تبیان، دستیار زندگی
برنامه‌های تابستانی شبکه‌های مختلف تلویزیون امروز یکشنبه در دومین روز تابستان 87 با حضور معاون سیما و مدیران شبکه‌های یک، دو، سه، تهران، قرآن و آموزش تلویزیون برای نمایندگان رسانه‌ها تشریح شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های تابستانی تلویزیون

سینمای ایران

برنامه‌های تابستانی شبکه‌های مختلف تلویزیون امروز یکشنبه در دومین روز تابستان 87 با حضور معاون سیما و مدیران شبکه‌های یک، دو، سه، تهران، قرآن و آموزش تلویزیون برای نمایندگان رسانه‌ها تشریح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی میرباقری معاون سیما در ابتدای این نشست گفت: تابستان در کشور ما فصل اوقات فراغت و کودک و نوجوان است. در جمعیت 70 میلیونی با 60 درصد زیر 30 سال ما از هر جهت با تعداد زیاد جوان و نوجوان و کودک سر و کار داریم. به این ترتیب با توجه به آمار و ارقام باید برنامه‌ریزی مناسبی برای ایام فراغت در نظر گرفته شود.

وی افزود: این عده در تابستان حدود هشت ساعت از تلویزیون استفاده می‌کنند و باید برنامه‌های مناسب برای آنها در نظر گرفت. البته حداکثر تلاش‌هایی که در کشور برای غنی‌سازی اوقات فراغت انجام می‌شود 10 درصد است. ما سعی می‌کنیم مجموعه ظرفیت‌هایی را که در سراسر کشور برای ساماندهی اوقات فراغت وجود دارد شناسایی و از طریق مسئولین معرفی کنیم.

معاون سیما درباره سه شبکه مجازی تابستان امسال گفت: شبکه اول مربوط به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، شبکه دوم در ارتباط با برنامه‌های کودک و نوجوان و شبکه سوم مجازی جنگ و برنامه‌های ترکیبی است. ما برای کودکان و نوجوانان که یکی از مخاطبان اصلی فصل تابستان به شمار می‌روند، 24 برنامه زنده طراحی کرده‌ایم.

میرباقری با اشاره به پخش برنامه‌های فنی و حرفه‌ای از شبکه آموزش افزود: در حوزه کودک نوجوان در شبکه مجازی نوآوری خواهیم داشت. امسال مجموعه "بزرگمرد کوچک" یکروز در میان از شبکه دو پخش می‌شود و در شبکه مجازی فیلم و تلویزیون سریال‌های جدید "فتانه"، "ترانه مادری"، "عملیات 125" و ... از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود.

وی در ادامه درباره طرح‌های جدید صدا و سیما گفت: امسال دو طرح جوان نمونه را در شبکه سه و شهروند نمونه را در شبکه پنج تعریف کرده‌ایم و می‌خواهیم ابتدا طرح را میان مردم مطرح و دیدگاههای آنها را در این ارتباط بشنویم. امیدواریم در آینده بتوانیم بر مبنای همین طرح برنامه‌های متعدد در ساختارهای متفاوت ارائه دهیم.

در ادامه این نشست مجید رجبی معمار درباره برنامه‌های شبکه تهران گفت: در برنامه‌های کودک شبکه تغییراتی به وجود آمده و انیمیشن‌های مرکز صبا هر روز صبح به نمایش درمی‌آید. در پخش فیلم‌های داخلی و خارجی هم سعی کردیم آثاری غیرتکراری نشان دهیم. ضمن اینکه پخش برنامه‌های "نردبان" و "مثلث شیشه‌ای" نیز ادامه خواهد داشت.

حسین ساری مدیر شبکه قرآن نیز گفت: ما امسال علاوه بر نمایش فیلم‌های دینی، انیمشن‌های صبا را نیز در کنار برگزاری مسابقات قرآنی پخش می‌کنیم. طرح فراگیر 1442 دومین سال است که برپا می‌شود و امسال برای این طرح به دلایلی سوره یوسف انتخاب شده است.

وی درباره شبکه مجازی قرآن افزود: شبکه مجازی قرآن با عنوان "1442 تا ماه" از شبکه سوم سیما ساعت 10، شبکه چهار ساعت 10:30، شبکه یک ساعت 12:30، شبکه دو ساعت 13:30، شبکه تهران ساعت 16 و شبکه قرآن از ساعت 17 تا 19:30 هر روز برنامه ویژه دارند.

علیرضا برازش نیز در این نشست درباره برنامه‌های شبکه یک گفت: شبکه در نظر دارد در کنار برنامه‌های خود، برنامه‌هایی با موضوع کمبود آب و برق تولید کند. سال گذشته نیز ما با این عنوان برنامه‌هایی ساختیم که وزیر نیرو از شبکه یک قدردانی کرد. برنامه‌های تابستان امسال عبارتند از مسابقه "کلید" و "عطش".

علی‌اصغر پورمحمدی هم درباهر برنامه‌های شبکه سه گفت: علاوه بر پخش برنامه‌های صبحگاهی از تهران و شهرستان‌ها، "خانه من، خانه تو" با طرح جدید ارائه می‌شود و دیگر برنامه‌های شبکه نیز در بسته‌بندی‌های جدید به نمایش درمی‌آید. البته بعد از مسابقات یورو 2008 پخش یک سریال 50 قسمتی روتین از ساعت 23 آغاز خواهد شد.

مهدی فرجی مدیر شبکه دو در بخش دیگر نشست برنامه‌های تابستانی تلویزیون گفت: ما در کنار جشنواره فیلم‌های سینمایی، برنامه "خانه‌ای با طرح نو" را با عنوان جدید "امشب" با اجرای رامبد جوان هر شب ساعت23:30 پخش می‌کنیم. "تصویر زندگی" هم با طرح جدید از دیروز آغاز شده و "سفره ایرانی" با رویکرد جدید با اجرای رویا نونهالی پخش می‌شود.

پس از تشریح برنامه‌های شبکه آموزش، معاون سیما درباره تاسیس شبکه کودک و نوجوان گفت: در کشورهای همسایه بیشتر برنامه‌های کودک تامینی و برنامه‌های ما تولیدی است. با این رویکرد راه‌اندازی شبکه کودک برنامه‌ریزی مدون می‌خواهد. البته قصد داریم به لحاظ ساختاری، مفهومی و محتوایی شبکه‌های مختلفی را در آینده نزدیک ایجاد کنیم.

وی درباره مجموعه‌های ماه رمضان و احتمال تغییر آنها افزود: کار تولید دو سریال ما سال 86 شروع شد. "گل‌های گرمسیری" شبکه یک و "مثل هیچکس" شبکه دو تلویزیون از جمله مجموعه‌هایی هستند که مقدمات ساخت آنها از سال قبل آغاز شده و هم اکنون رو به پایان هستند.

میرباقری ادامه داد: هر دو شبکه در کنار ساخت این دو مجموعه دو پیشنهاد دیگر نیز داشتند که قرار شد هر کدام این پیشنهادها را تا زمان پخش دنبال کنند. البته شبکه دو قرار شد "مثل هیچکس" را برای ماه رمضان امسال آماده کند و طرح پیشنهادی را به سال آینده موکول کرد. اما شبکه یک در این زمینه جدیتر عمل کرد و هر دو طرح را به پیش برد.

فرجی مدیر شبکه دو درباره ساختار ضعیف فیلم‌های تلویزیونی گفت: ما باید فیلم تلویزیونی را با فیلم‌های 35 که در سینما داخل تولید می‌شود مقایسه کنیم. در سینما نیز سالی 60 تا 70 فیلم تولید می‌شود که به زحمت از میان آنها 20 اثر را می‌توان پیدا کرد که با ساختار خوب ارائه شده باشند. من تصور می‌کنم ما نسبت به سینما زیاد ضعیف نیستیم و آثار خوب هم تولید می‌کنیم.

میرباقری نیز در پایان درباره تولید فیلم‌های تلویزیونی خاطرنشان ساخت: برای تولید فیلم‌های تلویزیونی بین شبکه‌ها تقسیم کار شده است. ما از لحاظ ساختاری در جایگاهی قرار داریم که در بضاعت‌مان است. اما باید در مضامین و پیام‌های فیلم تغییراتی حاصل شود و با رویکرد جدید به آنها نگاه کنیم.