تبیان، دستیار زندگی
دستان كردستان ( قسمت بیستم ) موزه سنندج موزه سنندج در قسمت بیرونی  یكی از بناهای دوره قاجاریه دایر شده است. این بنا به منزل" سالار سعید" معروف است و مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در حدود150 سال پیش توسط یك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه ها و مراكز فرهنگی استان كردستان

معرفی  موزه ها و مراكز فرهنگی استان كردستان

موزه سنندج

موزه سنندج در قسمت بیرونی  یكی از بناهای دوره قاجاریه دایر شده است. این بنا به منزل" سالار سعید" معروف است و مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در حدود150 سال پیش توسط یكی از علمای بنام اهل سنت " ملا لطف الله شیخ الاسلام" قاضی القضاة منطقه  كردستان، در دو قسمت حیاط و ساختمان بیرونی و حیاط و ساختمان اندرونی بنا شد.

عمارت بیرونی شامل یك حیاط بزرگ و ساختمان دو طبقه با تالار تشریفات مزمن و همچنین زیر زمین و حوض خانه زیبا و انبار است كه قبلا در تملك " عبدالحمید خان سنندج " ( سالار سعید) بود. این بنا در سال 1354 شمسی به موزه تبدیل شد. موزه سنندج از دو بخش مجزا تشكیل شده است:

معرفی  موزه ها و مراكز فرهنگی استان كردستان

بخش تاریخ و باستان شناسی

این بخش در طبقات اول و دوم قرار دارد؛ طبقه اول كه شامل تالار شاه نشین با گچ بری های زیبا و اُرُسی (نوعی در قدیمی كه دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می شده است)هفت لنگه و آیینه كاری هنرمندانه و باشكوه است و اتاق های كنار آن، به نمایش آثار تاریخی ایران از پیش از تاریخ تا اواخر دوره ساسانی اختصاص دارد. این آثار شامل آثار 3000 سال پیش، دوره ماد و ماننایی و دوران تاریخی قبل از اسلام است. شاخص ترین آثار این بخش، اشیای مربوط به نقاط مختلف استان و به ویژه آثار سفالی ، مفرغی، عاج و استخوان های یافت شده از " تپه زیویه" و "غار كرفتو" است كه در سال های اخیر در حفاری های علمی به دست آمده است.

معرفی  موزه ها و مراكز فرهنگی استان كردستان

سایر آثاری كه در این بخش به نمایش درآمده است، در برگیرنده آثاری از دوره های اشكانی و ساسانی و هزاره اول قبل از میلاد است. این اشیا از سفالینه و آبگینه و همچنین سكه های مختلف دوران تاریخی تشكیل شده است.

معرفی  موزه ها و مراكز فرهنگی استان كردستان

طبقه دوم كه شامل اتاق های بزرگ و ایوان مزین عمارت است، به آثار دوره های مختلف اسلامی از اوایل اسلام تا دوره قاجاریه اختصاص یافته است. زیباترین آثار این بخش سفالینه های مختلف از قرون 6 و 7 اسلامی است كه از نقاط مختلف ایران مثل كردستان، ری و نیشابور و... كشف شده اند.

در این بخش علاوه بر سفالینه ها، آثار دیگری مانند اشیای مفرغی ، مس و نقره و همچنین سكه ها و مُهرهای دوره اسلامی در معرض دید قرار دارد.

معرفی  موزه ها و مراكز فرهنگی استان كردستان

بخش مردم شناسی

این قسمت از موزه در زیرزمین و حوض خانه زیبای بنا دایر است. این بخش از نظر معماری بسیار زیباست و دارای سقف گنبدی و گچ بری و آیینه كاری درخشانی است.

در بخش مردم شناسی كلیه اشیا، ابزار و وسایلی كه از دیر باز مورد استفاده مردم منطقه بوده، به نمایش در آمده و از این طریق می توان با بسیاری از اشیا و با زندگی فرهنگی مردم مواجه شد.

معرفی  موزه ها و مراكز فرهنگی استان كردستان

موزه تاریخ طبیعی

این موزه در خیابان فلسطین سنندج واقع شده و وابسته به سازمان آموزش و پرورش استان كردستان است. موزه در برگیرنده پیكره جانوران گوناگون منطقه كردستان است كه به صورت علمی تاكسیدرمی ( خشك ) شده و در ویترین های مخصوص به نمایش در آمده اند.

منبع: کتاب میراث فرهنگی استان کردستان

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش