برای شما مطالبی را بیان کردیم. حال در مورد کاهش این حساسیت صحبت می کنیم.

خب، با وجود همه دلایلی که دندان‌ها را حساس می‌کنند، چه‌کار کنیم که دندان‌هایمان حساس نشوند؟

بهترین روش این است که شرایطی را که باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شوند، در دهان از بین ببریم.

با رعایت بهداشت دهان ، روزی دو بار مسواک زدن و استفاده از دهان شویه فلوراید و مراجعه منظم به دندانپزشک از پوسیدگی دندان‌ها و تحلیل لثه جلوگیری کنیم.

اگر دندان قروچه دارید و یا دندان‌هایتان را روی هم فشار می‌دهید، باید با ورزش‌های فکی و کم کردن استرس‌های روزانه، این فشارها را از روی دندان‌ها حذف کنید. گاهی دندانپزشک برایتان یک محافظ شبانه شفاف (تایت گارد) می‌سازد که به کاهش فشار دندان قروچه کمک می‌کند.

اگر حساس شدن دندان در اثر پودگی بلند و یا روکش بلند است، باید با مراجعه به دندانپزشک روکش و ترمیم، اصلاح شود.

بیماران باید روش درست مسواک زدن را از دندانپزشکان بیاموزند.

اگر با این مراقبت‌های خانگی، حساسیت دندان‌ها کاهش پیدا نکرد، چه کنیم؟

در این صورت باید در مطب دندانپزشکی، محلول‌های حساسیت‌زدا روی دندان‌ها مالیده شود و فلوراید با غلظت بالا روی سطوح دندانی قرار گیرد. اگر همچنان حساسیت باقی بود، دندانپزشک با مواد هم رنگ دندان، نواحی که باعث حساسیت دندان می شوند را ترمیم می‌کند. فلوراید و مواد حساسیت‌زدا، دهانه لوله‌های عاجی را مسدود می‌کنند و با جلوگیری از حرکت مایع درون این لوله‌ها، مانع تحریک انتهای اعصاب دندان و بروز درد و حساسیت می‌شوند.

آیا همه بیماران با این روش‌ها، حساسیت دندانی‌شان برطرف می‌شود و جواب می‌گیرند؟

آستانه درد در افراد مختلف، متفاوت است. بعضی‌ها آستانه درد پایینی دارند و به آسانی دندان‌هایشان حساس می‌شود. در این افراد باید درمان‌های پیشرفته‌تر دندانپزشکی برای رفع حساسیت انجام شود.

این روزها، خمیر دندان‌های ضد حساسیت را در تبلیغات روزنامه‌ای زیاد می‌بینیم. این خمیر دندان‌ها در رفع حساسیت دندانی مفیدند؟

این خمیر دندان‌ها مفیدند، به شرط آن‌که حساسیت دندانی بیمار، خیلی پیشرفته نباشد. این خمیر دندان‌ها در حساسیت‌های متوسط و کم می‌توانند باعث کاهش حساسیت دندانی شوند.

دستورالعمل مصرف آن‌ها چگونه است؟

روزی دو مرتبه، به مدت دو هفته باید استفاده شوند.

مطالعات نشان می دهند که اگر بیمار 1 تا 5 هفته پس از یک دوره مصرف، خمیر دندان ضد حساسیت را کنار بگذارد، حساسیت دندانی دوباره باز خواهد گشت. بنابراین برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید به طور منظم و پیوسته استفاده شوند.

لیزر چطور؟

جدیداً آن را برای رفع حساسیت دندانی توصیه می‌کنند. استفاده از لیزر برای رفع حساسیت دندانی، روش جدیدی است. لیزر با انعقاد پروتئین‌ها، دهانه لوله‌های عاجی را می‌بندد و حساسیت را رفع می‌کند. لیزر در ایران بیشتر در مراکز دانشگاهی‌ و تحقیقاتی استفاده می‌شود.

بعضی از بیماران مسن همه دندان‌هایشان سایش پیدا کرده‌اند و به همین دلیل حساس‌اند. در این شرایط، استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت، می‌تواند درمان این دردها  باشد؟

در اثر افزایش سن و رژیم غذایی خام و سخت، همه دندان‌ها سایش پیدا کرده و دندان‌ها دچار گودی‌ها و فرورفتگی‌هایی می شوند که گاهی حساس می گردند. باید این ضایعات ترمیم شوند. بر اساس میزان سایش، دندان‌ها ترمیم یا روکش می‌شوند.

گاهی وقتی به تازگی دندان را با مواد ترمیمی نقره‌ای (آمالگام) ترمیم می‌کنیم، آن دندان‌ها با خوردن غذاهای سرد و گرم تیر می‌کشند و درد می‌گیرند با این حساس شدن دندان چه کنیم؟

حساسیت دندان پس از ترمیم با مواد نقره‌ای، اگر فقط به صورت حساسیت به سرما باشد، تا دو ماه طبیعی است و در طول این مدت این دردها باید به تدریج کمتر شوند و در نهایت برطرف گردند. اگر پس از دو ماه همچنان باقی بود، ترمیم باید تعویض شود.

دکتر گلرخ ثریا

*مطالب مرتبط:

علت دندان درد

ضرورت نگهداری از دندان ها

شناخت علل پوسیدگی دندان

از دست دادن دندان ها

شناخت ساختمان دندان

آشنایی با انواع دندان ها

سن شروع استفاده از فلوراید

پوشاندن شیار دندان ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.