تبیان، دستیار زندگی
اخیراً در بسیاری كشورها و از جمله در كشور ما، مردم اقبال زیادی به داروهای گیاهی نشان می‌دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروهای گیاهی، گاهی بی‌خطر و بی‌فایده

گیاهان دارویی

اخیراً در بسیاری كشورها و از جمله در كشور ما، مردم اقبال زیادی به داروهای گیاهی نشان می‌دهند.

این اقبال عمومی می تواند دو علت داشته باشد:

ناامید‌شدن از تاثیر داروهای شیمیایی معمول، یا ترس از عوارض احتمالی آنها.

اما در این جو عمومی مثبت در مورد داروهای گیاهی، اغلب یك نكته فراموش می‌شود و آن این است كه این داروها هم محدودیت‌ها و عوارض خاص خود را دارند و هنوز در مورد تاثیر احتمالی همه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، تحقیقات كافی علمی صورت نگرفته و همه عوارض و تاثیرات آنها مشخص نشده است، بنابراین مصرف این داروها نیز، مانند هر داروی دیگری، باید توأم با احتیاط و مشورت با متخصصان فن باشد.

تحقیقاتی كه به تدریج در مورد برخی از این داروها انجام می‌شود، نشان می‌دهد كه نمی‌توان همه فواید منتسب به این داروها را اثبات كرد و برخی از آنها از بوته آزمایش‌های علمی، سربلند بیرون نمی‌آیند.

یكی از تازه‌ترین این مطالعات، در مورد گیاه «جینگو بیلوبا» انجام شده كه مصرف آن این روزها در كل جهان گسترش زیادی داشته است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه این داروی گیاهی، آنچنان كه مشهور شده، نمی‌تواند روی زوال عقل و آلزایمر مؤثر باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این مطالعه كه در كالج سلطنتی انگلستان انجام شده، 176 بیمار مبتلا به درجات خفیف تا متوسط آلزایمر، انتخاب شدند و به ‌مدت 6 ماه، روزانه 120 میلی‌گرم از عصاره این دارو را مصرف كردند.

ارزیابی حافظه و قوای شناختی این بیماران، قبل از مصرف دارو و در فاصله 2، 4 و 6 ماه بعد از مصرف، نشان داد كه این دوره درمانی، تاثیر چندانی در بهبود توان ذهنی و حافظه این بیماران نداشته است. همچنین كیفیت زندگی این بیماران، توسط پرستاران و مراقبین آنها ارزیابی شد و هیچ تغییر محسوسی در این مدت گزارش نشد.

البته نمی‌توان منكر برخی تاثیرات مثبت داروهای گیاهی شد؛ چنان‌كه داروهای شیمیایی هم در درمان بیماری‌های گوناگون تاثیرات متفاوتی دارند. اما بهتر است در مورد تاثیر آنها، مبالغه نكنیم و در مصرف آنها نیز، همانند سایر داروها، جانب احتیاط و تعادل را رعایت كنیم.

بنا به گفته كارشناسان، مصرف بسیاری از داروهای گیاهی در زنان باردار و شیرده ، یا افرادی كه دچار بیماری‌های زمینه‌ای مختلفی، از جمله بیماری‌های قلبی ، فشارخون و دیابت هستند، می‌تواند عوارض خطرناكی داشته باشد.

همچنین مصرف این داروها همزمان با داروها و غذاهای دیگر می‌تواند باعث تداخل اثر آنها شود كه گاهی با عوارض خطرناكی توأم است.

استفاده از دوز بالای این داروها نیز، اشتباه نسبتا رایجی است كه می‌تواند باعث مسمومیت دارویی و مشكلات بعدی ناشی از آن شود و لزوم احتیاط در مورد مصرف آنها و مشورت با متخصصان در مورد آنها را صد چندان می‌كند.

همشهری

*مطالب مرتبط:

داروهای گیاهی را بی ضابطه مصرف نكنید

اثرات مفید گیاهان دارویی 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.