تبیان، دستیار زندگی
مسئول ستاد مبارزه با سرقت اتحادیه تهیه‌كنندگان در گفت‌وگو با فارس: همكاری مؤثر اتحادیه‌تهیه‌كنندگان با پلیس‌امنیت در مبارزه با قاچاق فیلم ادامه دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاچاق فیلم

حسین فرحبخش

مسئول ستاد مبارزه با سرقت اتحادیه تهیه‌كنندگان در گفت‌وگو با فارس: همكاری مؤثر اتحادیه‌تهیه‌كنندگان با پلیس‌امنیت در مبارزه با قاچاق فیلم ادامه دارد .

«حسین فرحبخش» ضمن تأكید بر لزوم ادامه‌یافتن مبارزه با قاچاق فیلم‌های ایرانی، گفت: اقدامات مشترك ستاد مبارزه با قاچاق اتحادیه تهیه‌كنندگان با پلیس امنیت با اثربخشی فراوان ادامه دارد.

مسئول ستاد مبارزه با سرقت آثار سینمایی اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع كنندگان فیلم سینمای ایران، در گفت‌وگو با فارس، گفت: مبارزه با قاچاق فیلم‌های ایرانی، باید ادامه پیدا كند.

وی اظهار داشت: اگر فعالیت این ستاد ادامه پیدا كند، این ماجرا قطعاً در آینده نزدیك اثرات بهتری خواهد داشت و اگر ادامه پیدا نكند، این ماجرا ممكن است لوث شود و اثراتش را از دست بدهد.

فرحبخش در سالگرد گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینماگران ایرانی و مبارزه با شبكه عرضه غیرمجاز فیلم‌های ایرانی، اظهار داشت: تجمع سال گذشته را نمی‌توان نقطه آغاز مبارزه با قاچاق فیلم دانست چرا كه قبل از آن نیز در 29 فروردین اتحادیه تهیه‌كنندگان با همكاری معاونت سینمایی و پلیس امنیت عمومی تهران كه به شكل خودجوش اقدام به آغاز مبارزه با قاچاق فیلم كرده بود و امروز هم اقدامات مشترك ستاد مبارزه با قاچاق اتحادیه تهیه‌كنندگان با پلیس امنیت با اثربخشی فراوان ادامه دارد.

فرحبخش گفت: یكی از نتایج فعالیت این ستاد، این بوده كه اگر در سال گذشته، فیلم‌ها حق مالكیت ده میلیون‌تومانی داشتند، امروز این حق رایت به دویست میلیون تومان رسیده و درحالی كه گذشته از این، فیلم‌ها ده هزار تا بیشتر كپی نمی‌شدند امروز این تیراژ به هفتصد تا هشتصد هزار رسیده است.

قاچاق فیلم

وی گفت: در این چهارده ماه (از 29 فروردین سال گذشته تاكنون) در مدت حدود 14 ماه، ما یكسره و به شكل شبانه‌روزی (حتی در نیمه شب، روزهای تعطیلی، رسمی، اعیاد و عزاداری‌ها) با پلیس امنیت همكاری كرده‌ایم و یك روز هم تعطیلی نداشته‌ایم.

این تهیه‌كننده سینما گفت: این اقدامات و سخت‌گیری‌ها، تا جایی كه معضل قاچاق در سینمای ایران به‌كلی ریشه‌كن شود، باید ادامه پیدا كند. تأثیرگذاری این مبارزه‌ها و سخت‌گیری‌ها،‌ ملموس است و شما الان می‌توانید این واقعیت را ببینید كه 95 درصد تا 97 درصد مغازه‌ها در این زمینه مرتكب خلاف نمی‌شوند چون دیگر كسی جرأت این كار را ندارد.

حسین فرحبخش گفت: با این وجود ما در برخی فروشگاه‌ها و دو الی سه درصد در حاشیه‌های شهر در این زمینه مشكل داریم و معضل ما در این زمینه دستفروش‌هایی هستند كه در موقعیت‌هایی خاص قرار دارند و یك جا نیستند.

وی گفت: خوشبختانه قضات و قوه قضاییه به این نتیجه رسیده‌اند كه با این افراد برخورد كنند و برایشان جرائمی چون زندان و جریمه بالای 50میلیونی درنظر بگیرند.

فرحبخش گفت: امروز، بعضی عوامل غیر مسئول آمده‌اند در رسانه‌ها اظهار نظر می‌كنند كه دور جدید مبارزه با قاچاق شروع شده و من می‌گویم كه این آقایان تا به حال، دراین راه نه گامی برداشته‌اند و برخواهند داشت چون تخصص و صلاحیت انجام آن را ندارند.

وی تصریح كرد: این كار در اتحادیه‌تهیه‌كنندگان ادامه دارد و لازم نیست جز اتحادیه تهیه‌كنندگان و پلیس امنیت، فرد یا افراد دیگری وارد این حوزه شوند.

فرحبخش گفت: باید بگویم افراد غیر مسئول باید از اینگونه اظهارنظرها خودداری كنند تا دوباره بساط قاچاق فیلم پخش نشود. افرادی كه امروز آمده‌اند و در این خصوص حرف‌ می‌زنند، حرف‌هایشان از دید و منظر شورای عالی اتحادیه تهیه كننندگان هم تصویب نشده است، زیرا كه ما در اتحادیه تهیه‌كنندگان، 50 درصد شورای عالی را شكل می‌دهیم اما از این حرف‌های غیرمسؤولانه درباره آغاز دور جدید مبارزه با قاچاق بی‌اطلاع هستیم.