تبیان، دستیار زندگی
تجربه برگزاری چندین و چند ساله جشنواره فیلم كودك و نوجوان نشان داده كه پس از اتمام آن هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ گویا فقط باید جشنواره‌ای برگزار شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان دائمی سینمای كودك و نوجوان

رمضانی

تجربه برگزاری چندین و چند ساله جشنواره فیلم كودك و نوجوان نشان داده كه پس از اتمام آن هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ گویا فقط باید جشنواره‌ای برگزار شود.

علت این اصرار به برگزاری جشنواره را نمی‌دانم، شاید یك طرح، برنامه، سیاست یا دستورالعملی است كه باید اجرا شود.

البته نمی‌خواهم بگویم برگزاری جشنواره بی‌تاثیر بوده؛ شاید تاثیرش این بوده، من فیلمساز نوعی كه در طول سال همكارانم را ندیده ام، در طول برگزاری جشنواره كودك و نوجوان شرایطی ایجاد شود تا ما در كنار هم قرار بگیریم و درمورد چند و چون كارهایمان باخبر شویم اما متأسفانه هیچ وقت پس از جشنواره كودك شرایطی به‌وجود نیامده كه طی آن جریان سینمای كودك در سال آینده مشخص شود یا سینما گران كودك ترغیب شوند، نوع خاصی از این سینما را پی گیرند.

متأسفانه در بسیاری از اتفاقات، كاری از دست ما برنمی‌آید. هركارگردانی از جمله من، اگر خیلی پایدار باشد می‌تواند بكوشد فیلمی كه به آن اعتقاد دارد را بسازد اما این امید نیست كه سال بعد هم این جریان و اتفاق، شكل بهتری به‌خود بگیرد.

همواره مسئولان سینمایی نگاه خاصی به سینمای كودك داشته‌اند كه چندان ارتباطی با جشنواره فیلم كودك ندارد درحالی كه سینمای كودك باید در طول سال به یك جریان تبدیل شود.

این جریان باید در نمایش جشنواره‌ای، مخاطب شناسی و روبه رشد بودن این نوع سینما خود را نشان دهد كه همه اینها مستلزم مدیریت دقیق‌تری برای این نوع سینما ست اما متأسفانه از نظر همان تعدادی از دوستان كه رنج و مرارت سینمای كودك را می‌كشند و برای آن فیلم می‌سازند یا كسانی كه در حواشی ساخت فیلم‌های كودك و نوجوان قرار دارند، دیگر چیزی به‌عنوان سینمای كودك در برنامه ریزی‌های مدیریتی سینما وجود ندارد.

از سوی دیگر،  تا جایی كه  می‌توانیم جریان سینمای كودك را در طول سال هدایت كنیم و به آن تداوم بخشیم تا اینگونه سینمایی مستقل بوده و تهیه‌كننده مستقل خود را داشته باشد؛

در طول سال چندین نوع فیلم به‌اصطلاح معناگرا ساخته شود چرا كه از طریق این فیلم‌های معنا گرایا رئالیسمی، اهرم هدایتی سینما مشخص می‌شود درحالی كه  سینمای كودك یك سینمای خودجوش است؛

سینمای هدایت‌شونده و مدیریت شونده‌ای نبوده و نخواهد بود. اگر امروز شاهداكران فیلم‌هایی در اینگونه هستیم، به‌خاطر این است كه هنوز برخی از مؤسسات و نهادها به شكل مستقل و فردی و خودجوش، اصرارعاشقانه‌ای دارند تا فیلم كودك ساخته شود.

ما هرسال امید واریم تا اتفاقی در سینما و به‌خصوص اینگونه سینمایی بیفتد و جریان سینمای كودك با نگاه نوتری دیده شود. نا امید هم نیستیم و از این‌رو برای همه دوستان آرزوی موفقیت می‌كنیم. جشنواره هم رویداد خوبی است؛

به شرط اینكه همه چیز به نمایش فیلم در جشنواره خلاصه نشود. پس از جشنواره هم انتظار بر این است كه سینمای كودك به یك جریان دائمی تبدیل شود كه هر سال بهترین‌هایش در جشنواره كودك و نوجوان نمود پیدا كند.

منبع : همشهری