تبیان، دستیار زندگی
مال هایى كه نزد من است در نظرم مانند همین آب چركین است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پول‌هایی همانند آب چركین

آب

شیخ انصاری و حفظ بیت المال‏

در دوران زعامت شیخ انصارى (ره)، هنگامى كه حقوق شرعى از اطراف به سوى او سرازیر بود، خانواده ایشان از نظر اقتصادى سخت در تنگنا بودند. به یكى از علمایى كه نزد شیخ احترام و منزلتى ویژه داشت، شكایت بردند و از او خواستند تا در این باره با ایشان گفت و گو كند تا اندكى بر مقرّرى ماهانه شان بیفزاید و بتوانند از عهده هزینه‏هاى ضرورى منزل بر آیند.

آن عالم خدمت شیخ رسید و خواسته خانواده ایشان را با او در میان گذاشت. شیخ به سخنان وى كاملاً گوش داد، اما نفیاً و اثباتاً پاسخى نداد.

روز بعد وقتى شیخ به منزل آمد، به همسرش فرمود: لباس‏هاى مرا بشوى و آب‏هاى چركین آن را نگه دار و دور مریز. همسرش خواسته او را عملى كرد و نزد وى آمد. شیخ انصارى فرمود: آن آب‏ها را بیاور و بنوش.

همسرش با تعجب پرسید: این چه امرى است، عاقل چنین كارى نمى‏كند؟!

شیخ فرمود: پس خوب بنگر و نیك گوش دار، این مال هایى كه نزد من است در نظرم مانند همین آب چركین است؛ همان گونه كه تو نمى‏توانى و نمى‏خواهى از این آب چركین بنوشى، من هم حق ندارم و مجاز نیستم به شما بیش از آن چه تاكنون مى‏دادم بدهم و باید به هنگام اضطرار، آن هم به مقدار اندك از آن استفاده كنم، زیرا این حق فقراست و شما با سایر مستمندان در نظرم یكسانید.

________________________________________

اكرم بیگى،  به نقل از: المكاسب، ج 1، ص 129 - 128

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.