تبیان، دستیار زندگی
سینما در بهار 87 جدیترین گزینه برای فیلمسازانی بود که با آثار اولیه خود حضوری موفق در سینمای ایران داشتند و در انتظار برای فعالیت مجدد کمتر جذب رسانه‌های دیگر شدند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما پررنگترین گزینه برای فیلمسازان

سینمای ایران

سینما در بهار 87 جدیترین گزینه برای فیلمسازانی بود که با آثار اولیه خود حضوری موفق در سینمای ایران داشتند و در انتظار برای فعالیت مجدد کمتر جذب رسانه‌های دیگر شدند.

به گزارش مهر، سومین مرور بر فعالیت چهره‌های سینمای ایران در بهار 87 به فیلمسازانی اختصاص دارد که در سینمای پس از انقلاب با همان کارهای اولیه مورد توجه قرار گرفته و پله‌های ترقی در عرصه حرفه‌ای را سریع طی کردند.

هر چند برخی از آنها کارنامه‌ای کم تعداد دارند ولی توانسته‌اند جایگاهی تثبیت شده نه در گیشه بلکه در ساختار سینمای ایران پیدا کنند و به نوعی خط سیر خود را از سینمای صرفاً گیشه‌ای و مخاطب پسند متمایز کنند. در این گروه فیلمسازانی از نسل به نسبت قدیمی‌تر و نسل جدیدتر به واسطه فعالیت‌های پررنگ خود در سه ماهه فصل بهار در کنار هم قرار گرفته‌اند.

منیژه حکمت پشت صحنه "سه زن"

ابوالحسن داودی بهمن ماه گذشته فیلمبرداری دهمین فیلم خود را با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری در تهران آغاز کرد. فیلم "زادبوم" که پیش از این "لاک پشت‌ها" نام داشت، با دو سال وقفه پس از "تقاطع" کلید خورد و فیلمنامه آن با الهام از پژوهشی علمی که نشان می‌دهد لاک‌پشت‌های جزایر ایران پس از 30 سال مهاجرت دوباره به زادگاهشان بازمی‌گردند ، نوشته شده است.

عزت‌الله انتظامی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، بهرام رادان، مهدی سلوکی، احمد کاوری، پگاه آهنگرانی، هوشنگ توکلی و جمعی از بازیگران آلمانی در این فیلم حضور دارند که در سال جدید با فیلمبرداری در قشم، آلمان و دبی پی گرفته و به اتمام رسید. "زادبوم" بر اساس طرحی از سیدرضا میرکریمی قصه‌ای چندوجهی دارد و داودی آن را سنگین‌ترین پروژه سینمایی خود می‌داند و معتقد است فیلمبرداری بخش‌های تهران و جزیره قشم از سخت‌ترین قسمت‌های کار بوده است.

فیلمنامه را داودی و فرید مصطفوی به طور مشترک نوشته‌اند که ادامه همکاری آنها پس از "تقاطع" است. داودی در مراسم روز فیلمنامه‌نویس در نکوداشت مصطفوی به همکاری قدیمی از 32 سال پیش اشاره کرد و گفت: "من کارم را به شکل جدی با او آغاز کردم. اولین فیلمنامه‌ام "شب تنهایی" را با هم نوشتیم که البته به دلیل اصلاحیه‌های زیاد که از طرف تلویزیون به فیلمنامه خورد، آن را نساختیم."

مدرسه کارگاهی فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری قصد دارد فیلمنامه "زادبوم" را همراه با فیلمنامه‌های "بید مجنون"، "به همین سادگی"، "فرزند خاک" و یک فیلمنامه از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور منتشر کند.

اصغر فرهادی سال گذشته با نگارش طرح اولیه دو فیلم "شب" و "هر شب تنهایی"، فیلمنامه "دایره زنگی" و فیلمنامه مشترک "کنعان" از پرکاران جشنواره بیست و ششم فجر بود. فرهادی بهمن سال گذشته پیش تولید جدیدترین فیلمش را با نام "درباره الی" در سکوت خبری آغاز کرد. او پیشتر این فیلمنامه را با نام موقت "مجهول‌الهویه" نوشته و پروانه ساخت آن را دریافت کرده بود.

"درباره الی" چهارمین فیلم این فیلمساز است که با حضور محمدمهدی عسگرپور به عنوان مشاور پروژه اردیبهشت در شمال ایران کلید خورد و روایت زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال می‌روند و گم شدن یکی از میان آنها شرایط و موقعیت همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سومین همکاری فرهادی و ترانه علیدوستی پس از "شهر زیبا" و "چهارشنبه سوری" در این فیلم رقم خورده بعلاوه حضور جمعی از بازیگران حرفه‌ای و چند نویسنده و کارگردان در مقام بازیگر.

فرهادی با فروش میلیاردی "دایره زنگی" و ادامه فیلمبرداری "درباره الی" در سکوت خبری بیش از پیش در سال جدید خود را در مرکز توجه قرار داد. رقابت این پروژه با فیلم حمید نعمت‌الله در انتشار عکس‌های جدید هم از جمله حاشیه‌های "درباره الی" است. فیلمبرداری این فیلم نیمه تیر به پایان می‌رسد و این سکوت خبری کمک کرده تا هنوز هویت کاراکتر الی بر همگان پوشیده بماند.

تهمینه میلانی سال گذشته را با آماده کردن فیلم "تسویه حساب" و موفق نشدن در دریافت پروانه نمایش این فیلم پی گرفت. این نویسنده، کارگردان و معمار همچنین به عنوان داور در جشنواره پروین اعتصامی حضور یافت و بالاخره بهمن سال گذشته بدون آنکه برنامه اکران "تسویه حساب" مشخص شود، فیلم جدیدش را با نام "سوپراستار" کلید زد که در نوع خود کاری خاص است.

این فیلم به تهیه‌کنندگی همیشگی همسرش محمد نیک‌بین همچون دیگر آثار او یک خطی جذاب دارد و داستان زندگی بازیگری مشهور است که دچار غرور شده، اما با ورود دختری جوان زندگی‌اش متحول می‌شود. شهاب حسینی، فتانه ملک‌محمدی، فریبا کوثری، نسرین مقانلو، افسانه بایگان، رضا رشیدپور و ... از بازیگران این فیلم هستند که بر اساس رمانی از هرمان هسه نوشته شده و در فروردین فیلمبردای آن به پایان رسید.

حمید نعمت‌الله پشت صحنه "بی‌پولی"

میلانی در شب کارگردانان سینمای ایران از جمله اهداء کنندگان جوایز کارگردانان منتخب بود و فیلم "آتش بس"‌ او نیز هشتم خرداد از سوی اداره فرهنگ و میراث ابوظبی در برنامه تابستانی به نمایش درآمد. آخرین خبر از میلانی در پایان فصل بهار اینکه فیلم "سوپراستار" او در همین ماه آماده نمایش می‌شود.

منیژه حکمت سال گذشته دومین فیلمش را پس از "زندان زنان" کلید زد. "سه زن" هر چند آماده نمایش شد ولی در جشنواره فجر به نمایش نیامد و قرار بود اکران نوروزی سینماها باشد که این وعده محقق نشد. حکمت همچنین تهیه‌کنندگی فیلم "باد گاهی می‌وزد" فیما امامی را بر عهده گرفت که هنوز به مرحله ساخت نرسیده است.

حکمت سال گذشته به عنوان یکی از مدیران شرکت تهیه‌کننده پروژه "صداها" به کارگردانی فراد موتمن نیز فعالیت کرد که این پروژه در مرحله پایانی تدوین و صداگذاری قرار دارد و هنوز آهنگساز آن مشخص نشده است. این پروژه که یک پروژه جنایی است در انتظار قول حمایتی بخش فرهنگی بنیاد فارابی به سر می‌برد.

او علاوه بر این تولید فیلم "لالایی‌ها" را سال گذشته آغاز کرد که ادامه آن فروردین در استان‌های بوشهر، فارس، کرمانشاه و چابهار پی گرفته شد. عوامل این فیلم منتظر انجام هماهنگی برای ادامه کار در کشورهای افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان  هستند که این هفته قطعی می‌شود.

فیلم "سه زن" هر چند در جشنواره‌هایی چون بروکسل، ادینبورگ و بخش پانوراما جشنواره برلین حضور پیدا کرده یا می‌کند، بالاخره پروانه نمایش عمومی خود را اوایل هفته آینده دریافت خواهد کرد و از عید فطر در گروه سینمایی عصر جدید اکران  می‌شود. این فیلم روایتگر قصه سه نسل از زنان جامعه است که یکدیگر را گم کرده‌اند و در جستجو برای یافتن پیوندهای گمشده یکدیگر را بازمی‌یابند. نیکی کریمی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، رضا کیانیان و ... از بازیگران این فیلم هستند.

حمید نعمت‌الله بالاخره موفق شد در سال 87 طلسم فیلمسازی پس از "بوتیک" را بشکند و "بی پولی" را کلید بزند. پروانه ساخت این فیلم شهریور 86 صادر شد و قرار بود پائیز گذشته تولید شود که به تعویق افتاد. فیلمنامه را نعمت‌الله به طور مشترک با هادی مقدم‌دوست نوشته‌ که تکرار همکاری مشترک آنها در "بوتیک" و داستان زوجی جوان است که پس از ازدواج در آستانه بچه‌دار شدن با مشکل بی‌پولی رو به رو می‌شوند.

لیلا حاتمی، بهرام رادان، سیامک انصاری، حبیب رضایی، بابک حمیدیان، افسانه بایگان و ... از بازیگران این فیلم هستند که نیمی از فیلمبرداری آن به پایان رسیده و همچنان در خیابان‌های تهران ادامه دارد. "بی پولی" در رقابت با فیلم "درباره الی" هر هفته با انعکاس عکس‌های جدید به نوعی خود را در معرض توجه مخاطبان و پیگیران سینما قرار می‌دهد که در نوع خود رقابتی جالب است. هر چند از حامد بهداد به عنوان بازیگر این پروژه نام برده می‌شد ولی در نهایت بهداد نتوانست خود را به "بی پولی" برساند.

مازیار میری سال گذشته در جشنواره فجر حضور نداشت و جدیدترین فیلمش را پس از "پاداش سکوت" در لبنان کلید زد. "کتاب قانون" با حضور پرویز پرستویی و یک بازیگر زن معروف لبنانی ساخته شد و هماکنون در مرحله صداگذاری قرار دارد. میری این پروژه را در سکوت خبری ساخت و به نظر می‌آید این زمینه چینی‌ها برای حاشیه‌ساز نشدن حضور بازیگر زن فیلم باشد.

فیلمنامه را که مضمونی اجتماعی دارد محمد رحمانیان نوشته و پس از "پاداش سکوت" دومین همکاری علی اکبری، میری و پرستویی است. میری قرار بود قبل از "کتاب قانون" فیلم "شکارچی" را کلید بزند که فیلمنامه‌اش را شادمهر راستین نوشته است. میری همچنین در دومین شب کارگردانان سینمای ایران به عنوان عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان حضور پیدا کرد و این روزها به فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی بیشتر می‌اندیشد.

اصغر فرهادی پشت صحنه "درباره الی"

سعید سهیلی که سال گذشته بدون حضور در جشنواره فجر فیلم "چهارانگشتی" را روانه اکران سینماها کرد، بالاخره موفق شد پروانه ساخت فیلمنامه جنجالی خود را بگیرد. فیلم "چارچنگولی" آبان سال گذشته به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سهیلی پروانه ساخت گرفت تا در سال جدید با ترکیبی خاص از بازیگران کلید بخورد.

این فیلم کمدی با حضور جواد رضویان و رضا شفیعی‌جم در نقش دو برادر دو قلو با عقاید و افکار مختلف در نیمه اردیبهشت کلید خورد و همزمان با فیلمبرداری در حال تدوین هم هست. فیلمبرداری "چارچنگولی" در مراحل پایانی است و از دیگر بازیگران آن می‌توان به فتحعلی اویسی، بهاره رهنما، رضا فیض نوروزی، مهران رجبی، شهرام قائدی و ... اشاره کرد.

سهیلی با ساخت آثاری چون "سنگ، کاغذ، قیچی"، "تارا و تب توت ‌فرنگی"، "مرد بارانی" و "مردی از جنس بلور" از فیلمسازان اجتماعی با گرایش‌های دفاع مقدس است که اولین فیلم کمدی را ا "چارچنگولی" در کارنامه‌اش ثبت کرده است.