تبیان، دستیار زندگی
«لینه هالورسن»، فیلم‌سازی اهل سوئد است. او به عنوان یك فعال اجتماعی و سیاسی، برای سوژه‌های مستندهایی كه می‌سازد به نقاط مختلف جهان سفر می‌كند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمی دنیا را عوض كنیم

فیلم مستند در فاصله پرتاب یك سنگ

«لینه هالورسن»، فیلم‌سازی اهل سوئد است. او به عنوان یك فعال اجتماعی و سیاسی، برای سوژه‌های مستندهایی كه می‌سازد به نقاط مختلف جهان سفر می‌كند.

فیلم مستند «در فاصله پرتاب یك سنگ» به موضوع فلسطین اختصاص دارد. او در یك گفت‌وگوی اینترنتی در باره این فیلم و حضورش در خاورمیانه صحبت می‌كند. پرسش‌ها از متن مطلب حذف شده و فقط حرف‌های هالورسن در ادامه مطلب آمده است.

سال 2004 در شهر بیت‌اللحم در منطقه اشغال شده نوارغزه بودم. در این محل نه فقط به عنوان یك فیلم‌ساز، كه در مقام یك روزنامه‌نگار بدون مرز كار و فعالیت می‌كردم. دو سال می‌شد كه در این منطقه بودم. چیزهایی را كه می‌دیدم روی نوار هم ضبط می‌كردم تا بتوانم یك فیلم مستند بسازم. می‌خواستم ببینم وضعیت زندگی كودكان و نوجوانانی كه تحت اشغال اسراییل زندگی می‌كنند چگونه است و این تجربه را با بقیه مردم جهان هم تقسیم كنم. برای این فیلم سه نوجوان فلسطینی را به عنوان شخصیت‌های اصلی قصه انتخاب كردم. بعدها بود كه متوجه شدم- در حقیقت كشف كردم- صحبت كردن در باره موضوع فلسطین با مردم آمریكا چقدر سخت و مشكل است. ذهن بسیاری از آنها را اطلاعات غلط در باره فلسطینی‌ها پر كرده بود و به همین دلیل آنها نگاهی منفی به مردم فلسطین داشتند. مسلمانانی را دیدم كه می‌گفتند پس از حادثه یازدهم سپتامبر با برخوردهای غیرعادلانه و نژادپرستانه روبه‌رو شده‌اند. این مسئله مرا به یاد قهرمانان فیلم انداخت كه آنها هم علیه تبعیض‌نژادی و بی‌عدالتی مبارزه می‌كردند.

امیدم این است كه فیلم‌هایی مثل در فاصله پرتاب یك سنگ، كمك كند تا به درك درست‌تری از اوضاع برسیم و فضایی برای بحث عادلانه درباره آن خلق كنیم. این نوع فیلم‌ها می‌توانند تماشاچی را درگیر خود كرده و آموزش دهند. همیشه دوست داشته‌ام فیلم‌هایی بسازم كه بینندگانش بتوانند با آنها و شخصیت‌های داخل آنها همذات‌پنداری كنند. این كار را با تعریف قصه‌های ساده و كوچكی انجام می‌دهم كه آدم‌ها بتوانند براساس آنها چیزهای بیشتر و بزرگ‌تری در باره مردمان دیگر (و مشكلات آنها) بدانند. امیدوارم كه بتوانم تماشاگران را متوجه این نكته بكنم كه یك كودك و نوجوان فلسطینی هیچ فرقی با دیگر كودكان و نوجوانان دنیا ندارد. اگر نسبت به یك بچه فلسطینی ظلمی صورت گیرد، باید به آن اعتراض كرد و به یاد داشته باشیم كه او هم حق زندگی دارد. البته خیلی خوب می‌دانم كه با فیلم‌سازی نمی‌توان دنیا را تغییر داد، ولی عمیقاً اعتقاد دارم كه اگر همه ما نسبت به ظلم‌های موجود در سطح جهان اعتراض و فعالیت كنیم، می‌توانیم با كمك یكدیگر شرایطی را فراهم كنیم كه كمی دنیا را عوض كنیم و یك جهان بهتر خلق كنیم.

منبع : همشهری