تبیان، دستیار زندگی
شورای‌عالی تهیه‌كنندگان سینما، تغییر سهم درآمد فیلم از پنجاه، پنجاه به 60 و 40 درصد بین تهیه‌كننده و سینمادار را خواستار شد و همچنان بر تغییرروز بلیت نیم‌بها به دوشنبه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلیت نیم بها، سرگردان میان شنبه و دوشنبه

سینما

شورای‌عالی تهیه‌كنندگان سینما، تغییر سهم درآمد فیلم از پنجاه، پنجاه به 60 و 40 درصد بین تهیه‌كننده و سینمادار را خواستار شد و همچنان بر تغییرروز بلیت نیم‌بها به دوشنبه و افزایش بهای بلیت تاكید كرد و گزارشی هم از قاچاق فیلم‌های سینمایی ارائه كرد.

منوچهر محمدی ضمن اشاره‌ به جلسه‌ شورای‌عالی تهیه‌كنندگان گفت: مجموعه‌ای از مسائل و مشكلات روز حوزه تهیه و تولید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.اولین مسئله‌ای كه تهیه‌كنندگان سینما را در سال‌جاری دچار نگرانی كردهافزایش تورم و گرانی و تأثیر مستقیم آن بر تولید آثار سینمایی است.

او ادامه داد: گرانی بیش از حد درحوزه قیمت تمامشده فیلم، افزایش بی‌رویه هزینه تبلیغات و نهادهای اصلی در این زمینه موجبات رسیدگی به پیشنهادی را فراهم آورد كه منجر به بازنگری در سهم درآمد حاصل از نمایش‌فیلم بین تولیدكننده و سینمادار شد.

محمدی به مصوب شورای‌عالی اشاره كرد و افزود: نسبت پنجاه، پنجاه تقسیم درآمد فیلم در اكران نسبت عادلانه و منطقی نیست و این نسبت‌باید به 60 درصد و 40 درصد تغییر پیدا كند.

بدین معنا كه 60 درصد سهم تولیدكننده و40درصد سهم سینما‌دار باشد. این درحالی است كه به‌دلیل افزایش قیمت ملك و زمین‌روزبه‌روز به‌طور سرسام‌آوری بر ارزش افزوده قیمت سالن‌های نمایش اضافه می‌شود وسالن سینما كه بیش از ده‌ها‌بار قیمت اولیه خود را مستهلك كرده اكنون كاملا درحال بازدهی مثبت است.

او در عین حال گفت: از دیگر سو، عدم‌همراهی سینماداران با تولیدكنندگان در هزینه‌های تبلیغات فیلم كه سینمادار مستقیما ازمنافع آن بهره‌مند می‌شود و تنهایی تولید و توزیع‌كنندگان در كشیدن بار این هزینه‌ها بر دوش نحیف تولید كاملا سینماداران را در حاشیه امن قرار داده است. به هرصورت مقرر شد كه اقدامات قانونی برای به نتیجه رسیدن این مصوبه از این هفته به‌طورجدی پیگیری شود.

سخنگوی شورای‌عالی تهیه‌كنندگان بر تغییر روز بلیت‌نیم بها دوباره تاكید كرد و گفت: نكته بعدی تغییر روز بلیت نیم‌بها بوده كه با وجودتصویب آن برای روز دوشنبه هر هفته، تاكنون این تغییر صورت نگرفته است و كماكان شنبه‌ها روز نیم‌بها است، كارشناسی اعضای شورا حكایت از این دارد كه فروش نیم‌بهاروز شنبه تأثیر منفی بر میزان فروش روز جمعه كه از روزهای اصلی نمایش در سینماها‌ست، دارد.

او ادامه داد: در این جلسه‌ مصوب شد درمحدوده زمانی مشخص مثلا از اول تیر ماه تا اطلاع‌رسانی كامل به مردم، هر دو روزشنبه و دوشنبه بلیت نیم‌بها باشد و پس از نهایی‌شدن، روز شنبه از حالت نیم‌بها خارج‌شود.

سخنگوی شورای‌عالی گفت: ضمنا شورای‌عالی با تخصیص دو روز نیم‌بها فرصت بیشتری در اختیار مردم برای بهره‌مندی از فیلم‌ها در فصل تابستان فراهم آورد و همچنین اجرای این پیشنهاد درحالی است كه شورای‌عالی كماكان برخواسته قبلی خود مبنی بر افزایش بهای بلیت در سینماهای درجه یك و دو اصرار جدی دارد و معتقد است: افزایش هزینه‌ها در سال‌جاری نیز با این افزایش بهای بلیت جبران نخواهد شد.

منوچهر محمدی گفت: در ادامه این جلسه با ارائه گزارش‌هایی در مورداقدامات انجام‌شده در مبارزه با قاچاق فیلم‌های سینمایی؛ شورای‌عالی ضمن تشكر ازاقدامات انجام‌شده و تأكید بر این‌كه این مبارزه باید به شكل مداوم و خستگی‌ناپذیرادامه پیدا كند تا ریشه این مفسده در سینمای ایران خشكیده شود؛ مصوب نمود

ستادویژه‌ای مركب از نمایندگان هر سه تشكل سینمایی تهیه و تولید به شكل پیگیر كار برخوردبا كسانی كه قصد نابودی سینمای ایران را دارند دنبال نمایند و از تمام ظرفیت‌ها وفرصت‌های قانونی و مكانیسم‌های صنفی و قضائی و انتظامی برای برخورد با سوداگران این عرصه استفاده نماید.

این ستاد از روز پنجشنبه 30خرداد ماه كار منظم و اجرایی خود را شروع و با همكاری مؤسسات رسانه ویدئو و همچنین مسئولان مؤسسه رسانه‌های تصویری ابراهیم داروغه‌زاده و اسداللهی كه از طرف وزارت ارشاد زحمات زیادی در این عرصه كشیده‌اند؛ امر نظارت بر جلوگیری از قاچاق را دنبال كنند.

در همین حال 8 تیرماه امسال دوران مدیریت رضا میركریمی در خانه سینما پس از یك سال و 9 ماه به پایان می‌رسد و از هم اكنون گمانه‌زنی‌ها در مورد مدیرعامل آینده خانه سینما آغاز شده است.

برخی اسامی برای مدیرعاملی خانه سینما مطرح شده‌اند اما براساس شنیده‌ها تاكنون از محمد مهدی عسگرپور به‌عنوان یكی از گزینه‌های اصلی این سمت نامبرده شده است. عسگرپور قبلا سابقه مدیریتی در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشته است.

البته سینماگرانی چون مجید مجیدی، ابوالحسن داوودی، علیرضا رئیسیان، كمال تبریزی، منوچهر محمدی، حبیب‌الله كاسه‌ساز، علی معلم، محمدرضا شرف‌الدین، همایون اسعدیان نیز به‌دلیل سوابق مدیریتی طبیعتا، می‌توانند از سوی جامعه اصناف سینمای ایران در معرض معرفی و انتخاب توسط هیأت‌مدیره خانه سینما باشند.

منبع : همشهری