تبیان، دستیار زندگی
بر اساس توافق اولیه موزه ملی ایران و موزه بریتانیا منشور كوروش در ایران به نمایش گذاشته می شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشور كوروش به ایران برمی گردد

منشور كوروش

بر اساس توافق اولیه موزه ملی ایران و موزه بریتانیا منشور كوروش در ایران به نمایش گذاشته می شود .

روبرت نیل مك گریگور، مدیر موزه بریتانیا كه به تازگی برای امضای قرارداد برپایی نمایشگاه "ایران عصر صفوی" در موزه بریتانیا به ایران سفر كرده ، به محمد رضا مهراندیش رئیس كل موزه ملی ایران وعده داد منشور كوروش را برای نمایش موقت به ایران امانت دهد.

منشور كوروش كه به استوانه كوروش هم موسوم است 130سال پیش از ایران خارج شد و اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود و دولت ایران برای نمایش این اثر تاریخی موظف به تنظیم موافقت‌نامه‌های حقوقی با دولت انگلیس است .

منشور كوروش یك شی استوانه‌ای سفالین است كه در سال 539 پیش از میلاد به فرمان كوروش دوم هخامنشی ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات پادشاه به خط میخی بابلی نقش بسته است، به همین علت این استوانه به منشور حقوق بشر در جهان شناخته می‌شود.

منشور كوروش در حدود سال 1285هنگام كاوش های باستان‌شناسی در میان‌رودان (بین‌النهرین) كشف شده است .

پیش از این یك بار در سال1971 میلادی مسئولان وقت موزه بریتانیا وعده كرده بودند منشور كوروش را به درخواست دولت ایران به تهران امانت دهند كه مخالفت دولت بریتانیا با این اقدام ،سبب بروز تنش میان مسئولان دو كشور شده بود.

بنابراین گزارش، نمایشگاه ایران عصر صفوی زمستان سال جاری در موزه بریتانیا برپا می شود، اما درباره زمان نمایش منشور كوروش در ایران هنوز خبری در دست نیست.

منبع:

عصر ایران