تبیان، دستیار زندگی
گردان تلویزیونی مراسم خاكسپاری امام(ره) در سال 68: خواست خدا بود كه مردم، لحظه خاكسپاری رهبرشان را نبینند مسعود فروتن، مسئولیت ثبت و پخش دو واقعه مهم و تاریخی را در تلویزیون ایران عهده دار بوده است. ورود حضرت امام خمینی(ره) ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 14 خرداد ماه 1383

كارگردان تلویزیونی مراسم خاكسپاری امام(ره) در سال 68:

خواست خدا بود كه مردم، لحظه خاكسپاری رهبرشان را نبینند

مسعود فروتن، مسئولیت ثبت و پخش دو واقعه مهم و تاریخی را در تلویزیون ایران عهده دار بوده است. ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران در 12 بهمن 57 و مراسم عروج ملكوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خرداد 68.

مسعود فروتن در گفت وگویی  با خبرنگار گروه هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تشریح خاطرات خود از آن روزها گفت: شب قبل از خاكسپاری حضرت امام(ره)، وقت مونتاژ سریال بخش چهار جراحی را داشتم كه به شكبه دو رفته و آن را كنسل كردم  متوجه شدم شخص جوانی برای كارگردانی پخش مراسم خاكسپاری انتخاب شده است. فكر كردم برای این كار تجربه لازم است چرا كه یك روز خاص و یك اتفاق تكرار نشدنی در حال وقوع است به خاطر همین به عنوان یك پیشكسوت تصمیم گرفتم به بهشت زهرا بروم و به عنوان سرپرست كارگردانی بالای سر كار باشم.

وی افزود: مسئول فنی تلویزیون كه از دوستان قدیم من بود تماس گرفتم كه ماشینی بفرستد تا شبانه به بهشت زهرا بروم. وقتی رسیدم دیدم جای مناسبی برای واحد سیار در نظر گرفته نشده و به خاطر ازدحام جمعیت احتمال قطع ارتباط می رفت. جای واحد سیار را عوض كردم و سه دوربین را در جای مناسب قرار دادم. دوربین یك بالای واحد سیار، دو، در محل خاكسپاری به طوری كه احاطه كامل به منطقه داشت و دوربین «سه» در یك پایه بسیار بلند در میان جمعیت.

فروتن در ادامه گفت: وقتی كه اتفاق خاصی می افتد ما باید خبرنگار باشیم، احساساتمان را كنار بگذاریم و برای دنیا كه نیاز دارد این اتفاق خاص را ببیند آن را به نمایش بگذاریم. وی ادامه داد: بار اولی كه پیكر امام توسط هلی كوپتر آورده شده احساسات مردم كه نمی خواستند امامشان به خاك سپرده شود به اوج خود رسید و امكان خاكسپاری مهیا نشد و هلی كوپتر مجبور شد دور شود تا مردم آرام تر شوند همان زمان از آب، برای آرام تر كردن مردم استفاده شد و دوربین ما كه درست بالای محل خاكسپاری بود به خاطر آب از كار افتاد وقتی بار دوم، پیكر امام را آوردند با دو دوربین دیگر تصاویر را به صورت زنده پخش كردیم.

فروتن افزود: شاید خواست خدا بود كه مردم، لحظه خاك سپاری رهبرشان را نبینند و آب وسیله ای شود برای  این كار.

وی گفت: روزهای خاصی در زندگی آدم هست كه بنا به وظایف حرفه ایش باید كار خاصی را انجام دهد. روز خاكسپاری امام(ره) بسیار غم انگیز بود اما ما چشم مردم بودیم و وظیفه داشتیم این واقعه مهم و دردناك را به تماشای صدها هزار بیننده برسانیم. یادآوری آن روزها برای من بسیار دردناك است.