تبیان، دستیار زندگی
در میان عکس‌های اولین دوسالانه‌ جهان اسلام (با توجه ویژه به موضوع ِ خانواده‌ مسلمان)، مجموعه‌ای از یک عکاس جوان ایرانی توجه برخی مخاطبان را به خود جلب کرده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از دنیایِ عکاسی...

معرفی عکاس جوان؛ زینب سالاروند

در میان عکس‌های اولین دوسالانه‌ جهان اسلام (با توجه ویژه به موضوع ِ خانواده‌ مسلمان)، مجموعه‌ای از یک عکاس جوان ایرانی توجه برخی مخاطبان را به خود جلب کرده است. این مجموعه با عنوان "داخلی/خارجی‌تر"، بخشی از پایان‌نامه عملیِ زینب سالاروند است که در شهریور هشتادوشش زیرنظر مهران مهاجر به دانشگاه ِ هنر ارائه شده است.

هر عکس‌ این مجموعه، از دو بخش تشکیل شده، در بالا عکسی ماهواره‌ای از محله‌ای و در پایین عکسی از تکه‌ای از جای‌خوابِ آدم/آدم‌هایی که در یکی از خانه‌های آن محله ساکن است. زینب سالاروند ایده‌ پایان‌نامه‌اش را مقاله "منظر خدایان: تفحصی در معنای عکاسی" نوشته‌ی علی حسینی، فیلسوف آمریکایی، عنوان می‌کند، در این مقاله مساحی سومری به عنوانِ ریشه‌ی عکاسی مطرح شده است، و هر دو جانشینی برای چشمِ خدایانِ آسمان، ابزارِ نظارتی (برای حاکمان).

عکس‌های اولین دوسالانه‌ جهان اسلام

او عکس‌هایش را در ادامه سنت ِعکاسی شهری می‌داند و می‌گوید عکاسی شهری چه شهر را از بالا نشانمان بدهد، چه پایین برود و در خانه‌ها را بکوبد و به حریمِ شخصی‌شان راه پیدا کند، نمایشی است از ماهیت روابط انسان و وسایل(خانگی) زندگی‌اش؛ راجع به آدم‎هاست، زندگی روزمره و مردم معمولی... عکس‌های من تکه‌ای‌ است از مستطیل هایی که آدم‌هایی که من می شناسم را ساعت های زیادی از شبانه‌روز در خودشان جای می دهند. این مستطیل‌های کوچک، برای من به منزله‌ یادآوری از آن آدم‌ها عمل می‌کند و آن خط‌های صاف و مایل و متقاطع با مربع‎ها و مستطیل‌های کوچک هم راه‌هایی است که من رفته‌ام، خانه‌ کسانی است که در مستطیل‌های رنگ‌دارِ من می‌خوابند، تکه‌هایی از شهری که در آن زندگی‌ می‌کنم.

و در مقدمه‌ پایان‌نامه‌اش هم نوشته: "در بسیاری از سنت‌ها، از اعصار اولیه، انسان به عنوان ترکیب یا هم نهاده‌ای از جهان توصیف شده است، به عنوان نمونه صغیر جهان، یا جهان اصغر در برابر جهان اکبر. برای من مستطیل‌های کوچک هم‌نهاده‌ای شدند از زیست ـ بوم آدم‌‌ها، سطحی در برابر سطح دیگر، بافتی در برابر بافت دربرگیرنده‌اش.."

عکس های سالاروند در میان خیل عکس های همیشه دیده شده در نمایشگاه جهان اسلام مجموعه ای متفاوت و قابل تأمل و شایسته تحسین و تقدیر است.

سایت عکاسی از این پس تلاش خواهد کرد با معرفی و حمایت از عکاسان جوان و خلاق، نقش کوچکی در توجه به استعدادها و توانایی عکاسان جوان داشته باشد.

مشاهده عکس در ابعاد بزرگ به همراه زیر نویس +

کارگاه پست مدرنیسم و عکاسی

در طی برگزاری کارگاه های "پست مدرنیسم و هنر" فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران کارگاه دوم خود را با عنوان "پست مدرنیسم و عکاسی" برگزار می کند.

مدرس این کارگاه حمیدرضا سوری، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر، است. این کارگاه از روز دوشنبه، 3 تیر ماه، از ساعت 10 تا 12 برگزار می شود و هر دوشنبه ادامه دارد.

علاقمندان به شرکت در این کارگاه می توانند برای ثبت نام با روابط عمومی مرکز پژوهشی نقش جهان و شماره تلفن های 88553913 و 88553914 تماس بگیرند.

لازم به یادآوری است که شرکت در این کارگاه برای علاقمندان رایگان است.

اولین دوسالانه جهان اسلام؛ تمرینی برای آینده

نشست هیئت داورن و دبیر اولین دوسالانه جهان اسلام روز سه شنبه، 28 خرداد، در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

در این جلسه بهمن جلالی عضو هیات انتخاب و داوری این دوسالانه با ارائه تعریفی از عکس که دوباره دیدن و دوباره تجربه کردن جهان است و روایتی دیگر باره از جهان و هستی می دهد که شعور و آگاهی ما را کامل می کند، گفت:ما هم به عنوان داور جزو کوچکی از این ماجرا هستیم و تیم بزرگتری فعالیت کردند تا عکس ها روی دیوار رود.

او با اشاره به این نکته که فرهنگستان از چند سال پیش می خواست چنین نمایشگاهی برگزار کند گفت که بالاخر در سال 86 و 87 این امر با صرف 8 ماه وقت محقق شد.

او به عنوان داور گفت که به عنوان داور اعتقاد ندارم که این نمایشگاه بی عیب بود اگرچه این دوسالانه می‌توانست بهتر از این برگزار شود، اما با همه محدودیت‌ها و موانع و در یک فرصت کم هشت ماهه حرکتی قابل تحسین بود که در اولین قدم خود موفق به جذب مشارکت عکاسان از سراسر دنیا شد که چهره‌های شاخص و شناخته شده هم در آن کم نبودند. این که ما بخواهیم هر اتفاقی را نفی و تخریب کنیم خیلی آسان است.

سید عباس میرهاشمی، دبیر اولین دوسالانه جهان اسلام، دومین سخنران این نشست بود. وی تعداد عکس های رسیده به این دوسالانه را 6150 عکس اعلام کرد که در طی 5 روز انتخاب و 2 روز داوری شدند.

وی گفت: یکی از نکات قابل وجه در این دوسالانه نوع داوری آن بود که بدون توجه به نام عکاسان این داوری صورت گرفت و حتی عکس هایی از عکاسان معروف حذف شدند.

هاشمی در پایان به انتشار همزمان کتاب و کاتالوگ این دوسالانه همزمان با برپایی نمایشگاه اشاره کرد.

سعید صادقی، عضو هیات داوران این دوسالانه، درباره سوژه این دوسالانه گفت: این موضوع ناب است و به دلیل تازه‌ بودن موضوع خانواده‌های مسلمان عكاسان ما شناخت كافی در این حوزه ندارند در نتیجه این دوسالانه می‌تواند به ‌صورت كامل‌ تری برگزار شود و دوسالانه عكس جهان اسلام می‌تواند سفیر خوبی برای معرفی خانواده‌های اسلامی در جهان باشد.

فرهاد سلیمانی، عضو هیات داوران این دوسالانه، سخنران بعدی بود. وی با اشاره به محوریت رنج و بلایای طبیعی و جنگ در این دوسالانه گفت که آن چه در این نمایشگاه نمود داشته آن چیزی است که بیشتر رسانه ها به آن می پردازند. این مسئله كار داوری را بسیار دشوار‌تر می‌كرد چرا كه هدف ما ارایه جنبه‌ها و جلوه‌هایی دیگر از زندگی با تنوع رنگارنگ الگوها و شیوه‌های فرهنگی، تمدنی، اقلیمی و قومی و ... بود.

آخرین سخنران از هیئت داوران فرزاد هاشمی بود. وی با اشاره به اهمیت الگوسازی در نگاه به مسایلی همچون خانواده، زندگی و ... در جهان اسلام اشاره كرد و گفت چند پروژه باید در جوایز این دو سالانه تعیین كننده باشد و عكاسان را تشویق و جهت دهی كند تا این مسیر را پیگیری كنند. وی گفت: پیشرفت عكاسی در همه شاخه‌های خود از عكاسی خبری عكاسی مد عكاسی ورزشی، عكاسی مواد غذایی و ... به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و یافتن بازار عرضه عكس به صورت سنجیده و اصولی است ولی خانواده مسلمان موضوعی نیست كه باعث رشد و تكامل این شاخه از عكاسی شود چرا كه متقاضی و بازار تعریف شده و مشخصی ندارد و تنها راه ما برای این كه جایگاهی در روند رو به رشد جهانی از این شیوه عكاسی ترسیم كنیم ایجاد بازار و تعیین جوایزی خاص و انتشار كتاب به صورت منظم و ارتباط گیری پیگیر و مستمر خواهد بود.

در این جلسه مهدی منعم به عنوان یکی از حضار در سالن پیشنهاد کرد که خیلی خوب است که دوسالانه های چنینی جایزه شان حمایت از پروژه های عکاسان باشد.

نکته دیگری که در باره این دوسالانه گفته شد این بود که هیئت داوران این دوسالانه ترکیبی متفاوت و جدید داشت.

این جلسه در ساعت 19:15 در سینما تک موسسه فرهنگی هنری صبا به پایان رسید.

نمایشگاه گروهی عکس در کافه گالری ماه مهر

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "مادر" از روز شنبه، 1 تیر ماه، ساعت 17  در بوفه گالری ماه مهر افتتاح می شود.

دراین نمایشگاه 20 فریم عکس 40×30 سیاه و سفید و رنگی از عکس های عکاسان جوان خبرگزاری ها و مطبوعات با موضوع مادر که با نگاهی متفاوت گوشه ای از احساسات مادرانه را نشان می دهد، به نمایش در می آید.

عکاسان شرکت کننده در این نمایشگاه عبارتند از: جاوید تفضلی، آرش حمیدی، گوهر دشتی، صادق ذباح، مریم رحمانیان، نیما سلطانی تهرانی، علی سراج همدانی، قادر عاقلی، حسین فاطمی، محمد هادی فلاح پیشه، امین منتظری، امین نظری، روشن نوروزی، حمید هراثی.

علاقمندان می توانند تا روز 20 تیر از این نمایشگاه در بوفه گالری ماه مهر بازدید کنند.

فراخوان نخستین جشنواره عکس کارآفرینی

وزارت کار و امور اجتماعی در سال نوآوری و شکوفایی ودر راستای حمایت از توسعه فرهنگ کارآفرینی – به عنوان کلید توسعه کشور - نخستین جشنواره عکس و کاریکاتور را با موضوع کارآفرینی برگزار می کند.

کارافرینی که بر اساس مولفه هایی همچون خلاقیت, نوآوری,خطرپذیری، مدیریت و تدبیر استوار است , می تواند با بهره برداری بهینه از منابع محدود, راه توسعه را هموارتر سازد.

هنرمندان عکاس و کاریکاتوریست کشور می توانند با درک ظرفیت های این مفهوم و بهره گیری از روح و جوهره هنر در عمومی شدن مفهوم کارآفرینی سهمی شایشته داشته باشند.

علاقه مندان می توانند تا تاریخ ?? تیر ماه 1387 نسبت به ارسال آثار خود به نشانی دبیرخانه جشنواره واقع در تهران خیابان استاد نجات اللهی بالاتر از سپند کوچه علایی پلاک ?? دفتر جشنواره هنر کارآفرینی اقدام نمایند.

محورهای پیشنهادی:

1- پیوند هنر و کار آفرینی (هنر برای هنر یا هنر برای کار آفرینی یا کارآفرینی برای هنر)

2- کارآفرینی در جامعه هنری و هنر در جامعه کارآفرینی

3- توسعه و کارآفرینی

4- درک محیط خلاق و طراحی فضاهای پویا و با نشاط (نوآوری در محیط)

5- زندگی در یک قاب کارآفرینی

6- کارآفرینی از منظر زیبایی شناختی

7- فرهنگ عامه و کارآفرینی (سنت و کارآفرینی)

8- رسانه و کارآفرینی

9- کارآفرینی سازمانی

10- کارآفرینان و موقعیت اجتماعی

11- نقش دولت در کارآفرینی

12- رنگ، طعم و موسیقی کارآفرینی

13- معیشت کارآفرینی هنری

14- مهندسی فرهنگی و کارآفرینی

15- کارآفرینی و اخلاق اجتماعی

داوران بخش عكس:

امیر علی جوادیان

سیف الله صمدیان

مجید سعیدی

شرایط شرکت:

1- آثار می‌بایست در قطع حداقل 20×30سانتی متر یا حداكثر 30×40 سانتی متر ارسال شوند.

2- آثار دیجیتال باید در ابعاد واقعی پرینت یا چاپ شده و همراه CD محتوی آثار با فرمت Tif یا jpeg و dpi حداقل ??? ارسال شوند.

3- عكس‌ها باید بدون قاب یا پاسپارتو باشند.

4- برگزار کننده نسبت به استفاده از اثار با نام هنرمند مجاز است.

5- هر نفر می تواند حداکثر 3 اثر ارسال کند.

6. دبیرخانه ضمن به كار بردن نهایت كوشش خود برای حفظ آثار، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب یا مشكلات پستی نمی‌پذیرد.

7. ارسال کنندگان باید مشخصات خود از جمله: نام و نام خانوادگی/ سن/ شماره تماس و نشانی را پشت هر اثر قید نمایند.

8. ارسال عكس و کاریکاتور برای این جشنواره، به منزله قبول شرایط و مقررات آن است.

9. تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده به عهده برگزاركننده است

به آثاری كه پس از مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

جوایز:

1- نفر اول در هر گروه: 5 سکه تمام بهار آزادی

2- نفر دوم : 3 سکه بهار آزادی

3- نفر سوم: 2 سکه بهار آزادی

??? اثر برگزیده علاوه بر ارائه در نمایشگاه، در کتاب جشنواره نیز منتشر خواهند شد.

نمایشگاه سینا صفی نیا در گالری والی

اولین نمایشگاه سینا صفی نیا از روز پنجشنبه، 30 خرداد، در گالری والی افتتاح شده است.

در این نمایشگاه 38 عکس رنگی و سیاه و سفید در اندازه های 40×30، 70×50 و 70×100 به نمایش در می آید.

صفی نیا متولد سال 1360 است و عکاسی را به صورت تجربی آموخته است.

علاقمندان می توانند تا روز سه شنبه، 4 تیر، هر روز از ساعت 16 تا 20 از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری والی: بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید خدامی، شماره 61.

فراخوان مسابقه عکس کلوپ کارون

کلوپ عکس کارون در نظر دارد سومین نمایشگاه گروهی برای سال 2008 میلادی را امسال در نورث ونکوور – کانادا برگزار کند.

سوژه این مسابقه "کلوزآپ" است و هر عکاس می تواند حداکثر 4 عکس ارسال کند.

شرکت در این مسابقه برای تمامی عکاسان منفرد، از همه دنیا، حرفه ای و آماتور و علاقمندان به عکاسی آزاد است و شرکت کنندگان می توانند تا 29 نوامبر 2008 ( 9 آذر 1387 ) عکس های خود را به این مسابقه بفرستند.

به برنده اول این مسابقه 1000 دلار همراه مدال CAPA داده می شود.

ماهنامه عکس خبری منتشر شد

عکس‌های اولین دوسالانه‌ جهان اسلام

شماره پنجم و ششم ماهنامه عکس خبری در خرداد 87 منتشر شد.

در این شماره می خوانید و می بینید: مطلبی درباره حسین پرتوی، لزوم استفاده از عکس در مطبوعات، معرفی عکاس جوان روح اله وحدتی، بیایید عکس بگیریم، یک پلان از عکاسان جهانی/فینبار اوریلی، نگاهی به عوامل آسیب زا و خطرات حرفه ی عکاسی خبری، عکس های شهره حقیقت از بازیافت پلاستیک، ترکیب بندی در عکس خبری، جای خالی تبلیغات غیر تجاری/ فرهود حقی، مسابقه عکس علوم زمین، نمایشگاه عکس سال فارس، کار دوربین عکاسی دیجیتال، عکس های خبری خواننده را به رویداد می کشاند/ خسرو یحیایی و مسابقه ورلد پرس فوتو سال 2007.

علاقمندان می توانند این شماره از نشریه را به سردبیری ناصر جواهری به قیمت 2000 تومان تهیه کنند.

مراکز پخش:خانه عکاسان ایران، خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر، عکسخانه شهر، عکسباران، مرکز تجهیزات حرفه ای، لابراتوار آریا