تبیان، دستیار زندگی
رییس مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد گفت: پرداختن به فقه سیاسی از ضرورت های اجتناب ناپذیر روحانیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رييس مجلس خبرگان رهبري تأکيد کرد؛

ضرورت فقه سياسي در حوزه هاي علميه

فقه سیاسی

رييس مجلس خبرگان رهبري در اجلاسيه سراسري جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماي بلاد گفت: پرداختن به فقه سياسي از ضرورت هاي اجتناب ناپذير روحانيت است.

به گزارش خبرگزاري رسا، حجت الاسلام و المسلمين اکبر هاشمي رفسنجاني، رييس مجلس خبرگان رهبري، در ششمين اجلاسيه سراسري جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماي بلاد گفت: نظام زاييده روحانيت است و اين نظام نمي تواند از اصل خود فاصله بگيرد؛ چرا که روحانيت به نوعي مادر انقلاب و نظام است.

وي ادامه داد: با توجه به اين که اين نظام، اسلامي است؛ ولي در برخي مسائل درست عمل نشده است که حوزه هاي علميه بايد به آن توجه بيشتري کنند؛ از جمله آن ها پرداختن به فقه سياسي است که امروز حوزه بايد به آن بپردازد.

رييس مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: در حال حاضر همه احکام را مردم از روحانيت مي طلبند و بايد مانند ديگر ابواب به فقه سياسي نيز پرداخته شود و حوزه علميه افزون بر مسائل سنتي خود به ديگر نيازهاي نظام اسلامي که جديد است، توجه کند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود نقش روحانيت را در پيروزي انقلاب اسلامي بسيار مهم قلمداد کرد و اظهار داشت: مسؤوليت‌ها و توقعات از روحانيت به خوبي انجام نشده است، البته بسياري از افراد به تنهايي اقدامات شاياني را انجام داده‌اند؛ ولي اين اقدامات به معناي اقدامات حوزه نيست.

حجت الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني با بيان اين که امروز نيازهاي جديدي وجود دارد که حوزه بايد براي رفع آن اهتمام ورزد، افزود: در گذشته، حوزه‌هاي علميه بر اساس منابع، مستندات و ادله را جمع آوري و تجزيه و تحليل کرده و بر اساس آنها در رساله‌هاي خود پاسخگوي نياز مردم بودند؛ اما در حال حاضر بايد تلاش خود را بيشتر کنند.

وي به وظايف متقابل حوزه علميه و نظام اشاره کرد و ابراز داشت: نظامي که به رهبري حوزه و فقها ايجاد شده است، نمي‌تواند بدون همراهي حوزه‌هاي علميه به راه خود ادامه دهد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بايد تمام شؤون حاکميت از سوي حوزه‌هاي علميه به صورت دقيق تشريح و تبيين شود.

رييس مجلس خبرگان رهبري تأکيد کرد: روحانيت بايد با ابزار تعقل و تفکر و استفاده از منابع غني، به مسائل روز بپردازد.

وي در پايان سخنانش، به تشريح سفر اخير خود به عربستان سعودي پرداخت و اين سفر را موفقيت آميز دانست.