تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ارائه نرم افزار تخلف یاب در کنکور 87 برای شناسایی داوطلبانی که مرتکب تخلف نگاه از روی پاسخنامه فرد کناری می شوند خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیگر نمی توان در کنکور تقلب کرد!!!

دیگر نمی توان در کنکور تقلب کرد!!!

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ارائه نرم افزار تخلف یاب در کنکور 87 برای شناسایی داوطلبانی که مرتکب تخلف نگاه از روی پاسخنامه فرد کناری می شوند خبر داد.

دکتر عبدالرسول پورعباس اظهار داشت: آزمون سراسری سال 1387 با آزمون سال گذشته تفاوت خاصی ندارد و همانند سالهای گذشته، در تاریخهای تعیین شده برگزار می شود. تنها تفاوتی که آزمون امسال با سالهای گذشته دارد، این است که در آزمون امسال، نرم افزار تخلف یاب طراحی شده است و توسط این نرم افزار اگر داوطلبی مرتکب تخلف نگاه از روی پاسخنامه فرد کناری شود، هر دو فرد به عنوان متخلف شناسایی می شوند.

اداره کل خدمات ماشینی سازمان، تمام پاسخنامه ها را با یکدیگر مقایسه و کنترل می کند و در صورتی که پاسخنامه یک داوطلب با داوطلب دیگر شباهت غیرمتعارف داشته باشد، آن دو پاسخنامه برای کنترل دقیق مورد بررسی قرار می گیرند و داوطلبان متخلف به هیئت بررسی تخلفات آزمون معرفی می شوند.

دکتر پور عباس، در ادامه افزود: تجربه نشان داده است که به هیچ عنوان پاسخنامه دو فرد با هم شباهت ندارد مگر اینکه تخلفی رخ داده باشد.

وی اظهار داشت: سازمان سنجش، این شیوه و نرم افزار مورد نظر را در آزمون کارشناسی ارشد مورد آزمایش قرار داده و جواب آزمایش نیز مثبت ارزیابی شده و مطمئن هستیم که این نرم افزار تخلف را با ضریب بسیار بالایی شناسایی می کند.

دکتر پور عباس در خصوص حفاظت و امنیت آزمون گفت: طراحی و چاپ سئوالات آزمون در سیستمهای قرنطینه بسیار پیچیده صورت می گیرد و هیچ گونه امکان دسترسی به سئوالات وجود ندارد از این رو حفاظت و امنیت آزمونهای سازمان سنجش از ضریب بالایی برخوردار است. سازمان سنجش سالانه بیش از 250 آزمون در سطحهای مختلف برگزار می کند که اکثریت قریب به اتفاق آنها از استاندارد جهانی و حتی بالاتر از استاندارد جهانی برخوردار است.

وی با اشاره به تغییر ساعت رسمی کشور گفت: درب حوزه های برگزاری کنکور 87 در نوبت صبح رأس ساعت 7 صبح و در نوبت بعدازظهر رأس ساعت 14:30 بسته می شود لذا داوطلبان به موقع در محل مورد نظر حاضر باشند زیرا، امکان پذیرفتن داوطلبان غیر از ساعتهای تعیین شده وجود ندارد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه ظرفیتهای آموزش عالی تقریبا با تعداد داوطلبان همخوانی دارند، افزود: امسال رقابت، بیشتر بر روی محل قبولی و رشته مورد نظر داوطلبان است و با در نظر گرفتن دوره های شبانه دانشگاههای دولتی و دانشگاههای غیر انتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی، برای هر 10 داوطلب تقریبا 9 ظرفیت وجود دارد.

وی در مورد ارسال نمرات کل از سوی آموزش و پرورش نیز گفت: تا به حال بیش از 80 درصد این نمرات به سازمان ارسال شده است و به طور حتم آموزش و پرورش تا موقع انتخاب رشته داوطلبان فرصت دارد که نمرات کل را به سازمان سنجش ارسال کند و طبق برنامه ریزیهای به عمل آمده، قطعا تا تاریخ مقرر این کار صورت خواهد گرفت.

دکتر پورعباس سئوالات آزمون سراسری امسال را مفهومی دانست و گفت: داوطلبان باید حواس خود را تنها روی مطالب کتابهای درسی متمرکز کنند تا بتوانند ضریب قبولی خود را بالاتر ببرند.

شرط استفاده از سهمیه رزمندگان و شاهد برای کنکوریهای 87 کسب 75 درصد نمره آخرین فرد قبول شده (با سهمیه ی آزاد) در کنکور است.

سهمیه ایثارگران، رزمندگان و جانبازان در کنکور سراسری سال جاری طبق سهمیه مصوب مجلس معادل 40 درصد و سهمیه شاهد نیز 5 درصد است. سهمیه شاهد مازاد بر ظرفیت است و سهمیه ایثارگران نیز با توجه به کاهش تعداد افراد شرکت کننده در کنکور که دارای این سهمیه هستند در سالهای اخیر به طور کامل استفاده نمی شود. به طور مثال در سال گذشته تنها 5 هزار و 500 نفر یعنی معادل حدود 1 درصد از دارندگان سهمیه ایثارگران، رزمندگان و جانبازان و شاهد در کنکور پذیرفته شدند.

سهمیه بندی مناطق نیز بر اساس بخش در کنکور سراسری اعمال می شود و کل بخشهای کشور به سه منطقه تقسیم می شوند و بر اساس توسعه یافتگی و برخورداری تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز منطقه یک، سایر مراکز استانها منطقه 2 و بقیه مناطق جزء منطقه 3 محسوب  می شوند.