تبیان، دستیار زندگی
اولین نشست تخصصی بیست‌ودومین جشنواره‌ی كودك‌ونوجوان با عنوان انیمیشن و سینمای كودك برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

« سینمای كودك در دنیا به انیمیشن وابسته است»

جشنواره‌ی كودك‌ونوجوان

اولین نشست تخصصی جشنواره‌ی فیلم كودك با موضوع انیمیشن برگزار شد

اولین نشست تخصصی بیست‌ودومین جشنواره‌ی كودك‌ونوجوان با عنوان انیمیشن و سینمای كودك برگزار شد.

در این نشست كه در محوطه‌ی باز هتل باباطاهر همدان شامگاه گذشته برگزار شد؛ علمداری، مدیر مسوول پیلبان انیمیشن در سخنانی یكی از بخش‌های مهمی كه سینمای كودك در دنیا به آن وابسته است را انیمیشن دانست و گفت: انیمیشن در دنیای امروز یك صنعت است و دركشوری مانند ژاپن بعد از جهانگردی، انیمیشن پر درآمدترین صنعت شناخته شده است و كارشناسان اعتقاد دارند تا سال 2115 انیمیشن سینما را به سیطره‌ی خودش درخواهد آورد.

وی انیمیشن ایران را در مقایسه با دنیا در مرحله‌ی عقب‌تری تقسیم‌بندی كرد و افزود: حتی در بعضی از كشورهای همجوار هم این عقب‌بودن ما دیده می‌شود و متاسفانه پژوهشی دراین حوزه صورت نمی‌گیرد، درنتیجه با صنعت انیمیشن دنیا بسیار فاصله داریم.

ضیایی، كارگردان و مدرس انیمیشن نیز این صنعت را درایران دارای قدمتی 54 ساله دانست و گفت: این حرفه در دهه‌ی 30وارد ایران شده و دربین كشورهای همسایه انیمیشن ما از قدیمی‌ترین‌ها و دارای مشخصات ویژه‌ای در این زمینه است و می‌توان اذعان داشت، از معدود كشورهای پیشرو در این صنعت محسوب می‌شویم .

وی كودك و مخاطب را در انیمیشن بسیار مهم دانست و اظهار داشت: این عامل درمرحله‌ی فیلمنامه به‌وجود می‌آید و به ساخت اثر مرتبط نخواهد بود.

ضیایی ادامه داد: سینمای انیمیشن ایران درحال حاضر سینمای كوتاه‌ساز است و نمونه‌های انیمیشن ایرانی اگر می‌خواهد مخاطب را جذب كند باید كوتاه ساخته شود تا قدرت برابری با نمونه‌های خارجی را داشته باشد و گرنه مخاطب به دنبال نمونه‌های بسیار جذاب و با كیفیت خارجی سوق پیدا می‌كند.

خداكرمی، مسوول بخش انیمیشن صدا‌وسیمای همدان و محمدی‌نژاد، كارگردان این حوزه از دیگر حاضران دراین نشست بودند.

این نشست اولین و تنها جلسه‌ی روز نخست برپایی جشنواره‌ كودك‌ونوجوان بود.

درحاشیه‌ی برپایی جشنواره‌ی كودك.

_ تبلیغات وسیعی برای جشنواره صورت گرفته و در اقصی نقاط همدان بیلبورد‌های جشنواره به چشم می‌خورند.

_ نمایندگان رسانه‌های گروهی به همراه تعداد محدودی از میهمانان جشنواره در هتل باباطاهر و سایر میهمانان در هتل بوعلی مستقر شده‌اند.

_ نشریه‌ی‌ روزانه جشنواره با نام «پروانه» به سردبیری جلیل اكبری صحت با همكاری خبرنگاران همدانی منتشر می‌شود.

_ نشست‌های تخصصی جشنواره هرشب در هتل باباطاهر و نشست‌های نقد‌ و بررسی فیلم‌ها صبح‌ها در مجتمع بوعلی برگزار می‌شود.

_ جدا‌ بودن محل اقامت هنرمندان و خبرنگاران باعث شده تا نمایندگان رسانه‌های گروهی اطلاعی از حضور این افراد در همدان نداشته باشند و امیر شهاب‌رضویان كارگردان از معدود هنرمندانی بود كه در روز اول جشنواره دیده شد.

_ حضور چهره‌های آشنایی كودكان همچون «خاله شادونه»، «خاله سارا» و «قلقلی» باعث‌شده بچه‌ها برای دیدن آنها به هتل باباطاهر بیایند.

_ قرار است مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم كودك ساعت 21 روز چهارشنبه 5 تیرماه در استادیوم ورزشی قدس برگزار شود.

منبع : ایسنا