تبیان، دستیار زندگی
سینمای ما - اكران مستند ایرانی "فراتر از فتنه" در رسانه‌های عمومی هلند و قرار گرفتن پیوند آن در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ این كشور، خشم "گرت ویلدرز" سازنده فیلم اسلام‌ستیزانه "فتنه" را برانگیخت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به جان هم افتادن دولت هلند و سازنده "فتنه"

فراتر از فتنه

سینمای ما - اكران مستند ایرانی "فراتر از فتنه" در رسانه‌های عمومی هلند و قرار گرفتن پیوند آن در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ این كشور، خشم "گرت ویلدرز" سازنده فیلم اسلام‌ستیزانه "فتنه" را برانگیخت.

حزب آزادی هلند كه ویلدرز، سازنده فیلم موهن "فتنه"، ریاست آن را بر عهده دارد در بیانیه‌ای رسمی با حمله به وزیر فرهنگ هلند، وی را به علت قرار گرفتن پیوند مستند ایرانی "فراتر از فتنه" در لیست مطالب پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، مورد بازخواست قرار داد و پرسش‌هایی را خطاب به "رونالد پلاسترك" وزیر فرهنگ این كشور مطرح كرد كه وی نیز متعاقباً به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

پلاسترك در پاسخ به این پرسش كه چرا پیوند مستند ایرانی "فراتر از فتنه" در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ قرار گرفته است، تصریح كرد: «ما در بایگانی پایگاه خود یك پیام در باره اكران مستندی با نام "فراتر از فتنه" یافتیم كه این خبر در تمام تلكس‌های خبری و رسانه‌ها، رادیو و تلوزیون‌های جهان آمده بود و ما هم مثل بسیاری از رسانه‌های دیگر كه خبر اكران این مستند را اعلام كرده بودند آن را به نمایش گذاشتیم.»

حزب آزادی در ادامه از وزیر فرهنگ هلند پرسیده است كه «آیا می‌توانید توضیح دهید چرا برای پخش فیلم فتنه در رسانه‌های عمومی جایی نبود؟ و آیا رسانه‌های هلند مرعوب شدند و یا از طرف شما به ایشان فشار آمده بود كه فیلم فتنه را پخش نكنند؟ و چرا این رسانه‌ها با پخش مستند "فراتر از فتنه" كه از سوی دولت ایران تولید شده، مشكلی ندارند و چرا این فیلم را اكران كردند؟»

وزیر فرهنگ هلند در پاسخ به این پرسش‌ها تأكید كرده است: «اگر رسانه‌های مختلف عمومی و بازرگانی كشور هلند می‌خواهند فیلم فتنه را پخش كنند اما پیش از آن، باید ارزیابی شود كه آیا پخش این فیلم، تابع قوانین هلند هست یا خیر؟ در حالی كه سازنده فیلم فتنه، قبلاً این مسأله را انكار كرده بود و انكار شما، رسانه‌ها را از اكران فیلم فتنه، باز می‌داشت.»

وی افزوده است: «دولت، هیچ تسلطی بر رسانه‌های عمومی كشور ندارد و چنان كه قبلاً توضیح دادم برای رسانه‌های كشور نمایش فیلم "فتنه" و مستند "فراتر از فتنه" مساوی است و خودشان باید تصمیم بگیرند چه فیلمی را به نمایش بگذارند.»

گفتنی است مستند ایرانی "فراتر از فتنه" تأثیر بسیار زیادی در هلند و بر رسانه‌های عمومی آن داشته است و سازنده فیلم فتنه نیز از انتشار آن به‌شدت عصبانی شده است.

مستند ایرانی "فراتر از فتنه" كه در پاسخ به فیلم موهن فتنه ساخته شده است، به‌مدت كوتاهی پس از پخش به‌صورت گسترده‌ای مورد استقبال سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف جهان قرار گرفت كه از آن به عنوان نخستین تجربه موفق ایرانیان در عرصه فیلم‌های اینترنتی یاد می‌شود.

هم اكنون در سایت‌های جستجوگر صدها هزار لینك برای مستند "فراتر از فتنه" (Beyond fitna) ایجاد شده كه هر لحظه بر تعداد صفحاتی كه به نمایش آن می‌پردازند افزوده می‌شود.

منبع خبر : راه فیروزه