تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله ناصر مكارم شیرازی، در دومین روز اجلاسیه سالانه جامعه مدرسین و علمای بلاد گفت: قرائن و نشانه‌ها از پیشرفت اسلام خبر می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اجلاسيه جامعه مدرسين؛

تأكيد آيت الله مكارم شيرازي بر حفظ استقلال روحانيت

مکارم

حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي، در دومين روز اجلاسيه سالانه جامعه مدرسين و علماي بلاد گفت: قرائن و نشانه‌ها از پيشرفت اسلام خبر مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد، امروز سي ام خرداد‌ماه، در دومين روز اجلاسيه سالانه جامعه مدرسين و علماي بلاد كه با موضوع«روحانيت و نظام»، در مدرسه عالي امام خميني(ره) در حال برگزاري است، گفت: در جهان امروز، اسلام در حال پيشرفت است.

وي با اشاره به سخن يكي از سياستمداران آمريكايي درباره گسترش اسلام اظهار داشت: اين سياستمدار مي‌گويد؛ تعجب نكنيد كه در آينده مردم آمريكا صبح‌ها با اذان بيدار شوند و اين نشان از گسترش اسلام مي‌باشد.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: قرائن و نشانه‌ها از پيشرفت اسلام خبر مي‌دهد، ‌اگر از اين فرصت استفاده نكنيم و هدفي براي شتاب بخشيدن به اين پيشرفت انتخاب نكنيم، در اشتباه و مقصر خواهيم بود.

استاد سطح عالي حوزه علميه قم با بيان اين كه دنياي امروز به دليل فرهنگ غني اسلام و خسته شدن از شعارهاي دروغين مادي،‌ آمادگي كامل براي پذيرش دين اسلام دارد، ادامه داد: دروغ‌ به نام دموكراسي، آزادي، حقوق بشر كه نمونه‌هاي آن را در كشورهاي عراق، افغانستان و ديگر كشورها شاهد هستيم، مردم دنيا را خسته كرده است و به همين خاطر به دين اسلام گرويده‌اند.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي خاطر نشان كرد: امروز كساني كه حامي غرب و فرهنگي غربي نباشد، آن را تروريست مي‌نامند و در اوائل هر سال اين كشورها را به نام تروريست معرفي مي‌كنند و مردم جهان از اين بحث‌هاي دروغين خسته شده‌اند و به منطق اسلام روي آورده‌اند.

وي در بخش ديگر سخنانش بر استقلال روحانيت تأكيد كرد و افزود: نظام از روحانيت برخواسته است و رهبر و بسياري از بزرگان كشور، فرزندان حوزه علميه هستند، روحانيت مانند گذشته استقلال خود را حفظ كند؛ زيرا از اين نهاد انتظار مي‌رود كه مردمي باقي بماند و در پي‌حل مشكلات مردم و حلقه اتصال نظام باشد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم اظهار داشت: روحانيت بايد اتحاد خود را حفظ كند، به گونه‌اي كه مردم هيچ‌گونه‌ احساس اختلاف را ميان علما در شهر خود نبينند؛ زيرا اختلاف و پرداكندگي هم‌رديف صاعقه‌ها و زلزله‌هاي ويرانگر است.

وي يادآور شد: مسأله اتحاد در اسلام حرف اول را مي‌زند و وحدت هميشه همراه پيروزي، و اختلاف همراه با شكست خواهد بود،‌ علما با توجه به اختلاف سليقه‌اي كه ممكن است داشته باشند، در اهداف مشترك باشند.

اين مرجع تقليد نظام‌مندي برنامه‌هاي روحانيت را خواستار شد و تصريح کرد: بايد مشخص شود كه افرادي اگر به دنبال پوشيدن لباس روحانيت هستند، براساس ضابطه باشد تا هركسي اين لباس را به تن نكند و اگر كسي بدون ضابطه پوشيد، روزي بازخواست شود.

وي ادامه داد: مرجعيت در بين ما ضابطه مند باشد و به گونه‌اي نباشد كه هركسي از جايي بلند شد، رساله بنويسد.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي ابراز داشت: برنامه‌هاي مداحان و خطبا نظام‌مند باشد و اين ضابطه بايد درون گروهي شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش به تقويت حوزه هاي علميه شهرستان‌ها تأكيد كرد و افزود: تقويت‌ حوزه‌هاي علميه، سبب تقويت نظام و حكومت اسلامي مي‌شود و بهترين راه تقويت شهرها،‌ تقويت حوزه‌هاي علميه آن شهر است.

اين مرجع تقليد تقويت مساجد را بسيار مهم شمرد و اظهار داشت: بايد جاذبه‌هاي مختلفي را براي مساجد ايجاد كنيم تا از راه جذب، پايه‌هاي ديني و فكري محکم تر شود.

وي همچنين با اشاره به انتشار كتاب ها در كشور گفت: هم‌اينك سالانه شانزده هزار كتاب چاپ مي‌شود كه بايد افزون برنظارت وزارت ارشاد افرادي زير نظر خبرگان ديني بر اين كتاب‌ها نظارت داشته باشند؛‌ زيرا در روزهاي اخير كتابي با موضوع نبود تحريف قرآن، از سوي فردي كه خود را آيت الله العظمي مي‌نامد، نوشته شده در حالي که خود اين كتاب تحريف قرآن است و خوشبختانه مانع انتشار آن شدند.

اين مرجع تقليد در بخش ديگر با بيان اين كه برخي منكر وحي هستند، اظهار داشت: اين درحالي است كه صدها آيه قرآن بر وحي دلالت مي‌كند، بايد در مقابل اين گونه مسائل حساسيت نشان داد و در برابر آن‌ها سكوت نكنيم و بايد اعتراض عمومي شود؛ اگر سكوت كنيم و صحنه خالي شود، هزينه سنگيني را بايد بپردازيم.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي در پايان تأكيد كرد: جامعه مدرسين حوزه علميه قم در همه مسائل بيشتر فعال شود، زيرا بيش از اين مي‌تواند، در مسائل مختلف نقش آفريني كند.