تبیان، دستیار زندگی
مریم بهروزی، دبیر کل جامعه زینب و عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام، حضرت زهرا(س) را الگوی حضرت زینب برای نقش آفرینی در واقعه کربلا می داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاطمه ،الگویی تا ابدیت

دونگاه از دومنظر به حضرت فاطمه(سلام الله علیها)

گل

مریم بهروزی، دبیر کل جامعه زینب و عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام، حضرت زهرا(س) را الگوی حضرت زینب (س)برای نقش آفرینی در واقعه کربلا می داند.

او می گوید: این حضرت زهرا(س) است که چنین فرزندانی را تربیت می کند که آنچنان الگوآفرینی می کنند.

بهروزی، دنیای امروز را دنیای پست مدرن می خواند و این شرایط را دوران خوبی برای الگو گرفتن از فرهنگ و سنت و دین عنوان می کند و می افزاید: در دوران مدرنیته هر موضوعی مرتبط با دین و سنت نفی می شد و فقط هر آن چه بعد از دوران رنسانس پدید آمده بود، قابل بررسی تلقی می شد. در حالی که الان در دوران پست مدرن می توان نکات مثبت فرهنگ ها، سنت ها و ادیان را در کنار هم مورد توجه قرار داد و بنابراین شرایط فعلی، شرایط خوبی برای الگوگیری از حضرت زهرا(س) که یک وجود  اکمل هستند، به شمار می آید.

دبیرکل جامعه زینب، سه گزاره را برای الگو گرفتن بشر از زندگی حضرت زهرا(س) برمی شمرد. وی می گوید: رسیدن به کرامت در خلقت انسان اصل قرار داده شده است و برای رسیدن به این اصل حضرت زهرا(س) عالی ترین نوع این کرامت و ارزش است. دختر پیامبر، فاطمه ای که برای تولد او فرهیختگان هستی وارد شدند، فاطمه ای که او را ام ابیها می نامند و برای پدر نقش پشتیبان و حامی را داشته، در تولد ارزشمند بوده و در کرامت در خلقت الگویی برای تمام زنان است.

بهروزی می افزاید: هنگامی که پیامبر(ص) حضرت زهرا(س) را می بوسد، به پدران و خانواده ها آموزش می دهد که چگونه با فرزندان خود رفتار کنند.

وی «ارزشمندی در خانواده» را وجه دومی می داند که حضرت زهرا(س) با نحوه زندگی خود آن را برای دیگران الگو قرار داده است: «برای جامعه شیعی و اسلامی ما خانواده رکنی اساسی است و در این رکن زن جایگاه و ارزش ویژه ای دارد، به طوری که از او تقاضای ازدواج می شود، برای او مهریه تعیین می کنند و ... حضرت زهرا(س) همچنین در خانواده ی  خود دارای کرامت و ارزش و تاثیرگذاری ست.

وی ، بحث «ارزشمندی در جامعه» را سومین محور گفته های خود عنوان می کند که در دنیای امروز مهم ترین بحث تلقی می شود.

وی می گوید: حضرت زهرا(س) در جامعه موثر و ارزشمند و در تحولات اجتماعی تاثیرگذار بوده است.

بهروزی با اشاره به این که زمانی که حضرت زهرا(س) به علت بیماری نمی توانسته از خانه خارج شود، زنان مهاجران و انصار برای دیدن او به خانه می آیند، می گوید: این مسئله به این معناست که زنان مهاجر و انصار از غیبت آن حضرت و این که چرا وی در جلسات و در میان آنها حضور نداشته است نگران شده بودند.

وی می گوید: حضرت زهرا(س) در جامعه حضور موثر اجتماعی داشته است، به طوری که وقتی نبوده، خلا وجودی او مشخص می شود و این مسئله علاوه بر حضور صرف با تاثیرگذاری در تصمیم ها، آموزش دادن و رهبریت اخلاقی و دینی همراه بوده است.

زهرا شجاعی، مشاور رئیس جمهوری سابق در امور زنان در صحبت هایش تاکید می کند که باید در ذهنمان در رابطه با شخصیت بزرگان غبارروبی انجام دهیم تا ابعاد وجودی آنان قابلیت پیروی در همه ی زمان ها و مکان ها و قرون و اعصار و برای همه داشته باشد.

شجاعی می گوید: اگر بخواهیم به تاریخ زندگی اسوه های اصیل اسلامی و الگوهای تراز اول مکتب مراجعه کنیم و سبک و روش و شیوه زندگی آنان را بدون در نظر گرفتن اصول حاکم بر زندگی آنان برای نسل امروز بیان کنیم، شاید تصور شود امکان عملی تبعیت از افرادی که مثلاً 14 قرن پیش در اجتماعی متفاوت با دنیای امروز زندگی می کردند و پیروی از آنان، وجود ندارد. درحالی که چنین نیست و ما می توانیم گوهر مناسبات زندگی را از آنها استخراج کنیم. وی با اشاره به این که حضرت زهرا(س) همان طور که گفته شده است، «سید النساء العالمین» یعنی سرور زنان عالم تا زمانی که تاریخ وجود دارد هستند، وجوه زندگی حضرت فاطمه را جداگانه برمی شمرد. شجاعی، در خصوص شیوه زندگی خانوادگی حضرت زهرا(س)، جوانان را ارجاع می دهد به بحث جهیزیه حضرت زهرا(س) و گفته ی پیامبر.

پیامبر در این باره گفته است: «خدا رحمت کند خانواده ای را که بیشترین وسایل آنها از سفال است.»

او می گوید: شاید جوان امروزی بپرسد مگر می شود از این وسایل استفاده کرد و آیا این موضوع منطقی و عقلانی است؟ شجاعی می افزاید: مطمئناً دختر جوانی که شیفته حضرت زهرا است با این وسایل نمی تواند زندگی کند و قطعاً عقل به این کار حکم نمی کند. اما آن چه از این موضوع برداشت می شود، ساده زیستی و عدم تعلق به مادیات و هدف قرار دادن آنهاست.

وی می گوید: با همین شیوه می توانیم به اصول مختلفی در تاریخ روابط میان حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) که رابطه ای صمیمانه، عاشقانه و دوستانه است، برسیم. او می گوید: مثلاً در جایی داریم که پیامبر بعد از ازدواج از حضرت علی می پرسد، «علی جان، فاطمه را چگونه یافتی؟» و حضرت علی(ع) در پاسخ می گوید: «چه یار خوبی است در اطاعت از امر خدا» و باز جایی حضرت علی (ع) می گوید: «هیچ گاه حضرت زهرا (س) از من چیزی نخواست مبادا که در حد توانم نباشد.» که در مقابل حضرت زهرا(س) هم می فرماید: «هیچ وقت حضرت امیر مرا وادار به انجام کاری نکرد.» و این مسائل نشان از رعایت حقوق زوجین در آن فضای خانوادگی دارد.

وی می گوید: یا در موردی دیگر می توان به استفاده بهینه حضرت زهرا(س) در استفاده از امکانات و زمان در حقیقت به بیان امروزی مدیریت زمان اشاره کرد که در حالی که وی در حال درست کردن آرد بوده، امام حسن(ع) را در آغوش داشته و در حال ذکر گفتن بوده است. شجاعی می گوید: شکل ظاهری این اعمال در زندگی امروزی شاید ساده انگاری به نظر بیاید، اما در عمل، این مسئله، چگونگی مدیریت زمان توسط آن حضرت را نشان می دهد. وی می افزاید: یا در حوزه سیاست، شجاعت حضرت زهرا(س) و تلاشی که ایشان برای تبیین خط اصیل اسلام ناب و در حقیقت تلاش 23 ساله پدرشان داشته است، بی سابقه است و این مسئله نشان می دهد که حضرت زهرا(س) یک عنصر فعال سیاسی، دارای قدرت تحلیل، تصمیم گیری و برخورد با انحرافات هستند .

منبع : مجله چلچراغ – با تغییر وتلخیص

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.